کد خبر: 899538
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
پیشروی نیروهای دولتی سوریه در غوطه شرقی روند پرشتابی به خود گرفته و آزادسازی کامل این منطقه به معنای میخی نهایی بر اهداف غرب برای ساقط کردن دمشق خواهد بود؛ تحولاتی که باعث شده مقامات امریکایی‌ اذعان کنند بشار اسد پیروز جنگ هفت‌ساله سوریه است.

جوزف ووتل، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی امریکا گفت: «سیاست امریکا این بوده که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه باید یا کناره‌گیری کند یا برود اما بر مبنای نقطه‌نظر جنگ داخلی در این کشور، به نظر می‌رسد که دولت اسد در سوریه روند صعودی داشته است.» ‌وی درباره دلیل موفقیت دولت سوریه افزود: «روسیه و ایران به عنوان دو عامل اصلی به نیروهای دولتی سوریه اجازه می‌دهند تا با گروه‌های شبه‌نظامی شامل آنهایی که مورد حمایت امریکا هستند، مبارزه کرده و تنها جبهه‌های مقاومت که در دست سوریه نیست، غوطه در شرق دمشق و ادلب در شمال سوریه هستند.» لیندسی گراهام، در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنا از ژنرال ووتل پرسید که آیا دولت اسد با کمک روسیه و ایران در جنگ داخلی سوریه پیروز شده است که این ژنرال امریکایی پاسخ داد: «به نظرم این دو کشور به دولت اسد کمک کرده‌اند تا از این وضعیت سربلند بیرون بیاید.»‌رئیس فرماندهی مرکزی امریکا در پاسخ به این سؤال که آیا سیاست امریکا مبنی بر «رفتن اسد» است، گفت:‌ «سیاست ویژه ما در این مسئله حساس را نمی‌دانم. در بلندمدت، پیروزی اسد،‌ امریکا را با تهدیدهای زیادی از جانب حزب‌الله علیه اردن و اسرائیل روبه‌رو می‌کند.»
این اظهارات مقامات نظامی در حالی بیان می‌شود که نیروهای دولتی محله به محله در حال پیشروی در غوطه شرقی هستند. این منطقه که در حومه دمشق قرار دارد در همان اوایل بحران به دست گروه‌های تروریستی افتاد. اما حالا نیروهای دولتی سوریه و متحدان‌شان بعد از آزادسازی اکثر مناطق این کشور تصمیم گرفته‌اند با آزادسازی غوطه شرقی امنیت پایتخت سوریه را تضمین کنند. احتمال سقوط غوطه شرقی زنگ خطر جدی را در میان حامیان تروریست‌‌‌‌ها به صدا درآورده است. روز گذشته یک روزنامه صهیونیستی طی یادداشتی هشدار داد سقوط غوطه شرقی ضربه سنگینی برای اسرائیل و امریکا خواهد بود. دولت‌های غربی به رهبری امریکا طی چند روز گذشته با مطرح کردن اتهامات تکراری شیمیایی از احتمال اقدام نظامی علیه سوریه حرف می‌زدند. احتمال اقدام نظامی علیه دمشق که می‌تواند روند تحولات را تغییر دهد با واکنش جدی روسیه مواجه شد. وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد به حمله علیه سوریه به شدت واکنش نشان خواهد داد. همچنین روز گذشته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در جریان دیدار با همتای ترکی خود گفت: معمولاً امریکا توجه جامعه جهانی را به مسئله غیرنظامیان و تلفات غیرنظامیان بی‌گناه جلب می‌کند و از این بهانه برای اعمال قدرت ائتلاف امریکایی بهره‌برداری می‌کند در حالی که ما از تمامی کانال‌‌‌‌ها به امریکا هشدار دادیم. وی ابراز امیدواری کرد امریکا این طرح‌های غیرمسئولانه را کنار بگذارد.

اعتراض مدافعان «نبل و الزهرا» به ترکیه

در پی کشته شدن مدافعان شهرک‌های نبل و الزهرا در استان حلب در حملات جنگنده‌های ترکیه، این افراد با انتشار بیانیه شدید‌اللحنی، حملات آنکارا به عفرین و مردم این منطقه را وحشیانه توصیف کردند.
به گزارش فارس، ساکنان شهرک‌های شیعه‌نشین «نبل و الزهرا‌» واقع در استان حلب، به حملات جنگنده‌های ترکیه به مواضع خود و غیرنظامیان به شدت واکنش نشان دادند. در این بیانیه آمده است که «حملات جنگنده‌های ترکیه به مواضع همپیمانان در نبل و الزهرا که باعث شهادت چند غیرنظامی شد، تجاوز دیگری به ملت و حکومت سوریه است». گروه اطلاع‌رسانی «الاعلام‌الحربی‌» به نقل از این افراد گزارش داد که «وحشیانه بودن حملات ترکیه به مردم ما در عفرین، تخریب منازل و کوچاندن ساکنان آن و حملات پیاپی به ساکنان این منطقه غیر قابل توجیه و پذیرش است». در این بیانیه تأکید شده است که مدافعان روستاهای منطقه از جمله نبل و الزهرا و مدافعان سراسر سوریه حق دارند پاسخ هر حمله‌ای را بدهند و از تکرار چنین حملاتی هشدار می‌دهند. جنگنده‌های ترکیه ایست و بازرسی «الحرش» در نزدیکی مرکز شهر عفرین و وابسته به نیروهای مدافع نبل و الزهرا را بمباران کردند که در جریان آن هشت نفر به شهادت رسیدند. ارتش ترکیه به همراه تروریست‌های ارتش آزاد و در قالب عملیات «شاخه زیتون‌» با شبه‌نظامیان کرد در عفرین از 20 ژانویه درگیر است و قصد دارد خود را به مرکز این شهر برساند. در همین راستا، «بکیر بوزداغ‌» معاون نخست‌وزیر و سخنگوی دولت ترکیه هفته گذشته ادعا کرد که ترکیه «به مبارزه خود تا پاکسازی کامل منطقه از تروریست‌‌‌ها ادامه می‌دهد. اگر نظام سوریه لباس خود را عوض کند و در شمایل تروریست‌‌‌ها وارد عفرین شود، هدف قرار خواهد گرفت.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار