اواخر سال 96 بود كه روزنامه «جوان» در مطلبي با عنوان «مترو با حذف راهبر كمكي روي ريل خطا ميرود» از تصميم مديران ارشد راهآهن شهري پرده برداشت كه با ارائه طرحي در نظر داشتند، محل استقرار راهبران كمكي در كنار راهبران اصلي يا همان لكوموتيو ابتدايي باشد؛ موضوعي كه به اعتقاد راهبران متروي شهري و كارشناسان فني مترو نه تنها غيركارشناسي بود و جان شهروندان را به خطر مياندازند بلكه غيرقانوني هم بود. اين در حالي است كه مسئولان ارشد مترو خطرات ناشي از اين تصميم را با درصد پايين فرض كرده و اعتقاد داشتند، احتمالاتي كه منجر به وقوع برخي حوادث ميشود و جان مسافران را به خطر مياندازد، ناچيز است. پس از اين در سال 97 مستنداتي مجدداً به روزنامه «جوان» ارائه شد كه نشان ميداد بهرغم وقوع برخي حوادث، اما همچنان مسئولان در نظر دارند تصميم غيركارشناسي خود را عملياتي سازند. اواخر ارديبهشتماه هم در مطلبي با عنوان «ناديده گرفتن هشدارهاي مترويي جوان حادثه آفريد» از وقوع نقص فني نوشتيم كه منجر به پيادهشدن مسافران روي ريل قطار شد. حتي در اين راستا استيفاي حقوق عامه و حفظ سلامت و امنيت رواني شهروندان را نيز خواستار شديم.
اكنون بار ديگر نقص فني در خط پنج تأكيد دوبارهاي بر هشدارهاي قبلي مبني بر تصميم غيركارشناسي مسئولان قطار شهري است.
پنجشنبه حدود ساعت 10شب، كابين قطار slave داخل تونل گلشهر از كل قطار شهري كنده ميشود و به اصطلاح فني «دكوپول» (جداسازي واگنها) ميشود. در ادامه به علت توقف طولاني قطار در داخل تونل، مسافران درهاي قطار را باز كرده و به صورت پياده خود را به ايستگاه گلشهر ميرسانند. طبق گفته ناظران، شيب مسير به لوكوموتيو جداشده كمككرده تا به قطار مجدداً كوپل (وصل) شود كه اگر اين شيب بر عكس بود اين لوكوموتيو به عقب بر ميگشت. گفته ميشود اين قطار به تازگي اورهال (تعميرات) شده بود و پنجشنبه شب اولين ورود خود به خط اصلي را داشته است، اما به دليل نداشتن نظارتهاي لازم و تحولات درست و دقيق ناشي از ضعف مديريتي بار ديگر جان مردم به خطر افتاده است.
قرار نيست همه حوادث ختم به خير شوند! به خطر افتادن جان مردم در مترو كه روزانه چند ميليون سفر در آن صورت ميپذيرد، ميتواند فاجعهآفرين باشد. ناديده گرفتن مكرر هشدارهاي ايمني و كارشناسي به دلايل واهي و حتي غيرواهي نه منطق مديريتي دارد و نه منطق امنيتي.