کد خبر: 1073671
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
استاد دانشگاه تبریز و عضو کمیته راهبردی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: نادیده گرفتن تلاش های ستاد احیای این پهنه آبی، نادرست و بی مهری است.

 احمد فاخری راددر نشست کمیته علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه در محل تالار استاد شهریار دانشگاه تبریز افزود: ستاد در سطح ملی و بین‌المللی مشکلات دریاچه ارومیه را به پژوهشگران عرضه کرده و علاوه بر پایش اطلاعات، ۶۰ گزارش میدانی از وضعیت زندگی اجتماعی، فرهنگی و نیازهای ساکنان حوضه آبریز دریاچه ارائه داده است.

وی نقض قوانین، موازی کاری، و عدم توجه جدی برخی از مسئولان را از مهم‌ترین عوامل بی‌نتیجه ماندن اقدامات سلبی و ایجابی سازمان‌های مختلف برای احیای دریاچه عنوان کرد و گفت: با توجه به پتانسیل علمی بالا در دانشگاه تبریز حمایت از طرح‌های دانشگاه و تفویض اختیار جهت اجرا موجب بهبود اوضاع خواهد شد.

وی گفت: دانشگاه تبریز افتخار دارد اجرای پایش حوضه آبریز آجی چای، ۳۳ درصد آبریز دریاچه و ۴۰ درصد کاهش مصرف آب کشاورزی را با موفقیت انجام داده است.

رئیس دانشگاه تبریز نیز گفت: همه آرزوی دیدن وضع مطلوب دریاچه ارومیه در دهه‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ را دارند.

صفر نصراله زاده با اشاره به وضعیت نامطلوب دریاچه ارومیه و دردناک بودن وضع زیستگاه هزاران گونه جانوری و گیاهی آن افزود: دانشگاه تبریز به‌ عنوان قطب علمی کشور و منطقه آماده همکاری در همه زمینه‌های علمی و پژوهشی جهت بازگرداندن شکوه و زیبایی دریاچه ارومیه با مسئولان کشور و استان است.

جلال شیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز در این نشست یکروزه ضمن اشاره اجمالی به توانمندی‌ها و پتانسیل‌های علمی و پژوهشی این دانشگاه در سطح کشور و جهان، افزود: با توجه به این‌که مسئله دریاچه ارومیه مرتبط با منطقه زندگی دانشگاهیان این دانشگاه است و هم‌چنین نظر به تعهد کاری و مسئولیت‌پذیری بالا، اساتید این دانشگاه نگاه ویژه به مسئله ‌دارند.

وی ادامه داد: پژوهشگران دانشگاه تبریز از رشته‌های مختلف طرح‌هایی از قبیل مدل‌سازی پخش نمک، تغییر مرزهای اکولوژیکی، پایش و طراحی ۴۰ درصد کاهش آب مصرفی کشاورزان حوضه آبریز آجی چای را جهت احیای دریاچه انجام داده اند.

دریاچه ارومیه به عنوان بزرگ ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه بزرگ شور جهان از اوایل دهه ۱۳۸۰ به دلایلی همچون سدسازی، حفر ده‌ها هزار حلقه چاه در حوضه های آبریز، توسعه باغات و مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی، همراه با خشکسالی های ممتد، شروع به خشکیدن کرد. 

سرعت خشکی دریاچه ارومیه به اندازه ای بود که در اوایل دهه ۱۳۹۰ این پهنه آبی با خطر نابودی و خشکی کامل مواجه بود. 

در آن زمان ستاد احیای دریاچه ارومیه با عضویت سازمان ها و وزارتخانه های مرتبط تشکیل شد که تاکنون افزون بر هفت هزار میلیارد تومان طرح در این زمینه اجرا کرده است. 

دولت سیزدهم نیز از همان ابتدای شروع به کار خود، احیای دریاچه ارومیه را در اولویت خود قرار داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر