کد خبر: 1142198
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
 ولي جهاني، مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی گیلان:
طی روز‌های اخیر کارشناسان یونسکو سفری به رشت داشتند تا این‌بار صنایع دستی این منطقه را مورد ارزیابی قرار بدهند. اتفاقی که رشت را یک گام تا دستیابی به عنوان شهر جهانی صنایع دستی نزدیک‌تر کرد. برای اطلاع از برنامه ارزیابان و هدف آن‌ها از این سفر به سراغ ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم. 
حوريه ملکي
گفتگو: حوريه ملکي
 
با توجه به اینکه کارشناسان زیادی به گیلان سفر می‌کنند، کارشناسان یونسکو برای چه کاری به این منطقه آمده بودند؟
ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در رشت حاضر شدند که ورود آن‌ها بسیار ارزشمند بود. چون رشت توانمندی‌های زیادی در تولید صنایع دستی دارد و با این اتفاق به عنوان شهر جهانی صنایع دستی شناخته می‌شود. ظرفیت‌های این منطقه بی‌شمار است که باید به تمام دنیا معرفی کنیم. 
 
اگر قرار باشد از توانمندی‌ها و استعداد‌های منحصر‌به‌فرد رشت در حوزه صنایع دستی نام ببرید به چه مواردی اشاره می‌کنید؟
استان گیلان مملو از استعداد و هنر‌هایی است که هر کدامشان می‌تواند به تنهایی در دنیا مطرح شود. اما رشت در رشته‌های خراطی، رشتی دوزی، معرق، منبت، البسه محلی، چرم و سفال نامزد دریافت عنوان شهر جهانی صنایع دستی شده و حضور ارزیابان یونسکو فرصت مغتنمی برای جهانی شدن این شهر متمدن است. 
 
ارزیابان از چه کشوری بوده و چند روز در این شهر حضور داشتند؟
برنامه‌های سفر ارزیابان هندی یونسکو به رشت دو روزه بود و بازدید از موزه میراث روستایی، بازارچه صنایع دستی، کارگاه‌های صنایع دستی، موزه رشتی دوزی و میدان شهرداری بخشی از برنامه‌های آنان به این منطقه بود که انجام شد. 
 
آیا هنرمندان صنایع دستی هم در این بازدید‌ها حضور داشته یا نشستی با این ارزیابان داشتند؟
بله، نشست گفتمان محور ارزیابان یونسکو با هنرمندان صنایع دستی استان برگزار شد که جمعی از هنرمندان گیلانی نظرها، پیشنهادت و دغدغه‌هایشان را با کارشناسان در میان گذاشتند. 
 
نقش اقتصادی و اشتغال آفرینی صنایع دستی را در گیلان چطور می‌بینید؟
هم اکنون بیش از ۲۷ هزار هنرمند صنایع‌دستی در ۴۲ رشته مختلف تولید محصولات هنر‌های سنتی گیلان مشغول به فعالیت هستند. 
ضمن اینکه رشت شهر اولین‌ها نامیده می‌شود. عنوان اولین‌های بسیاری، چون اولین کتابخانه ملی ایران، اولین راه‌آهن کشور، اولین تئاتر، اولین شعبه بانکی ایران (بانک سپه) و نخستین داروخانه شبانه‌روزی در ایران، به این شهر ماهیت و هویت تاریخی بخشیده است. 
 
رشت، چون در زمینه خوراک و به عنوان شهر ملی رشتی دوزی مطرح است نظرتان را بفرمایید؟
همین طور است. رشت به عنوان نخستین شهر خلاق خوراک ایران به عضویت شبکه شهر‌های خلاق جهان ملحق شده است. معرفی این شهر به عنوان شهر جهانی صنایع دستی فرصت بسیار ارزشمندی برای توسعه و پیشرفت تلقی می‌شود و باید از این ظرفیت بهترین بهره را گرفت. 
همچنین رشت به عنوان شهر ملی رشتی دوزی شناخته شده است. رشتی دوزی یا همان قلاب دوزی رشت، یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی گیلان است که در فهرست آثار ملی ایران و میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است. 
به هر حال رشت یک گام به شهر جهانی صنایع دستی نزدیک‌تر شده است و حضور ارزیابان یونسکو در این شهر و بازدید از اماکن مختلف، در روند ثبت جهانی شدن صنایع دستی سرعت می‌بخشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار