کد خبر: 888374
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
وضع تحريم‌های احتمالی ایالات متحده با ادعای حمايت از مردم ايران!
موج‌سواري نظام سلطه روي مطالبات قانوني مردم در طول سال‌هاي گذشته مستمراً اتفاق افتاده و عمدتاً نيز حاوي دستاورد آنچناني نبوده است...
موج‌سواري نظام سلطه روي مطالبات قانوني مردم در طول سال‌هاي گذشته مستمراً اتفاق افتاده و عمدتاً نيز حاوي دستاورد آنچناني نبوده است، كمااينكه يكي از اهداف غرب در وضع تحريم‌هاي گسترده در طول سال‌هاي 90و91 در تنگنا قرار دادن مردم و تبديل اعتراضات اقتصادي به شورش‌هاي اجتماعي بود كه هيچ گاه رنگ تحقق به خود نگرفت. 

در روزهاي اخير كه بخشی از جامعه نسبت به وضعيت بيكاري، گراني، تورم و ركود معترض هستند، شبكه‌هاي فارسی‌زبان بيگانه همگام با مقامات رسمي كشورهاي غربي تلاش مي‌كنند خود را هواخواه جامعه ايراني نشان دهند و خواهان تبديل شدن اعتراضات خياباني به شورش‌هاي اجتماعي ‌شوند آن‌ هم در حالي که مي‌توان با قطعيت گفت« حتي برپايي تجمعات چند ده نفره نيز مي‌تواند منجر به تحريم‌هاي گسترده عليه ايران شود» و با اين توصيف امريكايي‌ها از هم اكنون طرح‌هايي را با هدف افزايش فشارهاي اقتصادي به مردم ايران در نظر دارد و به زودي اجراي آنها را كليد خواهد زد. 

اساساً هر گونه اعتراضات خياباني در ايران (اعم از اينكه مبتني بر مطالبات قانوني است يا خير) مي‌تواند بستر مهمي براي وضع تحريم‌هاي ضدايراني فراخ‌تر با هدف افزايش نارضايتي عمومي در جامعه ايراني باشد، كمااينكه پس از غائله 88 كه از درخواست غيرقانوني ابطال انتخابات آغاز شد و نهايتاً به تلاشي در جهت فروپاشي نظام تبديل شد، كشورهاي غربي ضمن اعلام حمايت صريح از فتنه‌گران داخلي در آن سال تحريم‌هاي مهمي را عليه ايران وضع كردند كه مهم‌ترين آن قطعنامه 1929 بود كه در مقدمه آن به ارتباط قطعنامه با فتنه آن سال اشاره مي‌شود و مهم‌ترين مفاد تحريمي در حوزه بانكي و پولي در اين قطعنامه پيش‌بيني شد و نهايتاً يكي از عوامل گراني‌هاي خيره‌كننده ماه‌هاي بعد اعمال همين قطعنامه ضدايراني بود. 
  
رصد سیاستمداران داخلی با هدف فروپاشی

طبيعي است امريكايي‌ها، مواضع سياستمداران داخلي را در برهه‌هاي حساس رصد و اعتراضات روزهاي اخير مردم را نيز دنبال و تلاش كنند تا به آن جهت و سمت و سوي سياسي- مذهبي و قومي بدهند تا هدف نهايي خود كه همان «فروپاشي حاكميت اسلامي» است را دنبال كنند، به اين معنا كه امريكايي‌ها تلاش گسترده‌اي داشته‌اند با موج‌سواري روي مطالبات اقتصادي و نه سياسي روزهاي اخير برخي از شهرهاي كشور كه عموماً در مباحث مهمي مانند گراني، ركود، تورم و بيكاري خلاصه مي‌شود، هدف دست‌نيافتني 40سال گذشته را كه همان فروپاشي است ميسر كنند. در چنين شرايطي موضع مسئولان ارشد قواي سه‌گانه و به ويژه دولتمردان از حساسيت ويژه‌اي برخوردار است و چنانچه مطالبات بر زمين مانده مردم در حوزه اقتصادي و معيشتي كه ماه‌هاست بدون پاسخ مانده است با ادبيات تند و تحريك‌كننده روبه‌رو شود نه تنها كمكي به بهبود اوضاع نمي‌كند بلكه مردم را بيش از گذشته به اين باور خواهد رساند كه دولت توان لازم و اراده كافي براي تعديل مشكلات اقتصادي را ندارد و تلاش براي اداره كشور، قشر فرودست جامعه را وادار به چشم‌پوشي از حقوق اساسي خود می‌کند!

مادامي كه دولت به وظيفه اجرايي خود و مجلس به وظيفه نظارتي خود عمل نكند و به جاي تلاش مضاعف براي كاهش مشكلات مردمي، رقباي سياسي خود را متهم به توطئه كند يا خواهان برخورد تند با مردم شود، قاعدتاً مقامات كشورهاي غربي به كمك دهها رسانه فارسي‌زبان مي‌توانند روي موج مطالبات اقتصادي مردم سوار شوند و در جهت اهداف خود اقدامات مؤثري را انجام دهند. 

بي‌پاسخ ماندن مطالبات اقتصادي در طول چهار سال اخير و مواجهه نامناسب با اعتراضات مردمي توسط دولت و مجلس در روزهاي اخير از جمله عوامل مهمي است كه باعث شده بسياري از مقامات امريكا اميدوارانه خواهان ادامه اعتراضات خياباني در برخي از شهرهاي كشور شوند و استمرار آن را لازم بدانند. 
    
دوگانه دلسوزي-تحريم

دونالد ترامپ كه چندي پيش مردم ايران را «شيطان»، «سركش» و «تروريست» خوانده بود با انتشار يك فيلم ويدئويي از ناآرامي برخي از شهرهاي كشور حمايت كرد و همراه با وي وزارت خارجه، رئيس مجلس نمايندگان و كاخ سفيد نيز بيانيه‌هاي مختلفي را براي جامعه ايراني صادر کردند و خواهان ادامه اعتراضات شده‌اند. 
دونالد ترامپ همچنين در توئيتر شخصي خود نوشته است: «تظاهرات صلح‌آميز در خيابان‌ها از سوي مردم بايد با احترام از سوي حكومت ايران روبه‌رو شود»، جالب آنجاست كه تمركز اصلي تحريم‌هاي ضدايراني وضع شده (حداقل در دولت اوباما و ترامپ) روی مردم و اقتصاد خانوار جامعه ايراني بوده است. 
وزارت خارجه امریکا دیروز رسماً با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد از «تظاهرات‌هاي مردم ايران» حمايت و مدعي صادرات «خشونت، خونريزي و هرج و مرج » از ايران به ساير كشورها مي‌شود و خواستار حمايت علني تمام ملت‌ها از مردم مي‌شود. 
  
ذوق‌زدگی فراگیر

در بخشي از اين بيانيه مي‌آيد: «گزارش‌ها درباره تظاهرات‌هاي مسالمت‌آميز متعدد توسط شهروندان ايران در شهرهاي سراسر اين كشور را دنبال مي‌كنيم... روز 14 ژوئن 2017، وزير خارجه تيلرسون در برابر كنگره شهادت داد كه از «آن دسته از عوامل داخلي ايران كه بتوانند باعث انتقال مسالمت‌آميز حكومت بشوند، حمايت مي‌كند. همان‌طور كه ما مي‌دانيم، آن عوامل در داخل ايران حضور دارند.» 
المانيتور نيز به نقل از تحليلگر نظامي امريكايي مي‌نويسد: «تغيير رژيم در ايران با ركود اقتصادي به همراه قيام‌هاي 
قومي- ملي ميسر خواهد بود»؛ آدِل نظريان خبرنگار رسانه ضدايراني و افراطي بريت بارت نوشت: «با حمايت رئيس‌جمهور ترامپ، مردم ايران نهايتاً آزاد خواهند شد!» 
پل رايان رئيس ‌جمهوريخواه و ضدايراني مجلس نمايندگان امريكا نيز در توئيتر خود خواستار حمايت از «معترضين در ايران» مي‌شود. مارك دوبوويتز مدير اجرايي انديشكده FDD و از حاميان جدي براندازي در ايران نيز به صورت كنايي از زيبايي فرهنگ ايراني توئيت مي‌كند و در توئيتي ديگر از لزوم حمايت از معترضان ايراني سخن به ميان مي‌آورد. 
سناتور تد كروز هم از ترامپ رئيس‌جمهور امريكا مي‌خواهد تا براي حمايت از معترضان هر كاري انجام دهد، آن هم پس از آنكه تام كاتن از دولت امريكا خواسته بود از اعتراضات ايران حمايت جدي به عمل بيايد. 
ريچارد هاس رئيس انديشكده امريكايي CFR اعتراض مردمي را پاسخي مناسب براي سياست خارجي ايران مي‌داند و از اتحاديه اروپا مي‌خواهد رويكرد امريكايي با فضاي داخلي ايران را اتخاذ كند. 
مايكل ديكسون از مديران يكي از وب‌سايت‌هاي صهيونيستي نيز توئيت مي‌كند: « اجازه دهيد كنار مردم ايران بايستيم، شايد رژيم ايران به اسم آزادي سقوط كرد!» يا رون دسانتيس، نماينده مجلس نمايندگان امريكا از دولت امريكا خواست از معترضان داخل ايران حمايت كند و اين اعتراضات را فرصتي تاريخي! عنوان مي‌كند و همچنين الكس وطن‌خواه كارشناس بنياد جيمز تاون به ترامپ پيشنهاد مي‌كند اعتراضات داخلي ايران بهترين فرصت مي‌باشد كه راه را به مردم اين كشور نشان دهد. 
سعودي‌ها نيز با هشتگ (#جنگ را به ايران منتقل مي‌كنيم) و انتشار ويدئويي از محمد بن سلمان در مورد انتقال جنگ به داخل ايران مي‌گويند از اعتراضات داخلي ايران همراستا با صهيونيست‌ها و امريكايي‌ها حمايت مي‌كنند. 
   
وضع تحريم بيشتر با ادعای حمايت از مردم ايران!

همانطور كه اشاره شد در صورتي كه به مطالبات عمدتاً بحق مردم پاسخ منطقي از سوي مسئولان اجرايي داده نشود و با فرافكني و پرخاشگري برخورد شود به راحتي مقامات غربي و رسانه‌هاي وابسته به آنها مي‌توانند از فرصت به دست آمده بهره‌برداري کنند و حداقل تحريم‌هاي ضدايراني ديگري را به اجرا بگذارند، كمااينكه طي 48سال گذشته بسياري از چهره‌هاي شناخته‌شده غربي از لزوم وضع تحريم‌هاي فوري و جامع با هدف در تنگنا قرار دادن مردم ايران و تبديل اعتراضات اقتصادي به شورش‌هاي اجتماعي سخن به ميان آورده‌اند كه از جمله آن مي‌توان به توئيت‌هاي دوبوويتز و سعيد قاسمي‌نژاد براي تحريم بيشتر ايران اشاره كرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
0
0
سلام علیکم
مردم مابایدخیلی هوشیارباشند.درست است که مردم مامطالبات برحقی دارندامابا تاسف فراوان بایدبگویم که دشمن ازاین مطالبات سوء استفاده می کندوآنوقت نه تنهامردم مابه مطالبات خودنمی رسندبلکه مشکل دیگری به اسم ناامنی وآشوب های خیابانی هم به مشکلات مردم اضافه می شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار