کد خبر: 1152895
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۰
در قالب کتاب «به خون کشیده شد خیابان» منتشر شد
کتاب «به خون کشیده شد خیابان»، خاطرات مقاومت مردم خراسان در برابر کشف حجاب رضاخانی منتشر و روانه بازار نشر شد.

کتاب «به خون کشیده شد خیابان»، خاطرات مقاومت مردم خراسان در برابر کشف حجاب رضاخانی منتشر و روانه بازار نشر شد.
به گزارش جوان، کتاب «به خون کشیده شد خیابان»، خاطرات مقاومت مردم خراسان در برابر کشف حجاب رضاخانی به قلم مهناز کوشکی و از سوی انتشارات «راه یار» منتشر و روانه بازار نشر شد.
آن سال‌ها عموم خانم‌ها یا خانه‌نشین شدند یا به ناچار همراه با کسی از خانه بیرون می‌آمدند، اما همه هوای همدیگر را داشتند که مبادا چادری روی زمین جا بماند، حتی برخی از کارمندان حکومت هم در این مبارزه همراه مردم بودند و وجدانشان اجازه نمی‌داد که به حجاب زنان مسلمان تعرض کنند، برخی از کار کناره گرفتند و برخی چادر‌های پاره را می‌خریدند تا به بالادستی‌شان نشان دهند که مثلاً کارشان را به درستی انجام داده‌اند و چادر‌ها را از سر زنان برداشته‌اند. کوچه‌ها پر بود از وحشت و اضطراب، چه حرمت‌هایی که شکسته نشد، آرزوی زیارت حرم به دل خیلی‌ها ماند. همه این کشتار‌ها و زندان‌ها به بهانه پیشرفت و ترقی بود، پیشرفتی که صنعت و دانشش از تهران و یک یا دو شهر بزرگ، آن هم به صورت محدود و گلخانه‌ای فراتر نرفته بود، اما مظاهر ضددینی‌اش با فشار حکومت به دورافتاده‌ترین روستا‌های ایران هم رسیده بود.
اکنون بیش از هشت دهه از آن سال‌های تلخ گذشته، متأسفانه بخش غالب روایت‌های تاریخی چنین اتفاق بزرگی به کلی نابود شده است. ده‌ها هزار شاهد عینی که حامل هزاران روایت واقعی از آن سال‌ها بودند از این دنیا رفته‌اند بدون آنکه نامی یا نشانی از سرگذشت آنان ثبت و ضبط شده باشد، اما گستردگی و میزان شدت واقعه آنقدر زیاد بوده که هنوز هم می‌توان روایت‌هایی تازه از آن روز‌ها شنید. در زمانه‌ای که استعمار فرانو با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ارتباطی و هجمه سنگین رسانه‌ای خود، سیاست نرم «بی‌حجابی اجباری» را در قبال جامعه متدین ایران دنبال می‌کند، بازخوانی حماسه مقاومت فرهنگی ملت ایران در قبال سیاست سخت بی‌حجابی اجباری اهمیتی مضاعف دارد.»
در برشی از این کتاب می‌خوانیم: «کلاه شاپو روی جالباسی صندوق خانه‌مان جا خوش کرده بود. هر روز می‌دیدمش. مادرم تا چشمش به کلاه می‌افتاد شروع می‌کرد به نفرین کردن. با بغض و کینه می‌گفت «این کلاه یادگاری رضاشاه ملعونه نگهش داشتم تا هر وقت چشمم بهش افتاد، لعنت بفرستم. روستا بهداری می‌خواست، آب درست‌و‌درمون می‌خواست، جاده می‌خواست، زن روستایی کلاه به چه کارش میومد؟»
کتاب «به خون کشیده شد خیابان»، خاطرات مقاومت مردم خراسان در برابر کشف حجاب رضاخانی که تحقیق آن برعهده مهدی عشقی‌رضوانی، قربان ترخان، اسماعیل شرفی و رضا پاکسیما بوده و تدوین آن توسط مهناز کوشکی صورت گرفته است در ۱۴۴ صفحه، شمارگان هزار نسخه و با قیمت ۴۵ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار