کد خبر: 945482
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۴
آتش زیر خاکستر با شروع نیم‌فصل دوم شعله‌ور شد. اشتباهاتی که در طول دور رفت رقابت‌های لیگ با توصیه‌ها و پادرمیانی‌ها و گاهی هم جبر مسئولان برگزار‌کننده بازی‌ها نادیده گرفته شده بود حالا به بهانه‌ای برای اعتراض‌های پرتعداد و شدیداللحن تبدیل شده است.
دنيا حيدری
سرویس ورزش جوان آنلاین: ترس را می‌توان در رفتار باشگاه‌ها دید، به خصوص آن‌ها که در جمع مدعیان قرار دارند یا در انتهای جدول برای بقا دست و پا می‌زنند. اشتباهات داوری اگرچه می‌تواند به هر تیمی ضربه بزند، اما برای قعرنشینان و مدعیان قهرمانی می‌تواند چند برابر سنگین‌تر باشد، چراکه گاه یک امتیاز یا حتی یک گل زده می‌تواند سرنوشت یک تیم را تغییر دهد. مسئله‌ای که باشگاه‌ها را به واکنش علیه داوری واداشته است.

بیانیه پشت بیانیه
اشتباهات نیم‌فصل دوم صبر باشگاه‌ها را لبریز کرده، به‌طوری‌که تراکتورسازان تبریز که به شدت از داوری بازی با نساجی معترض بودند، طی بیانیه‌ای از کمیته داوران خواستند تا در چیدمان داوران دقت بیشتری داشته باشند: «باشگاه تراکتورسازی مصمم است حقوق از دست رفته خود را مطالبه کند. بنابراین تأکید بر رسیدگی به وضعیت داوری مسابقات داشته و با توجه به دیدار‌های آینده امید دارد تا نظارت دقیقی بر انتخاب داوران و عملکرد آن‌ها صورت گیرد.» بیانیه سرخپوشان تبریزی، استقلالی‌ها را که قرار است پنج‌شنبه هفته آینده برای مصاف با تراکتور راهی تبریز شوند بر آن داشت تا آن‌ها هم دست به بیانیه شوند: «به نظر می‌رسد برخی جریان‌ها در حال شکل‌گیری است تا فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ، مسئولان برگزاری مسابقات و کمیته داوران برای دیدار روز جمعه تحت تأثیر و فشار قرار گیرند. باشگاه استقلال از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ انتظار دارد به هیچ وجه تحت تأثیر جوسازی‌ها و اتفاقات اخیر قرار نگیرند و نظارت خاصی از جنبه‌های گوناگون روی این دیدار داشته باشند تا استقلال و تراکتورسازی در کمال آرامش در دیداری جوانمردانه مقابل یکدیگر قرار بگیرند.» در واقع استقلالی‌ها از این مسئله نگران هستند که مسائل به‌گونه‌ای پیش برود که برای دلجویی از تراکتور در تبریز کفه ترازو به سمت میزبان سنگینی کند.

اخطار سپاهان
البته این تنها استقلال و تراکتور نبودند که با توجه به بازی حساسی که در پیش دارند و اتفاقات رخ داده دست به قلم شدند و بیانیه دادند. پرسپولیسی‌ها هم هنوز از اتفاقات بازی با فولاد که سه امتیاز باارزش را از این تیم گرفت، شاکی هستند و این عصبانیت را می‌توان در مصاحبه‌های پی‌در‌پی سرپرست این باشگاه به وضوح دید، اما در جنگ بیانیه‌ای که به نظر می‌رسد ترفند و راه‌حل جدید باشگاه‌ها برای فرار از حاشیه‌هایی باشد که داوران آتش آن را روشن کرده‌اند، سپاهانی‌های اصفهان هم که همواره به نحوه قضاوت بازی‌های آن اعتراض‌های زیادی وجود دارد نیز جایی برای خود دست و پا کردند. باشگاه سپاهان هم برای عقب نماندن از این قافله دست به قلم برده و در بیانیه‌ای از خجالت سرخابی‌های پایتخت به عنوان جدی‌ترین رقبای خود برای کسب عنوان قهرمانی لیگ درآمده است: «امیدواریم که شادی عمومی علاقه‌مندان به پرسپولیس بهانه‌ای برای یکسان کردن کفه ترازو در رقابت‌های لیگ و اهدای امتیازی مضاعف به هواداران تیم رقیب‌شان در بازی دو تیم استقلال و سپاهان نباشد و دو تیم بدون هیچ پیش‌زمینه ذهنی از داوری این مسابقه به دیدار یکدیگر بروند و در کمال عدالت در داوری، تماشاگران آبی و طلایی شاهد یک بازی جوانمردانه فقط در درون زمین مسابقه و نه در بیرون از مستطیل سبز باشند.»

عمدی در کار نیست
در واقع سپاهانی‌ها نیز مانند استقلال دست به دامان کمیته داوران شدند تا با تصمیمات درست و اصولی، مانع از جبران اشتباهات گذشته در بازی‌های آینده شوند. البته هر دو باشگاه حرکت یکدیگر را نکوهش کردند و غیرحرفه‌ای خواندند، اما در واقع هر دو ترجیح دادند تا قبل از مصاف با یکدیگر و تکیه بر توان ساق‌های بازیکنان خود با تأکید بر حواشی و جنجال‌های بیانیه‌ها به هدف خود دست یابند، هرچند که اصفهانیان، رئیس کمیته داوران آب پاکی را روی دست همه ریخت و تأکید کرد که توجهی به این مسائل و بیانیه‌ها ندارد: «این اتفاقات را فقط در ایران شاهدیم. تمام سعی و تلاش ما این است که کمک کنیم فوتبال به سمت درست حرکت کند. مگر در جام ملت‌های آسیا از همین اعتراضات بی‌مورد به داوری ضربه نخوردیم؟ معلوم نیست که چه زمانی قرار است از این تجربیات تلخ درس بگیریم. در جام جهانی با وجود سیستم کمک‌داور ویدئویی (VAR) باز هم اشتباهاتی وجود داشت. تکنولوژی به داور کمک می‌کند، ولی باز هم صددرصد برطرف‌کننده مشکلات نیست. ما هم سعی می‌کنیم این کار‌ها را انجام بدهیم. الان از داور اضافی استفاده می‌کنیم و در آینده هم سیستم VAR را دنبال خواهیم کرد، البته نه برای این فصل.»
اصفهانیان مثل همیشه در حمایت از داوران و با نادیده گرفتن اشتباهات آن‌ها سعی کرد توپ را در زمین باشگاه‌ها بیندازد. مسئله‌ای که در واقع بزرگ‌ترین معضل بین جامعه داوری و فوتبال است: «مدرسی که برای داوران جام جهانی بود را به ایران آوردیم تا داورانمان را به روز کنیم. نیم‌فصل هم کلاس آمادگی گذاشتیم. دیگر باید چکار کنیم. با مربیان هم جلسه گذاشتیم برای شنیدن حرف‌هایشان، اما همه نیامدند. این‌طور که نمی‌شود وقت اعتراض همه باشند، اما جلسه که می‌گذاریم، نیایند. داوران جایز نیستند خطا کنند، ولی ممکن است اشتباه رخ دهد. قرار هم نیست با یک سوت همه بر سر داور بریزند. مثل بازی پرسپولیس که تصور می‌کردند، تصمیم داور اشتباه است و او را احاطه کردند. هیچ عمدی در کار نیست. باید جلوی این هجمه‌ها را گرفت. قبل و بعد از بازی با صدور بیانیه‌هایی سعی می‌کنند داوران را تحت فشار قرار دهند. آیا این درست است؟»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار