کد خبر: 1153042
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اوج‌گیری لفاظی‌ها از سوی سران کشورهای اروپایی نشان از ضعف آن‌ها در میدان جنگ اوکراین دارد و به نظر می‌رسد که به پایان جنگ نزدیک می‌شویم.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، همزمان با سفر «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو به اوکراین و وعده عضویت این کشور در حال جنگ به پیمان آتلانتیک شمالی تهدیدهای سران اروپایی علیه روسیه افزایش پیدا کرده است و از طرف دیگر روس‌ها هم پاسخ این تهدیدها با تهدید می‌دهند. 

مهدی خورسند کارشناس مسائل بین‌الملل درباره حضور دبیر کل ناتو در اوکراین و افزایش تهدیدهای لفظی سران کشورهای اروپایی نسبت به روسیه به خبرنگار فارس، گفت: از ابتدای شروع بحران در اوکراین کشورهای غربی و آمریکا تصور می‌کردند که می‌توانند روسیه را شکست دهند، به همین سبب تلاش کردند تا به وسیله هر ابزار ممکنی با تقویت جبهه اوکراین روسیه را وادار به عقب‌نشینی از سرزمین‌های الحاقی کنند.

وی افزود: کشورهای غربی و ناتو قبل از شروع جنگ تصور می‌کردند، با پذیرش عضویت اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی دغدغه دائمی برای روسیه ایجاد می‌شود و این کشور برای همیشه در مرزهایش ایجاد نا امنی خواهد کرد. هرچه زمان بیشتری از شروع بحران در اوکراین می‌گذرد، ایستادگی روسیه و برخورد منطقی این فدراسیون با تحولات میدانی اوکراین تعجب غربی‌ها را بیشتر می‌کند.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل عنوان کرد: ایستادگی روسیه در برابر ناتو و آمریکا سبب شد تا این‌ها به دریوزگی نظامی و سیاسی برسند. اینکه از اصطلاح «دریوزگی سیاسی و نظامی» برای اقدامات غربی‌ها استفاده می‌شود به این سبب است که آن‌ها با تحریک فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو تلاش کردند تا فشار زیادی را به روس‌ها وارد کنند. اما روسیه که این موضوع را پیش‌بینی می‌کرد، واکنش هیجانی نسبت به این مورد نشان نداد که این مورد برای ناتو درد آور بود. گرچه ظرفیت‌های فنلاند و سوئد که در آستانه پیوستن به ناتو است، در حدی نیست که بخواهد زمینه تهدید را برای روسیه فراهم آورد.

خورسند با اشاره به اساسنامه ناتو برای عضویت کشورها در این پیمان تصریح کرد: زمانیکه که کشورهای غربی نقشه‌های خود را در برابر روسیه شکست خورده دیدند، برخلاف پروتکل‌های داخلی خود اعلام کردند که اوکراین به ناتو می‌پیوندد. البته بعید است که روسیه دغدغه‌ای از این مورد داشته باشد. چرا که تثبیت جایگاه روسیه در سرزمین‌های حائل، میان مرزهای غربی روسیه و سرزمین اصلی اوکراین سبب یک اطمینان خاطر می‌شود که از رویارویی ناتو در سرزمین‌های دشتی اوکراین که بدون پستی و بلندی است، نمی‌تواند زمینه‌ساز تهدید برای روسیه باشد.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد که روس‌ها برنامه الحاق اودسا به سرزمین‌های اصلی خود را داشته باشند. اگر این اتفاق رخ دهد، جغرافیای اوکراین دیگر جذابیت لازم برای حضور کشورهای مختلف را نخواهد داشت. در این برهه از زمان علاوه بر موضوعاتی که در روسیه و اوکراین می‌گذر، تهدیدهای سران اروپایی و روسیه هم بر ضد یکدیگر درحال اوج‌گیری است. اوج‌گیری تهدیدهای لفظی به سبب نزدیکی این جنگ به نقطه عطف خود است. اروپایی‌ها روسیه را تهدید به حمله مستقیم می‌کنند. از سوی دیگر دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه آلمان‌ها را تهدید می‌کند که ما به یاد دوران جنگ جهانی دوم حمله خواهیم کرد و خاک آلمان را خواهیم گرفت. اوج‌گیری عملیات میدانی و تهدیدهای لفظی بیانگر این موضوع است که دو طرف به خصوص طرف غربی‌ خواهان پایان دادن به جنگ هستند؛ چرا که هزینه‌های زیادی بر هر کدام تحمیل شده و شرایط سختی را برای آن‌ها فراهم آورده است.

خورسند اوج‌گیری اظهار نظرها را منطبق بر تحولات میدانی مناطق جنگی در اوکراین دانست و بیان کرد: ضعف نیروهای غربی و تحلیل رفتن توانمندی آن‌ها در اردوی جنگی اوکراین دلیل اظهار نظر دبیرکل ناتو و سران کشورهای عضو ناتو علیه روسیه است. کشورهای ناتو می‌دانند که تهدیدهای آن‌ها در برابر روسیه اثر چندانی ندارد چرا که روس‌ها می‌توانند معادلات جنگ را به طور کامل از فضای جنگ متعارف خارج کنند. این نگرانی غربی‌ها را تشدید کرده است. در پایان باید تأکید کرد که هدف روس‌های ایجاد یک منطقه حائل میان مرزهای غربی و شرقی اوکراین بود که این اتفاق حاصل شده است و معتقد هستم که به پایان جنگ نزدیک می‌شویم. روس‌ها قصد گسترش و توسعه جنگ را ندارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار