کد خبر: 849153
تعداد نظرات: ۵۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
محمدباقر قاليباف از كانديداهاي اين دوره انتخابات رياست جمهوري مفهوم و قطب‌بندي جديدي را طرح كرد و آن تقسيم‌بندي اقتصادي كشور به طبقه 4 درصدي در مقابل طبقه 96 درصدي است.
دكتر عبدالله گنجي
نويسنده: دكتر عبدالله گنجي

محمدباقر قاليباف از كانديداهاي اين دوره انتخابات رياست جمهوري مفهوم و قطب‌بندي جديدي را طرح كرد و آن تقسيم‌بندي اقتصادي كشور به طبقه 4 درصدي در مقابل طبقه 96 درصدي است. اگرچه قاليباف اين تقسيم‌بندي را به صورت موّسع تفسير نكرد، اما تفسيرهاي متفاوتي از آن صورت مي‌گيرد كه تبيين چيستي آن ضروري است. اولين نقد به قاليباف از سوي اصلاح‌طلبان اين است كه دوگانه‌سازي مذكور يك كپي‌برداري از جنبش 99 درصدي امريكا در مقابل يك درصد سرمايه‌دار است. برخي ديگر برايشان باورپذير نيست كه ثروت كشور در اختيار 4 درصد باشد.  انگاره ذهني ايرانيان معمولاً اين بوده است كه حدود 30 درصد مردم از تمكن «خيلي خوب» برخوردارند. قطعاً منظور از 4 درصد اين نيست كه دولت فقط به 4 درصد مردم خدمات‌ مي‌‌دهد. نظام جمهوري اسلامي خدمات گسترده‌اي در ساليان پس از انقلاب داشته است.
 
در برخي استان‌ها كه يك كارخانه نبود، اكنون دهها قطب صنعتي وجود دارد و به حوزه عمومي توجه صورت گرفته است. پس مفهوم 4 درصدي چيست؟ برداشت نگارنده از مفهوم‌سازي دكتر قاليباف اين است كه از سال 1368 تاكنون يك دالان ويژه براي تصاحب مزيت‌‌هاي نسبي كشور در حوزه اقتصادي به وجود آمده است كه پرچم‌داران عيان و نهان آن كساني هستند كه در دولت‌‌هاي سازندگي، اصلاحات و اكنون مديريت‌‌هاي كلان نظام را بر عهده دارند. ايده تعديل اقتصادي در دولت هاشمي منجر به انتقال ظرفيت‌‌هاي اقتصادي از بخش دولتي به بخش خصوصي شد و مزيت‌‌هاي نسبي آن همچون صادرات و واردات و سرمايه‌گذاري‌هاي  استراتژيك يا توليدات پردرآمد (مثل پتروشيمي) كه لقمه‌‌هاي پرچربي هستند به جاي خصوصي‌سازي «اختصاصي‌سازي» شدند. حجت قاليباف و ديگر مدعيان در اين باره چيست؟ مهم‌ترين حجت براي قضاوت در اين باره ميلياردر شدن تعدادي از مديران و كاركنان دولت سازندگي از 68 تا امروز است. چندين وزير ميلياردر اكنون وجود دارد كه در دولت‌‌ هاشمي (و كمتر در دولت خاتمي) بوده‌اند. سؤال اين است كه يك كارمند نظام – حتي اگر وزير باشد - چگونه طي 35 سال مي‌تواند ثروت خود را به هزار ميليارد افزايش دهد؟ قطعاً اين افزايش از راه‌‌هاي عرفي حرام و دزدي‌‌هاي مصطلح نيست.
 
اما راز آن «رانت اطلاعات» است و مفهوم ديگر آن شناسايي مزيت‌هاي اقتصادي كشور در حوزه دولتي و انتقال آن به بخش خصوصي براي دوران پساقدرت است. در كابينه فعلي وزرايي هستند كه 25 سال وزيرند. وزير 12 ساله، 15 ساله، 18 ساله و. . . نيز وجود دارد. اين «محفظه مديريتي» ميعادگاه رشد طبقه 4 درصدي و اطرافيان است. كمتر وزيري را مي‌توان از دولت سازندگي نام برد كه صاحب چندين شركت نباشد. كمتر مدير ارشد دولت سازندگي را مي‌توان نام برد كه دستي در پتروشيمي يا مناطق آزاد يا انحصار صادرات و واردات استراتژيك نداشته باشد. اين افراد با تابعين، برخي استانداران، مديران ارشد وقت و خانواده‌ها همان 4 درصدي هستند كه قاليباف آنان را طبقه اشراف مي‌داند. اين جماعت قابل تعقيب حقوقي نيستند چرا كه همه ضوابط حقوقي را رعايت مي‌كنند. راز ميلياردرهاي 4 درصدي فقط رانت اطلاعات است. فرض كنيد دولت مصوب مي‌نمايد فلان نقطه كشور منطقه يا بندر آزاد تجاري شود. قبل از رسانه‌اي شدن اين مصوبه چه كساني زمين‌هاي منطقه مد نظر را سريعاً مي‌خرند و به نام خود مي‌كنند؟ همان‌هايي كه اولين مطلعين از مصوبه هستند. زمين منطقه قبل از اعلان عمومي خريداري مي‌شود و بعد از اعلان يك‌شبه20-10 برابر رشد قيمت مي‌نمايد و عده‌‌اي يك‌شبه ميلياردر مي‌شوند.
 
تأثير اين ميلياردر شدن در زندگي يك كارمند (حتي كارمند ارشد دولت) براي اطرافياني كه مي‌بينند منزل ايشان يك مرتبه از يك ساختمان ويلايي به برجي بزرگ تبديل شد همچون دودي بر چشم نظام است. 4 درصد فربه مي‌شوند و 96 درصد نظام را به بي‌توجهي به عدالت اجتماعي و اقتصادي متهم مي‌كنند. اين قاعده در دولت احمدي‌نژاد به صورت نسبي مسكوت ماند اما با دولت روحاني مجدد سرحلقه‌هاي ديروز احيا و ميلياردرها بين حوزه خصوصي و دولتي دالان مدرن‌تري ايجاد كردند. شرط كم‌رنگ كردن 4 درصدي‌ها حذف آنان از قدرت و توزيع عادلانه فرصت‌ها و مزيت‌‌هاي  نسبي درآمدهاي كلان كشور است. اين كار از كساني بر مي‌آيد كه خود به رانت آلوده نباشند.
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
0
3
امام سجاد علیه السلام
ایها المؤمنون! مصیبتکم الطواغیت من اهل الرغبه فی الدنیا، المائلون الیها، المفتونون بها، المقبلون علیها، و علی حطامها و هشیمها البائد غدا.
ترجمه :
... ای مومنان! فاجعه در زندگی شما همین طاغوتها هستند، این دنیا دوستان که دل به دنیا داده اند و شیفته آن گشته اند، و همواره به طلب دنیا و مال دنیا روی می آورند، مالی که فردا چون خرده های کاه نابود است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
آری طواغیت اینها هستند ودولت تدبیری که سخن از امید میزد ببینید به همین طاغوتها امید داشت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
آفرین بر دولت تدبیر
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
0
2
همانطور که معیشت مردم مساله اصلی کشور شده است مصیبت مردم هم یک کلمه است طواغیت اقتصادی یا "اشراف" , طاقوت هایی از جنس اهل رغبت به دنیا, انها که چنگ زدند تا همه دنیا را بخورند و سیرمونی هم ندارند ,از جیب همه مردم هم که خالی کنند و بیت المال را هم که خالی کنند باز می گویند هل من مزید؟ فتنه گرای اصلی این ها هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
طاغوت اصلی آمریکا واسرائیل وانگلیس وکسانی هستند که دست دوستی به آنها دادند بلی برادر کسانی که امیدشان همه طاغوت بود وزرق وبرق وقدرت فرعونی آمریکا چشم وگوش آنها را کور وکر کرده بود
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
2
1
رهبر انقلاب نمازجمعه 1366/08/15

"این (آزادی اقتصاد) در جامعه‌ی اسلامی مقبول نیست و پولدار و سرمایه‌دار و طبقه‌ی اشراف نباید به آن حدی برسند و سرمایه آنچنان قدرتی در جامعه پیدا کند که یک عده پولدار و ثروتمند و گردن‌کلفت در مسائل سیاسی جامعه دخالت کنند: وکیل بیاورند، وکیل ببرند، قدرتمندان را بیاورند، رئیس جمهور بیاورند، سیاستمدارها را عوض کنند، سیاستها را دیکته کنند، قانونها را بر قوه‌ی قانونگذار تحمیل کنند. این هم در جامعه‌ی اسلامی به هیچ وجه مقبول نیست و هر چیزی که به اینجا منتهی بشود، یک خطر و واجب الاجتناب است."

از این واضح تر مگر می شود گفت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
البته اسلام باکسب حلال وکسب مشروع افراد وسرمایه افراد که دست آنها به خیر می رود احترام گذاشته چون از نظر اسلام الکاسب حبیب الله ولی بفرموده شما آن گردن کلفت سرمایه داری که به هیچ کس رحم نمیکند ودولت رانیز زیر چکمه خوددارد وکشتی کشتی قاچاق وارد وکارخانه ونیروی کار داخلی را نابود میکند باید حتما" ازبین برود
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
2
0
سایت محترم"تا زمانی که استفاده از رانت اطلاعاتی مسئولین جرم
محسوب نشود"نمی توان از میلیاردر شدن مسئولین جلوگیری کرد"
اگر واقعا می خواهیم از اختلاف طبقاتی جلوگیری کنیم "باید رانت خواری را جرم کنیم"و اثبات ان برای قوه قضائیه کار ساده ای ست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
1
3
مفهومش شماها هستید ... .فقط روحانی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
1
2
شماها هستید که با سهمیه ... وارد کار شدید وغارت کردید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
0
0
تعريف جالبي بود ... به نظر اينجانب خيلي نزديك است ... هر چند كه كمي و كاستي هم دارد ...
اينكه مي فرمايند « اين كار از كساني بر مي آيد كه خود به رانت آلوده نباشند » منظورش اينجانب است ... كه خيلي پرقدرت و با سياست مي تواند وارد اين مقوله از حذف 4 درصدي ها و به زمين زدنشان شوم ... ( عجب اعتماد به نفسي )
ناصر سهرابی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
2
2
سلام و احسنت این بخشی از تفسیر 4درصدی هاست اما فکر می کنید که پشتیبان این تشکیل 4 درصدی ها کیست ؟ واضح است همان ارگانهایی که چشم و گوش بسته کسی را رئیس جمهور کردند که رو در روی مقام معظم رهبری ایستاد یار العجب که بعضی خود را به خواب زده اند و آن موقع که کفن پوشان ورامین را در دوره آقای ... به خاک و خون کشیدند نادان بودند که بفهمند آنکه حمایتش می کنند آنکسی است که با آمریکا بر سر گروگانهای لانه جاسوسی 13 آبان 1358 معامله چربی برای نفع اختصاصی خود و به انحراف کشیدن انقلاب انجام داد و او همان کسی بود که در روابط پنهان با طرف مقابل جنگ را 8ساله نمود و دقیقا او جام زهر را به حضرت امام ر ه خوراند .ای کاش زودتر می فهمیدند آنانکه باید بفهمند وای بر جاهلان وای بر جاهلان وای بر جاهلان اگر مقام معظم رهبری از دست آنان خون بگرید کم است .کم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
0
1
"اين جماعت قابل تعقيب حقوقي نيستند چرا كه همه ضوابط حقوقي را رعايت مي‌كنند. "بنابر این کارهای آنها خلاف نیستند .و اموال آنها پاک و حلال است .آیا واقعأ این گونه اموال حلال است و علما و فقها و مراجع تقلیل نمیتواند احکام مشخص و شفاف در خصوص این گونه اموال و اشخاص صادر نماییند ؟آیا خانواده و افراد نزدیک به این افراد بدون دقدقه دینی و فقهی میتوانند از این اموال استفاده نمایند ؟
عین اله با
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
0
0
اقای گنجی جوانید که به نظر نمی اید که بگویم ارزو برجوانان ... اما اگر میخواهید انچه که در نوشته شما دراجتماع کنونی نماد داشته باشد باید برگردیم به اول انقلاب یعنی شروع دوباره داشته باشیم وبه قول بعضیها( ولاغیر) راهی را که تا کنون پیموده ایم اگر اشتباه است خط بطلان بکشیم وگر نه باید ادامه داد انانی که ان قضیه را مسکوت گذاشتند ان بلایی را به ایران دادند که هنوز مسئولین و مردم از ان مینالند راه برون رفت از این مشکلات (عالمی دیگر بباید ساخت وز نو ادمی)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
3
4
4 درصدی کل اصولگراها هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
برادر عزیز به فرموده معصوم کسی که امر به معرف ونهی ازمنکر نکند مرده ای است بین مردگان.نمیدانم چقدر به خدا اعتقاد دارید ولی همین اصولگراها تابه امروز پای داعش راازکشور قطع وحتی نگذاشتند یک جلیقه انتحاری وارد کشورکنند ولی چطور یک کشتی با آن بزرگی قاچاق وارد میکنند ودولت میگه نمیشود آری زور این گردن کلفتها آنقدر زیاد است که دولت هم حریف آنها نمیشودودولت متاسفانه از روی استیصال وبا عمدا" تسلیم آنها شده است
عقیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
1
3
۴درصد همان املاک نجومی بگیران هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
3
2
4 درصدی ها فرزندان ر... و ... و ... ...اصلاح طلبان هست که تمام پول این ملتو به غارت بردن خدا لعنتشون کنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
2
1
4درصدیها همانها هستند که باچراغ سبز دولت جنس قاچاق را از گمرگات کشور وارد میکنند وهم سرمایه دار مولد وتولید کننده کالا را نابود میکنند وهم کارکنان کارگاهها وکارخانجات را.اگر یک کارخاه دار1000نفر کارگر داشته باشد وقتی ورشکست شد این کارخانه دار وآن 1000نفر نیستند که زیان می بینند بلکه زیان آن متوجه 96درصد کشوروسود آن به جیب 4درصد دلال میرود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
2
1
4درصدی آن دلال داخلی یا دلال وقاچاقچی بین المللی است که دولت هم دست آنرا باز گذاشته وکلیدتدبیرش را دراختیار اوقرار داده تاهر طور که خواست گمراگات کشور را از آن خود کند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
2
1
4درصدی آن زالو صفت خون آشامیست که نه به بخش خصوصی وکار آفرین وتولید ملی ما رحم میکند نه به اقشار محروم ومتوسط جامعه او فقط جیب خود واربابان غربیش را پر میکند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
2
1
4درصدی بلای خانمانسوز ونابود کننده تولید ملی و زالوی خون آشام خون محرومان ومستضعفان واقشار متوسط ونابود کننده سرمایه دار داخلیست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
2
1
4درصدیها کشاورزی ونیروی کارگری وکارخانه ها وکارگاههای کشور را با رانت وقاچاق کالا نابود میکنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
2
2
4درصدی نه به غنی رحم میکند نه به فقیر اوفقط جیب خود وارباب غربیش راپر میکند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
2
1
مفهوم 4درصدی یعنی خاک برسری این دولت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
2
1
آقای روحانی عزتمندی این نیست که برای رسیدن به حقوق مسلم خود از بخش دیگری از حقوق خود صرفنظر کنی وبه دشمن باج دهی غنی سازی 20درصد را تعطیل واز سانتریفیوژنسل پنجم صرف نظر کنی تا نفت رابفروش برسانی .اگر عزت این است آل سعود وشاه خائن گوی سبقت را ازشما ربودند وما بیهوده دم از نظام اسلامی میزنیم.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
2
1
4 درصد همان ظالمان دروغگو هستند که به ملت زور میگن و حق و حقوق مردم را میخورند و دم از آزادی و حقوق بشر و انسانیت حرف میزنند
پانیذ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
1
0
این 4% اجازه می دهند کسانی که علیه آنها با صراحت و شفافیت سخن گفته اند
رای بیاورند چه رسد به این که علیه آنها اقدامی صورت بگیرد؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
2
1
آفای جانگیری هروقت کم مِی آورد ونمیتواند پاسخ دهدکه چرا پس از 4سال هیچ تغییری درزندگی مردم حاصل نشده ومابابرجام خیلی چیزهارادادیم وهیچ بدست نیاوردیم با اشک آلود کردن چشمانش یابه منبر وعظ وخطابه ملت ایران مرودوتوپ را درزمین احمدی نژاد بیچاره میاندازد ومیگوید خزانه خالی بود حال بافروش بیش ازسه برابری خام فروشی نفت خزانه همچنان خالیست وقیمت گوشت دوبرابر شده ونامبرده ذرپرداخت یارانه مشکل داردویا از تضاد وتقابل صحبت میکند درواقع میگوید آقایان دولت من وروحانی باید رای بیاورد درغیر اینصورت ما مستعد تنش تضاد وتقابل هستیم اوبادوحربه اشک وتهدید ملت به تقابل ورویاروئی بخوبی ازاین دوسلاح سوء استفاده میکند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
2
2
4درصدیهای وکاسبان ازحرام بابرجام بیشترین خدمت رابه اسرائیل کردند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
2
1
اقای روحانی شما ملت رانادان فرض کردید میگوئید صهیونیستها مخالف برجام هستند .چطور اسرائیلی که اجازه تحقیق وسخن گفتن راجع به هولوکاست رانمیدهد.اگربرجام بزیان اوست سکوت کرده .آیا این سکوت معنای رضایت او از خوش خدمتی شما نیست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
2
1
رئیسی رئیسی خدانگهدار تو بمیرد بمیرد دشمن نادان تو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
دشمن روحانی بمیرد ان شاء الله
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
2
1
مفهوم 4درصدی یعنی خاک برسری این دولت.
سید جلال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
0
0
اقلیت متکبرومستکبر واکثریت مردم عادی درهمه جا وهمه وقت وجود داشته مهم این است که دولتی که خودرا رییسجمهور کشور اسلامی وپیروامام علی ابن ابیطالب میداند باید حامی اکثرت ضعیف ومستضعف باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
0
0
مرگ بر بی بی سی وکسانی که امروز بی بی سی شده ستاد انتخاباتیشان .بی بی سی مدام داره از لیبرالیسم 4درصدی وزالوصفت ها حمایت میکند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
0
0
سلام خدا برابراهیم رئیسی.
ابراهیم بت شکن بت فسادو بشکن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
0
0
بی بی سی بی بی سی مرگ به نیرنگ تو
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
0
0
باید دیوار 4درصدیها ی که روحانی بین آنها وملت ایجاد کرده شکسته شود 4درصدیها با قصرهای فرعونی با زیر بنا بالای 2000متر خانه فقرا را مزخرف تلقی میکنند وخون 96درصد اقشار متوسط ومحروم وبازاریان ومولدان اقتصادی را می مکند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
0
0
وزیر اقتصاد گفت: در پرداخت حقوق‌های نجومی کمتر تخلف اتفاق افتاده است، دریافت‌ها بیشتر طبق‌ آیین‌نامه، قوانین و مقررات بوده است و ما اصالت را بر اصلاح ضوابط و آیین‌نامه‌ها گذاشته‌ایم.

چرا از این قانونها مثلا موقع دریافت وامهای جزیی مثل ازدواج نداریم

حکایت دزد است و چراغ و کالای گزیده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
0
0
4درصد آقازادها وافرادی مثل پسران مرحوم رفسنجانی که در قراردادها باکشورهای خارجی رشوه میگرند وباآمریکا تماس دارنند که ایران رابیشتر تحریم کنید
عبدالرضا قاسمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
0
0
واقعا اقای قالیباف لیاقت ریاست جمهوری را دارد چون بدون حرف وشعار پراکنی وحقه بازی دارای عملکرد پرقدرت اجرایی وکارنامه مورد قبول و درخشان می باشد که می توان دید وقبول کرد ولی متاسفانه افراد دیگر هیچگونه سابقه ای به قیر از حرف حرف حرف وبی عدالتی از انها ندیده ایم بنده یک شخص تولید کننده ومولد ایجاد اشتغال ورفع بیکاری البته دیگر در شرف ورشکستگی می باشم و قرص عصاب مصرف می کنم این درحالی است که اینجانب نخبه ودارای چندین اختراع می باشم ولی پول سرمایه ندارم نمی تونم ادامه دهم هیچ گونه حمایتی به معنای واقعی از بنده نشد بنده تاانجا که محیط نگهداری دام را نظافت و باز سازی کردم تا بتوانم اختراع خود را تولید کنم با کلی مشکل دستگاهای فرسوده خریدم ولی دیگر پولی برای تهیه مواد اولیه نماند و اکنون دچار افسردگی شدم پس از گذشت پنج سال مبارزه شکست خوردم ولی دولت روحانی فقط فقط شعار وحمایت از ۴ درصدی ها از خدا بترسین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
0
0
نظام باید خیلی حواسش به سفر سگ دیوانه آمریکائی یعنی ترامپ به عربسنان باشد.وکلیه ناوگان آمریکا باید در منطقه رصد ودر تیر رس موشکهای ما باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۵
0
0
شعار هرایرانی خداحافظ روحانی.
پایان دولت بیمار 4درصدیها
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۵
0
0
مفهوم 4درصدی یعنی دیواری که دولت بیمار روحانی کشیده وعده ای درون آن مثل...میکنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
0
0
4درصدی یعنی طیفی که اگر امام زمان (عج ) هم انشاءالله ظهورکنند برای نیل به اهداف شومشان به هرشیوه ی پلید کثیف وشیطانی متوسل می شوند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
0
0
روح منی رئیسی خط شکنی رئیسی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
0
0
4درصدیها برعکس خط شهدا ودر مسیر شیطان حرکت میکنند یک شهید جان خود را برای کل انسانیت قربانی میکند ولی 4درصدی انسانیت را قربانی منافع خود میکند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
0
0
4درصدی برخلاف انسانیت و رسالت انبیاء وخون شهدا عمل میکند شهید از هستی جان فرزند وهمسر خود برای خدا وانسانیت میگذرد ولی 4درصدی از حق محرومان واشک یتیمان وزنان بی پناه وچشمان ودستان منتظر یاری نمیگذرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
0
0
رئیسی قالیباف خدا نگهدارتان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
0
0
یا صاحب الزمان الغوث والامان فی الجور الزمان.یا صاحب الزمان الغوث والامان ازشر دشت تزویری که به سمت شیطان دراز شد یا صاحب الزمان الغوث والامان ازشر کسانی که خوداذعان کردند ما داعش را بوجود آوردیم داعشی که سر ازتن اطفال معصوم وبیگناه جدا میکند وامروز دست ... در دست آنهاست.آقا شکایت خود را به ساحت مقدس شما عرضه میکنیم .ازشر اینهمه نفاق تزویر دوروئی کسانی که با لباس دین به آغوش شیطان پناه بردند یا صاحب الزمان خانه فقرا را مزخرف میخوانند وبرای خود ازفساد رانت ورشوه وکلاهبرداری هرچیزی را جایز میدانندومبلغ 200میلیون تومانی برای فرزندانشان را ناچیز میشمارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار