کد خبر: 836410
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه با رد اين ايده كه بايد در مقابل اقدام ترامپ، ايران نيز از ورود امريكايي‌ها به كشور جلوگيري كند، گفت: اين يك پاسخ متقارن است ولي خيلي جالب نيست.
محمدجواد لاريجاني در گفت‌وگو با تسنيم، درباره مواضع دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريكا و اقدامات اخير او به‌ويژه صدور فرمان اجرايي براي منع ورود اتباع ايران و چند كشور ديگر به امريكا، گفت: درباره فهم مواضع رئيس‌جمهور جديد دو نكته را بايد همواره مدنظر قرار دهيم؛ نكته اول خود پديده «ترامپيسم» است كه فقط منحصر به امريكا نيست، بلكه تنها نمود آن در امريكا شدت بيشتري داشته است. وي ترامپيسم را داراي سه ويژگي جالب توصيف كرد و گفت كه ولگاريزم، يعني هرزگي بي‌پرده، نخستين اين ويژگي‌هاست و ديگري‌ نژاد‌پرستي مبتني بر خودبزرگ‌بيني است. لاريجاني نوع خودبزرگ‌بيني و نژادپرستي رئيس‌جمهور جديد امريكا را منطبق بر تعبير قرآني «مختالٍ فخور» دانست و گفت: ‌نژادپرستي مي‌تواند بر چند اساس انجام شود؛ بعضي نژادپرستي‌ها «بيولوژيك» است، به اين نحو كه برخي از نظر بيولوژيك معتقد به برتري يك‌نژاد بر ديگري هستند. همچنين برخي ديگر معتقد به برتري قوميت‌هاي خاص بر مبناي سابقه تاريخي آنها هستند و بدين ترتيب نژادپرستي مي‌كنند. اما درباره ترامپ مسئله اين است كه سفيدپوستان امريكا كه ترامپ جزو آنهاست سابقه مشعشعي هم ندارند كه خودبزرگ‌بيني برازنده آنها باشد.

لاريجاني، پس از ولگاريزم و نژادپرستي، «پول‌پرستي تمام عيار» يا «كاپيتاليزم» را كه به آن «سرمايه‌داري آخر خطي» مي‌گويند سومين ويژگي ترامپيسم عنوان كرد و گفت: اين سه ويژگي همه محصول طبيعي ليبرال دموكراسي غرب است؛ حالا اين دمل در امريكا سر باز كرده و عيان‌تر شده است، اما قبلاً هم مختصر و ظهوري از آن در جاهاي ديگر بود و به طور كلي در ليبراليزم غربي فراري از اين پديده نخواهد بود. وي در ادامه اين گفت‌وگو كه به بررسي نحوه تعامل شخص ترامپ با دنيا اختصاص داشت، گفت: او در كتابي كه 40 سال پيش با عنوان «فن مذاكره» نوشته، آورده است كه در مذاكره بايد ابتدا به طاق زد(Fly high)! و سپس آرام آرام پايين آمد. معاون بين‌الملل قوه‌قضائيه با بيان اينكه ترامپ تعامل با دنيا را با تجارت اشتباه گرفته و فكر مي‌كند همان فنونش در معامله را مي‌تواند در شغل فعلي‌اش هم به كار ببندد، ادامه داد: مواضع ترامپ در دوران رياست‌جمهوري‌اش متزلزل خواهد بود و او نمي‌تواند به همين شيوه امروز با دنيا تعامل كند. چرا كه او اساساً تئوري‌اش آن است كه ابتدا به طاق بزند و سپس آرام آرام پايين بيايد. لاريجاني درباره فرمان اجرايي ترامپ و ممنوعيت ورود اتباع ايراني و برخي كشورهاي ديگر به امريكا، با بيان اينكه بايد در مقابل اين اقدام او پاسخ «رسمي» ولي «دقيق» داشته باشيم، تاكيد كرد كه پاسخ ما به اقدامات ترامپ بايد «صريح» و «قاطع»، اما «غيرمتقارن» باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار