کد خبر: 1091864
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
رسانه‌های آمریکایی برای اولین بار فاش کردند
برخی از نهاد‌های فعال حقوق بشر و رسانه‌های آمریکا، به ارائه مستنداتی پرداختند که میزان مشارکت بالای نیرو‌های نظامی و امنیتی آمریکا در تجاوز عربستان به یمن را آشکار می‌سازد.
سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: برخی از نهاد‌های فعال حقوق بشر و رسانه‌های آمریکا همزمان با طرح احتمال سفر رییس جمهور آمریکا به منطقه خلیج فارس و عربستان و در شرایطی که آتش بس شکننده در یمن از ماه رمضان تاکنون تداوم یافته، به ارائه مستنداتی پرداختند که میزان مشارکت بالای نیرو‌های نظامی و امنیتی آمریکا در تجاوز عربستان به یمن را آشکار می‌سازد.
 
در گزارشات مزبور تاکید شده که با توجه به کشته شدن هزاران نفر در دوره درگیری‌های مسلحانه در یمن، نقش دولت آمریکا در این کشتار‌ها و نقش آمریکا در بروز وضعیتی که میلیون‌ها انسان محروم از بدیهی‌ترین نیاز‌های انسانی در رنج و محنت هستند، کاملا برجسته است. معنای ساده این گزارشات افشاگرانه و مستند این است که مقامات دولت آمریکا باید پاسخگوی همدستی خود در ایجاد وضعیت غیر انسانی کنونی در یمن باشند.
 
افشاگری واشنگتن پست
 
طبق گزارش منتشر شده در حالیکه توجه جهانی بر حمله روسیه به اوکراین جلب شده، ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی بیش از ۱۵۰ حمله هوایی علیه اهداف غیرنظامی در یمن از جمله خانه‌ها، بیمارستان‌ها و برج‌های ارتباطی انجام داده است.
 
این تازه‌ترین دور از افزایش بمباران‌ها در طول جنگ داخلی طاقت‌فرسا و اغلب نادیده گرفته شده یمن به شمار می‌رود که زندگی غیرنظامیان یمنی را سال‌هاست به هم ریخته و یکی از شدیدترین بحران‌های انسانی در جهان را ایجاد کرده است.
 
طبق گزارش سازمان ملل هزار نفر در اثر پیامد‌های غیر مستقیم جنگ مانند گرسنگی جان خود را از دست دادند.
 
در حالی که بمباران یک زایشگاه و سایر اهداف غیرنظامی در اوکراین به دست روسیه خشم عمومی را به عنوان «جنایات جنگی» برانگیخته است، هزاران حمله مشابه علیه غیرنظامیان یمنی انجام شده است.
 
بمباران‌های کورکورانه، به خصیصه و ویژگی بارز جنگ یمن تبدیل شده و بررسی بین‌المللی درباره کشور‌های شرکت‌کننده در این عملیات هوایی و کسانی که آن‌ها را مسلح می‌کنند، از جمله ایالات متحده، به خود معطوف کرده است. حمایت ایالات متحده از تلاش‌های جنگی عربستان سعودی که از سوی گروه‌های حقوق بشری و برخی در کنگره آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است، در دوران دولت اوباما آغاز شد و به مدت هفت سال ادامه داشت.
 
تجزیه و تحلیل جدید روزنامه «واشنگتن پست» و «ناظر نیروی امنیتی در موسسه حقوق بشر دانشکده حقوق کلمبیا» (SFM)، کامل‌ترین تصویری را که تاکنون از عمق و وسعت حمایت ایالات متحده از کمپین هوایی تحت رهبری سعودی‌ها در یمن وجود داشته، ارائه کرده و نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از حملات هوایی توسط جنگنده‌های توسعه‌یافته، نگهداری‌شده و به فروش رفته به دست شرکت‌های آمریکایی و خلبان‌هایی که از سوی ارتش ایالات متحده آموزش دیده بودند، انجام شده است.
 
این بررسی‌ها فاش کرد که ۳۹ اسکادران از کشور‌های عضو ائتلاف سعودی، هواپیما‌هایی با قابلیت حمله هوایی به پرواز درآوردند. اکثر این واحد‌ها با جنگنده‌های که به دست شرکت‌های آمریکایی ساخته و فروخته شده بودند، پرواز می‌کردند.
 
روزنامه واشنگتن پست بیش از ۱۵۰۰ ویدیو، تصویر و بیانیه‌های عمومی وزارت دفاع و اعضای ائتلاف سعودی را از زمان آغاز جنگ یمن بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که ایالات متحده در مانور‌های مشترک با دست‌کم ۸۰ درصد اسکادران‌هایی که در عملیات‌های هوایی علیه یمن مشارکت داشتند، شرکت داشت. حداقل چهار مرتبه، این مانور‌ها در خاک آمریکا صورت گرفت.
 
افشاگری وبسایت «جاست سکیوریتی»
 
افشاگری دیگر مربوط به وبسایت «جاست سکیوریتی» (Just Security) است که تیتری با عنوان حمایت نظامی ایالات متحده از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن زده است. در این گزارش نیز که به استناد تحقیقات صورت گرفته سوال مهمی مطرح شده مبنی بر اینکه چرا آمریکا علی رغم مستندات موجود به حمایت خود ادامه داده است؟ آیا جز این است که حملات موجود جنایت جنگی است؟!
 
در این گزارش نیز بر اساس تحقیقات موجود تاکید شده کحه آمریکا باید به کگره و مردم پاسخگو باشد و ادامه وضع موجود نقض جدی حقوق بشر است که ادامه آ جان‌های بی گناه زیاد دیگری را خواهد گرفت و آمریکا در این جنایت شریک است.
 
با این همه و بر اساس اعترافات رسانه‌های آمریکایی باید گفت بیش از هفت سال است که مداخله نظامی به رهبری عربستان سعودی در جنگ داخلی یمن در حمایت از دولت تبعیدی یمن علیه شورشیان یمنی محرک اصلی بزرگترین فاجعه انسانی در جهان بوده است. این جنگ بیش از چهار میلیون نفر را از خانه‌های خود آواره کرده و ناامنی غذایی در این کشور در حال افزایش است.
 
از سال ۲۰۱۵ و در حالی که ائتلاف عربستان کمپین‌های بمباران هوایی خود را ادامه می‌دهد، آمریکا میلیارد‌ها دلار تسلیحات، آموزش و پشتیبانی لجستیکی از جمله سوخت گیری هوایی به ریاض و ابوظبی ارائه کرده است. یمنی‌ها به خوبی می‌دانند برخی از بمب‌هایی که بر سر خانه‌ها و سرشان می‌ریزد، ساخت آمریکاست، همانطور که محققان و سایر شواهد بار‌ها نشان داده‌اند که بقایای سلاح‌های آمریکایی در محل بمباران‌های ائتلاف عربستان در یمن پیدا شده است.
 
آمریکایی‌ها همچنان تعهد ناکافی به پاسخگویی در قبال جنایات متحدانش، عربستان سعودی و امارات، و نقش خود نشان می‌دهد. معنای ساده افشاگری واشنگتن پست مستند این است که مقامات دولت آمریکا باید پاسخگوی همدستی خود در ایجاد وضعیت غیر انسانی کنونی در یمن باشند.
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار