کد خبر: 948923
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
روز گذشته رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند، «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین «محمد اشتیه» را مأمور تشکیل کابینه دولت جدید کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین «وفا»، «نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان تأیید کرد، عباس، محمد اشتیه را رسما مأمور به تشکیل کابینه کرده است.

«دنیا الوطن» هم گزارش داد، «حسین الشیخ» عضو کمیته مرکزی فتح هم در صفحه توئیتر خود به محمد اشتیه تبریک گفت و برای وی در پست جدید آرزوی موفقیت کرد.

بنا بر تصمیم محمود عباس، دولت جدید بدون حضور حماس تشکیل می‌شود و از آنجا که برخی گروه‌های دیگر مثل حماس احتمالا در این دولت نباشند، این دولت، بیشتر دولت هجدم تشکیلات خودگردان خواهد بود تا «دولت وفاق ملی فلسطین».

محمد ابراهیم اشتیه کیست؟
 
«محمد ابراهیم اشتیه» سیاستمدار و اقتصاددان فلسطینی متولد سال ۱۹۵۸ در روستای تل از توابع استان نابلس در کرانه باختری است. وی تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را در همین روستا به پایان رسانده و پس از اخذ مدرک دیپلم به دانشگاه دولتی بیرزیت (نزدیک رام الله در سرزمین‌های فلسطینی) راه یافت.

اشتیه در سال ۱۹۷۶ با مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد و مدیریت کار از بیرزیت فارغ التحصیل شد و سپس مدرک دکتری خود در رشته مطالعات توسعه اقتصادی را از دانشگاه ساسِکس انگلیس دریافت کرد.

اشتیه پست‌های متعدد مدیریتی در زمینه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در فلسطین را تجربه کرده است که مهم‌ترین آن سردبیری روزنامه الشعب، استاد دانشگاه بیرزیت، رئیس شورای اقتصادی توسعه و بازسازی فلسطین (بکدار) و وزیر مسکن است. وی همچنین در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۶ به عنوان عضو کمیته مرکزی جنبش آزادی بخش ملی فلسطین برگزیده شد.

او در حال حاضر هم رئیس شورای امنای دانشگاه عربی آمریکایی، عضو شورای امنای دانشگاه قدس، عضو شورای امنای دانشگاه الاستقلال و رئیس شورای اداری «قری الاطفال» و رئیس بانک توسعه اسلامی و رئیس مرکز «جائزه مهندسی حسیب الصباغ و سعید خوری» است.

اشتیه در بسیاری از طرح‌های سیاسی و توسعه در فلسطین مشارکت داشته و بخش اعظم برنامه‌های مربوط به توسعه و بازسازی فلسطین هم با وی در ارتباط است، وی همچنین در تاسیس صندوق توسعه فلسطین و شورای مسکن فلسطین و انجمن ملی فناوری اطلاعات فلسطین مشارکت داشته است تا در توسعه مهارت‌های بومی و تامین نیاز‌های توسعه فلسطین شریک باشد.

اشتیه همچنین مرکز مطالعات منطقه‌ای و انجمن ملی مدیریت را به منظور آموزش کارکنان تشکیلات خودگردان و بهبود عملکرد و مشارکت در روند اصلاحات در فلسطین تاسیس کرد، او عضو هیات سازمان آزادی بخش فلسطین در مذاکرات مادرید و گفت‌وگو‌های واشنگتن و نماینده فلسطین در نشست‌های کشور‌های اعانه دهنده به فلسطین و بانک بین المللی هم بوده است.

اشتیه همچنین ریاست هیات فلسطین در مذاکرات چند طرفه مربوط به همکاری اقتصادی و منطقه‌ای را برعهده داشت که به موضوعات مربوط به تجارت، اقتصاد، زیر ساخت‌ها و گردشگری در منطقه خاورمیانه پرداخته بود، او همچنین ریاست کنفرانس اقتصادی و اجتماعی گروه ۷۷ و چین در سال ۲۰۱۹ را نیز عهده دار بود.

اشتیه مجموعه کتب و مقالات اقتصادی، توسعه و سیاسی را به رشته تحریر درآورده است که تازه‌ترین آن «فلسطین من منظور التنمیه»، «موسوعه المصطلاحات الفلسطینیه»، «المختصر فی تاریخ فلسطین»، «تآکل حل الدولتین» و کتابی درباره شهرداری‌ها و هیات‌های دولت محلی و نقش آن در توسعه اقتصادی است. علاوه بر این، مجموعه داستان کوچکی با عنوان «اکلیل من شوک» هم از وی به چاپ رسیده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار