کد خبر: 1088870
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
درباره تحولات این روز‌های لبنان بخوانید
نتایج انتخابات لبنان حکایت از پیروزی قاطع جریان‌های نزدیک به مقاومت دارد. حضور پررنگ مقاومت در حاکمیت لبنان بسیاری از معادلات را تغییر خواهد داد و دست آمریکا، اسرائیل و سعودی و عناصر نفوذی‌شان را تا حدود زیادی کوتاه خواهد کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: انتخابات پارلمانی لبنان از زمان وقوع بحران اقتصادی صبح روز گذشته در مناطق مختلف این کشور آغاز شد و امروز نتایج آن در حال شمارش است.
 
صدرنشینی کاندیدای حزب‌الله
 
حوزه انتخابیه بیروت، پایتخت لبنان مهم‌ترین حوزه انتخابی در این کشور است که تمامی احزاب و مذاهب در به‌دست آوردن کرسی پارلمانی آن رقابت می‌کنند. در سامانه انتخاباتی شمارش آرا «حاج امین شری» نامزد حزب‌الله در بیروت در صدر آرا قرار دارد. صدرنشینی کاندیدای حزب‌الله در بیروت نشانگر پیروزی بلامنازع جریان مقاومت در این دوره از انتخابات پارلمانی لبنان است.
 
نتایج اولیه انتخابات پارلمانی لبنان حاکی از آن است که امید ۱۴مارسی‌ها و به‌طور مشخص حزب وابسته به سمیر جعجع و سفارت عربستان برای کسب اکثریت پارلمانی در فاصله کوتاهی از بین رفت. در واقع شیعیان مشارکت بالایی در حمایت از نامزد‌های حزب الله (امل) داشتند و متحدان غیرشیعی حزب الله عمدتا ناکام بودند. جریان آزاد ملی متحمل شکست سنگینی شده و حزب قوات (جعجع) احتمالا صاحب بزرگترین فراکسیون (تک حزبی) خواهد بود. در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات و پیروزی گسترده مقاومت در مناطق مختلف لبنان طرفداران مقاومت جشن‌های خود را آغاز کردند.
 
طبق اظهارات وزیر کشور لبنان به‌خلاف ادعا‌های موجود نسبت مشارکت مردمی در انتخابات لبنان، مشارکت خوبی به ثبت رسیده است. بسام مولوی ابراز کرد: در مقایسه با انتخابات پارلمانی قبلی شاهد نسبت مشارکت خوبی بودیم.
 
این تاکید در حالی است که مرحله اول این انتخابات در روز‌های ۶ تا ۸ مه (۱۶ تا ۱۸ اردیبهشت) برای لبنانی‌های مقیم خارج برگزار شد و طبق آخرین آمار ۶۰ درصد از واجدین شرایط پای صندوق رفتند. در مجموع ۱۰۳ لیست برای ورود به پارلمان لبنان با یکدیگر رقابت کردند، این در حالی است که در انتخابات سال ۲۰۱۸ تنها ۷۷ لیست حضور داشتند.
 
واکنش آمریکا به انتخابات لبنان
 
آمریکا در نخستین واکنش خود به انتخابات پارلمانی لبنان اعلام کرد که واشنگتن از برگزاری این انتخابات که در موعد مقرر و بدون وقوع حوادث امنیتی برگزار شده است، استقبال می‌کند.
 
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان استقبال کرد و اعلام کرد که این انتخابات در موعد مقرر خود و به‌دور از هرگونه رویداد امنیتی بزرگ برگزار شده است.
 
در این بیانیه آمده است: ما از رهبران لبنان می‌خواهیم که تعهدات خود را نسبت به تصویب و اجرای قوانین و
اصلاحات برای نجات اقتصاد این کشور تجدید کنند.
 
انتخابات پارلمانی لبنان که اولین انتخابات پارلمانی از زمان وقوع بحران شدید اقتصادی این کشور محسوب می‌شود، روز یکشنبه در مناطق مختلف لبنان برگزار شد.
 
پارلمان جدید لبنان برآمده از نتایج این انتخابات مسئولیت تصویب لوایح و اصلاحات فوری مورد نیاز صندوق بین‌المللی پول برای حمایت از لبنان را به‌عهده خواهد داشت که بیش از دو سال است درگیر بحران شدید اقتصادی است.
 
وزیر کشور لبنان دیشب نتایج رسمی و نهایی انتخابات را در ۷ حوزه انتخابی از ۱۵ حوزه اعلام کرد، اما روند شمارش آرا در لبنان در بقیه حوزه‌ها همچنان ادامه دارد.
 
مبارزه انتخاباتی لبنان با آمریکا و اسرائیل
 
جبران باسیل، رئیس حزب «جریان آزاد ملی لبنان» با آغاز شمارش آرای انتخابات پارلمانی در این کشور گفت: مبارزه انتخاباتی در لبنان در واقع مبارزه با آمریکا و اسرائیل است.
 
وی با بیان اینکه این حزب متحد حزب‌الله در انتخابات موفق ظاهر شده و دارای یک فراکسیون بزرگ پارلمانی خواهد بود، گفت: پولی که در انتخابات خرج می‌شود، منبع منطقه‌ای شناخته شده‌ای دارد. حزب «القوات االلبنانیه» (به ریاست سمیر جعجع) نخستین حزبی است که در لبنان وجدان‌ها و آراء را خریده است.
 
باسیل گفت: آمریکا تلاش کرد لبنان را از نظر اقتصادی در هم بشکند تا در انتخابات ما را حذف کند، اما شکست خورد.
 
پاسخ مثبت لبنان به جهاد انتخابات سیاسی در برابر آمریکا
 
حسین زین الدین، عضو کمیته انتخاباتی حزب الله لبنان در منطقه مجدل سلم در توئیتی نوشت: افزایش درصد آراء گزینه مقاومت و سلاح آن در منطقه‌ای که خاستگاه آن بوده است و پاسخ مثبت به جهاد انتخابات سیاسی در برابر آمریکا و صهیونیست‌های داخل و پدرخوانده‌های عادی سازی روابط‏، مهمترین نتایج انتخابات پارلمانی بود!
 
نتایج نهایی از زبان وزیر کشور لبنان
 
بسام مولوی، وزیر کشور لبنان در یک نشست مطبوعاتی در وزارت کشور نتایج رسمی و نهایی انتخابات پارلمانی در ۷ حوزه انتخاباتی را اعلام کرد. بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت کشور لبنان حزب الله و امل توانسته اند ۱۴ کرسی در این ۷ حوزه را به دست بیاورند.
 
وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای درباره برگزاری انتخابات لبنان اعلام کرد: ما از انتخابات لبنان که به موقع و بدون حوادث امنیتی بزرگ برگزار شد، استقبال می‌کنیم. ما رهبران لبنان را تشویق می‌کنیم تا تعهد خود را به تصویب و اجرای قوانین و اصلاحات برای نجات اقتصاد تجدید کنند.
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار