کد خبر: 899197
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
پیشروی سریع نیروهای دولتی سوریه در مناطق تحت کنترل تروریست‌‌‌‌ها در حومه دمشق گزینه‌ای جز مذاکره برای گروه‌های مسلح نگذاشته است. روز گذشته مقامات روسی خبر دادند عده‌ای از گروه‌های مسلح وارد مذاکره شده‌اند و احتمال خروج آنها از غوطه شرقی وجود دارد.

عملیات ارتش سوریه علیه افراد مسلح جبهه النصره و هم‌پیمانانش در اکثر مناطق غوطه شرقی به خصوص در داخل مزارع جسرین و افتریس ادامه دارد. این در حالی است که خمپاره‌های شلیک شده از سوی گروه‌های تروریستی در مناطق مسکونی غوطه شرقی و ریف دمشق منجر به کشته شدن تعدادی غیرنظامی شد. بخش «‌اعلام‌الحربی‌» وابسته به حزب‌الله لبنان که اخبار مربوط به تحولات میدانی را مخابره می‌کند، اعلام کرد: ارتش سوریه توانست بعد از تسلط بر شهرک مدیرا و رسیدن نیروهای پیشروی‌کننده از سمت مسرابا به نیروهای مستقر در منطقه «‌اداره المرکبات‌» در شهر حرستا، غوطه شرقی را به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم و شهر دوما را محاصره کند. در حال حاضر نیروهای ارتش سوریه به طور کامل حرستا را که بزرگ‌ترین مقر تروریست‌های «‌فیلق‌الرحمن‌» در بخش شمالی غوطه شرقی دمشق است، محاصره کرده‌اند. به گفته منابع میدانی، ارتش سوریه محاصره‌ای کامل را از چهار جهت بر این شهر دارد و افراد مسلح موجود در آن راهی جز تسلیم شدن یا مرگ ندارند. از سوی دیگر خبر رسید وزارت دفاع روسیه و ارتش سوریه در حال مذاکره با گروه‌های مسلح در غوطه شرقی هستند تا بتوانند غیرنظامیان را از این منطقه خارج کنند. مسئولان مرکز آشتی حمیمیم در دیداری با رهبران گروه شورشی «‌فیلق الرحمن‌» از این گروه خواستند از نیروهای گروه تروریستی النصره دوری کنند، همچنین آنها با رهبران شورشیان «‌جیش‌الاسلام‌» مسئله عقب‌نشینی فوری نیروهای این گروه را از غوطه بررسی کردند. ولادیمیر زولوتوخین، سخنگوی مرکز حمیمیم اظهار داشت: دیدارهای متعددی با رهبران گروه تروریستی فیلق‌الرحمن انجام شد و از آنها خواستیم از نیروهای جبهه النصره دوری کنند. فیلق‌الرحمن پیش‌تر در بیانیه‌ای مخالفت قطعی خود را با ورود به هرگونه مذاکره‌ برای آشتی و عقب‌نشینی از غوطه اعلام کرده بود. به گفته سخنگوی مرکز حمیمیم، نیروهای نظامی مرکز روسیه با هدف دستیابی به توافقنامه‌ای برای خروج گروه دوم نیروهای «‌جیش‌الاسلام‌» از غوطه، با واسطه‌‌‌‌هایی بین‌المللی دیداری با رهبران این گروه مخالف داشتند. جیش‌الاسلام دو روز قبل با عقب‌نشینی نیروهای جبهه النصره از غوطه به سمت استان ادلب موافقت کرد و روز جمعه اولین گروه از نیروهای مسلح این گروه تروریستی به همراه خانواده‌های‌شان از غوطه شرقی در حومه دمشق از طریق گذرگاه اردوگاه الوافدین به سمت استان ادلب حرکت کردند.

کشف کارگاه‌ تولید تسلیحات شیمیایی در غوطه شرقی

نیروهای ارتش سوریه یک کارگاه تولید تسلیحات شیمیایی در غوطه شرقی کشف کرده‌اند که تحت تصرف تروریست‌‌‌‌ها بوده است. «فراس ابراهیم‌» از افسران ارشد ارتش سوریه به خبرنگاران گفت: نیروهای دولت سوریه حین گشت‌زنی در شهرک «عفتریس‌» در غوطه شرقی پس از خروج تروریست‌ها، یک کارگاه تولید تسلیحات شیمیایی کشف کرده‌اند. بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی تأکید کرد: «به احتمال قوی، تجهیزات مربوط به این تسلیحات ممکن است به عنوان بخشی از اتهامات جعلی علیه نیروهای دولت سوریه در خصوص استفاده ادعایی از تسلیحات شیمیایی به کار رفته باشد». وزارت خارجه سوریه اخیراً اعلام کرده بود که تروریست‌‌‌‌ها در غوطه شرقی احتمالاً حمله‌ای شیمیایی به راه خواهند انداخت تا دولت سوریه را مقصر آن جلوه دهند. این فرمانده ارتش سوریه تأکید کرد: دمشق آماده کمک به انجام تحقیقات درباره حملات شیمیایی در سوریه است اما سازمان‌های بین‌المللی پیشنهاد همکاری با دولت سوریه را رد کرده‌اند.

کمربند دفاعی برای «نبل و الزهرا»

منابع خبری معارض در سوریه می‌گویند گارد ریاست جمهوری سوریه برای ایجاد کمربند دفاعی از دو شهرک شیعه‌نشین «نبل» و «الزهرا» در نزدیک حلب مستقر شد. گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه‌» روز گذشته خبر داد یگانی از گارد ریاست‌جمهوری سوریه در جنوب منطقه «عفرین» مستقر شده تا کمربندی دفاعی برای حفاظت از دو شهرک شیعه‌نشین «نبل» و «الزهرا» ایجاد کند. شهرک‌های نبل و الزهرا در 31 کیلومتری جنوب عفرین و در شمال غرب شهر حلب قرار دارند که بهمن‌ماه سال 94 سه سال در محاصره گروه‌های مسلح تکفیری بودند. ترکیه با پشتیبانی از گروه‌‌های مسلحی مثل «ارتش آزاد سوریه»، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را برای مقابله با شبه‌نظامیان کرد سوریه از 20ژانویه 2018 آغاز کرده و اکنون از چند محور به سوی شهر در حال پیشروی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار