امان از کم‌مایگی در طنز تلویزیونی
کد خبر: 951878
لینک کوتاه: http://www.Javann.ir/003zcs
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۷
نگاهی به سریال «دنگ و فنگ روزگار»
سریال طنز «دنگ و فنگ روزگار» که هر شب از شبکه اول سیما پخش می‌شود ماجرای دو دوست را با بازی محمد نادری و سیروس گرجستانی روایت می‌کند که طی یک شراکت دچار مشکلاتی می‌شوند و سال‌ها این مشکلات را پنهان می‌کنند و همین باعث رقم خوردن اتفاقات طنز مختلفی در روند سریال می‌شود.
معصومه طاهری
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: «دنگ و فنگ روزگار» اثری پربازیگر و پرلوکیشن است برای همین طبیعتاً انتظار قوت و استحکام بیشتری از متن و اجرای اثر می‌رود، اما با وجود حضور بازیگران شناخته‌شده حوزه طنز، به دلیل ضعف فیلمنامه پس از گذشت چند قسمت هنوز نتوانسته بین مخاطبان تلویزیونی جا باز کند. اغلب نویسندگان طنز مرتکب این اشتباه می‌شوند که کاراکتر‌ها را در یک حالت ایستا به تصویر می‌کشند، مثلاً عصبی یا خوش باور، چنین روشی محدود کننده است و منجر به ایجادِ کنش و واکنش‌های کلیشه‌ای می‌شود که البته اولین قربانی کلیشه حقیقت است. به مراتب بهتر است به کاراکتر‌ها یک جهان بینی ویژه‌ای داد تا بتوانند با دنیای اطراف رابطه دینامیک و منعطف برقرار کنند و شرایط‌شان را بهبود بخشند یا حداقل چنین امیدی داشته باشند.
وجه افتراق نویسندگان طنز با جدی نیز در همین جزئیات و چیدمان درست تکه‌های پازل است تا کارگردان بهتر بتواند از هنر و توانایی بازیگران استفاده کند. «دنگ و فنگ روزگار» همچنان گرفتار کلیشه‌هاست، مثلاً سکانس مربوط به بیمارستان و زن‌های دوقلو با آن پوشش بچگانه و رفتار‌هایی که بیشتر یادآور طنز‌های دهه ۶۰ بودند تا زمان کنونی یا ماجرای کلاه گیس مرد مصدوم در بیمارستان و... به جای خنده‌آور بودن بسیار کسالت بار و خسته کننده‌اند، درحالی که می‌شد از فضا و طنزموقعیت در بیمارستان خیلی بهتر استفاده کرد به خصوص درباره محمد نادری (اردشیر) بازیگر جوان و طنازی که نشان داده در حوزه طنز توانایی خوبی دارد اصلاً جذابیتی وجود ندارد.
استیو کپلن یکی از متخصصان کمدی درباره فیلمنامه‌های طنز می‌گوید: «در یک فیلم یا مجموعه طنز کاراکتر‌ها نباید انرژی خود را برای امور زائد و بی‌خود تلف کنند. به جایش، باید همواره در تعقیب هدف‌شان باشند. اگر کاراکتر‌ها شروع به رفتار‌های بی‌معنی و غیرحقیقی کنند بیننده را از خط روایت داستان دور خواهند کرد و ما دیگر آن‌ها را باور نخواهیم کرد، دیگر دنیای‌شان را نخواهیم فهمید و به ناچار از آن‌ها منزوی حسی خواهیم شد.»
طبیعی است هر اثری به خصوص در قدم‌های اول می‌تواند قدرت و اثرگذاری بالایی داشته باشد، اما فیلم‌های تلویزیون و کارشناسان آن هم باید به وقت مردم و هزینه بیت‌المال توجه کنند و تلویزیون مکانی برای آزمون و خطا نشود و کار‌های شسته‌رفته روی آنتن برود. «دنگ و فنگ روزگار» هم مشکل نیمی از سریال‌های طنز درجه ۳ را دارد؛ مجموعه‌ای که با روی آنتن رفتن همزمان با تکرار برخی سریال‌های طنز محبوب مانند مجموعه «خانه به دوش» نشان می‌دهد هنوز در عرصه فیلمنامه و کارگردانی و پردازش طنز تعداد محدودی وجود دارند.
در واقع آنچه در یک مجموعه تلویزیونی به خصوص ژانر طنز اجتماعی مطرح است متن و محتوای آن است که باید قوت و تازگی داشته باشد. طنز مدرن به معنای محتوای نو و قابل قبول عمومی است که می‌تواند در یک روستا و بین مردم آن منطقه اتفاق بیفتد و هنرمندی، چون خشایار الوند که خیلی از فیلمنامه‌های طنز و کمدی تلویزیون را عهده‌دار بود به خوبی مخاطب و زمانه را می‌شناخت، لذا به نظر می‌رسد بیشتر از همه باید در این حوزه کار کرد تا متن‌های قوی و خوبی تولید شوند تا تلویزیون هم همان مسیر ترکستان طنز‌های بی‌محتوا یا بی‌تاثیر سینمایی را ادامه ندهد.
این روز‌ها که برخی مشکلات اقتصادی و البته سیل کام مردم را تلخ کرده رویکرد تلویزیون به سمت سریال‌های طنز می‌تواند اتفاق خوبی باشد چراکه فرصتی به مردم می‌دهد تا لحظاتی در محیط خانواده استرس‌های‌شان تخلیه شود و بخندند به شرط اینکه مدیران تلویزیون طنز را جدی بگیرند و به سمت تولیدات فاخر بروند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
1
1
سریال طنز جذابی است به شرطی که هر شب تماشا و تعقیب شود.
مخاطب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
0
1
حسن وارسته از جمله نویسندگان ثابت سریالهای پایتخت بوده که با زنده یاد خشایار الوند مجموعه های طنز پر مخاطب را نوشته و با فرمول طنز آشناست. کافیست به آثار کمدی که او در نگارشش سهیم بوده نگاهی بیندازید. دودکش ، دیوار به دیوار علی البدل ، پایتخت 2 و 3 و 4 . متاسفانه چیزی که توسط منتقدان نادیده گرفته می شود سهم تیم تولید و بازیگران و بخصوص کارگردانست که بتواند از پس متنهای طنز بر بیایند . شما تصور کنید که اگر سریالهای پایتخت کسی جز سیروس مقدم می ساخت و بازیگردان و بازیگرش کسانی جز تنابنده احمد مهرانفر و مهران احمدیو ریما رامین فر و... بودند. آیا ما شاهد طنز موفق پایتخت بودیم. بی شک کمدی سطحی و دم دستی پدید می آمد که منتقدان و مردم آن را طنز بی مایه با فیلمنامه بسیار ضعیف تصور می کردند. متاسفانه در هنگام نقد سهم تولید و کارگردان را در ساخت آثار کمدی فراموش می کنیم. توجه شما را به حکایت مولانا درباره موذن بد صدا جلب می کنم
داستانی از مثنوی با هم می خوانیم :

داستان موذنی بد صدا و مدعی بد آوایی که کافران را به اسلام می خواند ....

یک موذن داشت بس آواز بد / در میان کافرستان بانگ زد

چند گفتندش ، مگو بانگ نماز / که شود جنگ و عداوتها دراز

او ستیزه کرد و پس بی احتراز / گفت در کافرستان بانگ نماز

مولانا چنین ادامه می دهد که هنگامی که این موذن زشت آواز به نصیحت دوستان گوش نکرد و کار خویش به پیش برد ، کافری پرسان پرسان ، با حلوا و هدیه سراغ او آمد :

شمع و حلوا با چنان جامه لطیف / هدیه آورد و بیامد چون الیف

پرس پرسان کین موذن گو کجاست / که صلا و بانگ او راحت فزاست

و هنگامی که از او می پرسند که کجای آواز این موذن بد آوا راحت فزاست؟ چنین پاسخ می دهد که:

دختری دارم لطیف و بس سنی / آرزو می بود او را مومنی

هیچ این سودا نمی رفت از سرش / پندها می داد چندین کافرش

در دل او مهر ایمان رسته بود / همچو مجمر بود این غم ، من چو عود

هیچ چاره می ندانستم در آن / تا فرو خواند این موذن آن اذان

گفت دختر چیست این مکروه بانگ ؟ / که به گوشم آمد این دو چار دانگ؟

من همه عمر اینچنین آواز زشت / هیچ نشنیدم در این دیر و کنشت

خواهرش گفتش که این بانگ اذان / هست اعلام و شعار مومنان !

.... دختر باور نمی کند و از دیگران هم پرس و جو می کند که این آواز زشت چیست و چنین می شنود که این آواز مسلمانی است ....

چون یقین گشتش رخ او زرد شد / از مسلمانی دل او سرد شد

و مرد کافر شادی کنان می گوید که با این اذانی که تو دادی من از این پس با خیال راحت خواهم خفت ....

حالا حکایت ساخت آثار کمدیست
مخاطب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
1
1
لطفا و حتما نظری را که لحظات پیش ارسال کرده ام را در زیر این نقد انعکاس دهید. چون منتقد بدون بر اساس دیدن سریال که در افت فیلمنامه و موقعیتهای طنزش دخیل بوده نوشته. وگرنه حسن وارسته کسی است که با مرحوم الوند پایتختها را نوشته و آثار طنز خوب در کارنامه دارد و این سریال در اختیار کارگردان و عواملی قرار گرفته که فیلمنامه و روند آن صدمه خورده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
چه ربطی داره به مرحوم الوند داره تعصب بیجا دارید چون این سریال توان کشش وجذب مخازب را به نظر منم نداره بازیگران توانایی در ان هست مانند سیروس گرجستانی محمد نادری نیکخواه ولی حقیقت امر این است که موفق نشده اند از اینها درست استفاده کنند و این اصلش به هنر نویسنده بعد کارگردان برمی گرده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
1
1
درسته سریال بسیار کم مایه و بیخودی است حیف پول وهزینه برای چنین تولیدات ابکی
اصلا ارزش وقت گذاشتن نداره
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
مهمترین عناوین
آخرین اخبار