کد خبر: 873019
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
كنترل 90درصد پايتخت تروريسم به دست كردهاي مورد حمايت واشنگتن
نيروهاي دموكراتيك سوريه تحت حمايت امريكا با تسلط بر محله‌هاي شمال و غرب شهر رقه در ميان عقب‌نشيني گسترده داعش، ۹۰درصد شهر را در كنترل گرفته‌اند.
نيروهاي دموكراتيك سوريه تحت حمايت امريكا با تسلط بر محله‌هاي شمال و غرب شهر رقه در ميان عقب‌نشيني گسترده داعش، ۹۰درصد شهر را در كنترل گرفته‌اند. اين شهر كه چهار سال تحت اشغال تروريست‌ها بود، به‌زودي قرار است از داعش به نيروهاي همپيمان امريكا دست‌به‌دست شود.
 
به گزارش «جوان»، نبرد سرنوشت‌ساز رقه از دست داعش به روزهاي حساس خود نزديك مي‌شود و نيروهاي تحت فرمان امريكا با پيشروي در مواضع تكفيري‌ها توانستند بسياري از مناطق اين شهر را تحت كنترل خود درآورند. به گزارش شبكه روسيا اليوم، فعالان سوري روز چهارشنبه اعلام كردند نيروهاي دموكراتيك سوريه بعد از اعلام تسلط بر محله‌هايي در شمال و غرب شهر رقه در ميان عقب‌‌نشيني گسترده داعش به مركز شهر، ۹۰ درصد رقه را در دست دارند. اين فعالان به نقل از منابع محلي گزارش دادند دليل عدم‌كنترل نيروهاي دموكراتيك سوريه بر شهر رقه به طور كامل علاوه بر وجود هزاران غيرنظامي كه به عنوان سپرهاي انساني توسط داعش به خدمت گرفته مي‌شوند، وجود مين‌هاي فراواني است كه اين گروه تروريستي كار گذاشته‌ است. علاوه بر حملات هوايي ائتلاف امريكايي، نبردهاي بين نيروهاي مورد حمايت امريكا و داعش از زمان آغاز نبرد بزرگ شهر رقه در ماه ژوئن، منجر به كشته شدن هزار و 100 غيرنظامي شده است. گروه تروريستي داعش در پي كنترل شهر رقه به‌دست نيروهاي سوري، در حال حاضر در محله الامين، مجتمع دولتي و برخي ساختمان‌هاي مركز اين شهر مستقر شده‌ است.  ديده‌بان حقوق بشر سوريه هم ديروز گزارش داد، عمليات «خشم فرات» براي آزادسازي رقه كه در اوايل ماه ژوئن گذشته آغاز شده، به پايان خود رسيده چراكه داعش طي هفته‌هاي گذشته صدها عنصر خود را از دست داده و به دليل پايان ذخاير تسليحاتي و غذايي نيز ديگر توانايي مقاومت را ندارد و كار به جايي رسيده كه عناصر اين گروهك تروريستي در برخي مواقع براي دستيابي به آب و غذا به مواضع نيروهاي سوريه دموكراتيك نفوذ مي‌كنند و برخي از آنها نيز به دليل وضعيت رواني خود حتي پيش از رسيدن نيروهاي سوريه دموكراتيك به اماكن نزديك به مناطق تحت كنترل داعش و خود را منفجر مي‌كنند. تروريست‌هاي داعش همواره براي كند كردن روند پيشروي نيروهاي مقابل، از غيرنظاميان به عنوان سپر انساني استفاده مي‌كنند تا بتواند با خريد زمان از ميدان نبرد متواري شوند.
 
همچنين اين گروه با كار گذاشتن مين در مسيرها، سعي دارد تلفات نيروهاي رقيب را افزايش دهد.  سال ۲۰۱۳ شهر رقه توسط گروه‌هايي چون جبهه النصره كه از گروه‌هاي مخالف بشار اسد بودند درآمد، اشغال شد اما بعد از مدتي از سوي داعش تصرف و به مركز خلافت خودخوانده اين گروه تبديل شد. مرحله اول عمليات آزادسازي رقه در آگوست 2016 توسط نيروهاي دموكراتيك سوريه و با پشتيباني هوايي امريكا آغاز شد اما به خاطر مخالفت‌هاي تركيه با مشاركت كردها در اين عمليات، آزادسازي با اندكي وقفه به تأخير افتاد اما از ماه ژوئن مرحله نهايي عمليات با مشاركت دهها هزار نفر از نيروهاي كرد آغاز شد و سرعت پيشروي اين نيروها كه از پشتيباني هوايي جنگنده‌هاي امريكايي برخوردار بودند به خوبي پيش رفت و الان اين نيروها اكثر مناطق رقه را در دست گرفته‌اند. امريكا و همپيمانانش تمام تلاش خود را به ‌كار گرفته‌اند تا فتح رقه را به دست خود رقم بزنند و با فروپاشي خلافت ادعايي داعش، مناطق آزاد شده به دست ارتش و نيروهاي مقاومت نيفتد.  امريكا كه به دليل موفقيت‌هاي ارتش سوريه و همپيمانانش در جنوب و شرق اين كشور، قافيه‌بازي را به روسيه و ايران باخته است، تلاش دارد حداقل بخشي از شمال سوريه را در اختيار داشته باشد تا در آينده سياسي سوريه بتواند از برگ رقه براي گرفتن امتيازات سياسي استفاده كند زيرا تسلط امريكا بر شمال سوريه مي‌تواند در آينده تحولات سوريه و ايفاي نقش امريكا در سناريوهاي پيش‌روي اين كشور بسيار حياتي باشد. از آنجا كه رقه اولين و مهم‌ترين مركز خلافت خودخوانده داعش در سوريه است، امريكا تلاش مي‌كند پيروزي بر داعش را به نام خود ثبت كند.
  
عقب‌نشيني امريكا از تنف
همزمان با پيشروي نيروهاي دموكراتيك در شمال سوريه، نيروهاي امريكايي از مواضع خود در بخش جنوبي اين كشور عقب‌نشيني مي‌كنند. يك مسئول نظامي روز چهارشنبه به خبرگزاري اسپوتنيك گفت: «امريكا قصد دارد براي بستن پايگاه نظامي موجود در شهر تنف سوريه آماده شود.» اين مسئول نظامي گفت: «فرماندهي نظامي امريكا زمان ترك اين پايگاه را مشخص نكرده است اما آماده ترك اين پايگاه نظامي هستند و زمان آن نامعلوم است.» به نظر مي‌رسد اين تصميم امريكا براي ترك پايگاه تنف به علت پيروزهاي ارتش سوريه در مناطق مختلف اين كشور است و گمانه‌زني‌ها حاكي از آن است كه امريكا قرار است پايگاه نظامي تنف را به روسيه تحويل دهد. امريكا و روسيه دو ماه پيش بر سر اجراي آتش‌بس در مناطق جنوبي سوريه به توافق رسيدند و پس از آن امريكا عمليات خود را در جنوب سوريه متوقف كرد. نيروهاي امريكا از مدتي پيش يك پايگاه نظامي را در شهر تنف سوريه ايجاد كردند و در آن به گروه‌هاي مسلح مخالف آموزش مي‌دادند اما اين مسئله پس از آنكه دولت امريكا طرح آموزش تروريست‌ها را كنار گذاشت، از دستور خارج شد. پايگاه تنف كه در مثلث مرزي سوريه، عراق و اردن قرار دارد از اهميت استراتژيكي مهمي برخوردار است كه در ماه‌هاي اخير به دست نيروهاي مقاومت افتاد و به اين ترتيب راه كمك‌رساني به تروريست‌ها از مرز اردن به طور كامل بسته شد.
  
همكاري روسيه و امريكا
وزير خارجه روسيه، امريكا را «مهمان ناخوانده» در سوريه ناميد ولي گفت: اكنون بايد از حضور نظامي امريكا استفاده كرد و نظاميان دو كشور اقدامات خويش را براي آزادسازي رقه و ديرالزور هماهنگ مي‌كنند. به گزارش خبرگزاري «اينترفكس»، «سرگئي لاوروف» و «ركس تيلرسون» وزراي امور خارجه روسيه و امريكا روز سه‌شنبه براي دومين مرتبه در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك با يكديگر ديدار كردند. لاوروف در پايان اين ديدار اعلام كرد كه نظاميان روسيه و امريكا در خصوص تحقق طرح‌هاي مربوط به آزادسازي شهرهاي رقه و ديرالزور در سوريه با يكديگر به توافق مي‌رسند تا هدف مشترك دو طرف در خصوص مبارزه با تروريسم دچار آسيب نشود. رئيس دستگاه ديپلماسي روسيه توضيح داد: «تماس‌ها بين نظاميان دو كشور ادامه پيدا مي‌كند تا مانع از آن شود كه در راستاي تحقق طرح‌هاي مربوط به به تصرف درآوردن رقه از يك سو و آزادسازي كامل ديرالزور از سوي ديگر، تناقضي به‌وجود نيايد. نظاميان ما در مورد اقداماتي كه لازم است در اين رابطه انجام شود، توافق خواهند کرد تا هدف اصلي كه مبارزه با تروريسم است، دچار آسيب نشود.» ركس تيلرسون نيز گفت، امريكا و روسيه به دنبال عرصه مناسبي براي همكاري در سوريه هستند كه منافع هر دو كشور را تأمين كند. همكاري نظامي روسيه و امريكا در سوريه پس از حملات هدفمند واشنگتن به نيروهاي ارتش سوريه قطع شد ولي در ماه‌هاي اخير هماهنگي‌هايي بين دو كشور براي اجراي آتش‌بس در مناطق كاهش تنش به وجود آمده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار