کد خبر: 747081
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
آشنایی با 9 مستند برگزیده شبکه مستند در جمعه 24 مهر
شبکه مستند سیما در روز جمعه 24 مهر آثار جذابی از جمله «تروریست های واشنگتن»، «نبطیه تکرار حماسه حسین»، «فراتر از تاریخ»، «شرح مدح» و «خانه های رویایی» را برای پخش در نظر گرفته است.
به گزارش «جوان» به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، دولت آمریکا به عنوان یکی از حامیان اصلی تروریسم در اقصی نقاط جهان، با این حربه تاکنون به بسیاری از کشورها حمله کرده و به بهانه مبارزه با تروریست ها و دفاع از آزادی و دموکراسی، خود به عاملی برای گسترش این پدیده شوم تبدیل شده است.
از جمله کشورهایی که قربانی اعمال تروریستی بوده و آمریکا نیز در پشت پرده این جریانات نقشی اساسی داشته است، کوبا است.
مستند «تروریست‌های واشنگتن» که ساعت 12 روز جمعه 24 مهر از شبکه مستند سیما پخش می شود، با ارائه شواهد و مدارک و مصاحبه با برخی افراد مطلع، به حمایت دولت آمریکا از تروریسم می‌پردازد.
اوایل دهه 70 قرن بیستم، گروهی از شبه نظامیان تبعیدی به کوبا، سازمان تروریستی آلفا 66 را با حمایت دولت آمریکا و سازمان سیا تشکیل دادند همچنین برخی دیگر از راست گرایان افراطی مخالف دولت کاسترو، در میامی آمریکا و به رهبری لوییس پوسادا کرلیس عملیات بمب گذاری و ترور مردم و شخصیت های کوبایی را طراحی و اجرا کردند که از طرف سیا حمایت می شد.
مروری بر عزاداری حسینی در نَبَطیه لبنان
«نبطیه تکرار حماسه حسین» ساعت 14 روی آنتن می رود و به بررسی و معرفی تاریخچه سوگواری و عزاداری بر حضرت سید الشهدا امام حسین (ع) در نبطیه که یکی از شهرهای مرزی با سرزمین های اشغالی است می پردازد.
در این مستند پیوند میان حرکت های سیاسی و شکل گیری مقاومت مردمی در جنوب لبنان با الگو گرفتن از حرکت حسینی (ع) که هر ساله در این شهر باشکوهتر برگزار می شود و تأثیرات اجتماعی و معنوی آن بازگو می شود.
حرکت کاروان امام حسین (ع) از مکه تا کربلا
قسمت دوم «فراتر از تاریخ» در ساعت 16 روی آنتن می رود و در این مجموعه با استفاده از نوع خاصی از انیمیشن سه بعدی و دو بعدی، بازسازی نقشه ها و استفاده از منابع آرشیوی و حتی معرفی کتاب ها و اختلافات تاریخی آن، تقسیم بندی خوبی از نظر تنوع بصری برای مخاطب ایجاد شده است و دربحث حرکت کاروان از مکه تا کربلا سعی شده نقشه راه، منزل به منزل به تصویرکشیده شود تا مخاطب به خوبی این تغییر مسافت و تغییر اقلیم را حس کند.
برنامه «نردبان» که با هدف آموزش مستندسازی به مخاطبان غیرحرفه‌ای تولید می شود، با تهیه‌کنندگی و اجرایی الهام عادلی و کارگردانی عماد خدابخش ساعت 18 جمعه 24 مهر از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.
توصیه های رهبر انقلاب به ذاکرین اهل بیت (ع)
شبکه مستند سیما ساعت 20 مستند «شرح مدح» را با موضوع نقش هدایتگر و توصیه‌های راهبردی رهبر انقلاب به ذاکرین اهل بیت (ع) روی آنتن می فرستد. این توصیه ها در فاصله سال‌های 68 تا 93 از سوی مقام معظم رهبری بیان شده است.
استقبال از حوادث عظیم طبیعی در یک مستند
گردبادهای بسیار بزرگی که در آمریکا اتفاق می افتند، سوژه مجموعه مستند «گردباد تورنادو» است که هر هفته جمعه ساعت 21 پخش می شود. سازندگان با شجاعت این مستند برای به تصویر کشیدن این حادثه عظیم طبیعی به استقابل آن می روند.
مجموعه «ایران» ساعت 21:30 روز جمعه، 24 مهر به مدت 30 دقیقه از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.
این برنامه این هفته به معرفی کاروانسرای خانات، فرهنگسرای رازی، پسته دامغان و قلعه رودخان می پردازد.
شبکه مستند سیما در  ساعت 22 بازپخش مستند پرتره مسعود جعفری جوزانی با نام «عمو جان» را در نظر گرفته است.
مهدی امامی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده «عمو جان» است و این مستند را با حضور مسعود جعفری جوزانی، سحر جعفری‌جوزانی، فردوس کاویانی، اصغر همت، علیرضا رئیسیان، علیرضا شجاع نوری، حسین علیزاده، فرزانه کابلی، سعید نیکپور، ماه‌چهره خلیلی، مجید نصیری جوزانی، جواد طوسی، رضا استادی و کیوان کثیریان تولید کرده است.
معماری پروژه های جاه طلبانه در «خانه های رویایی»
«خانه های رویایی» با پخش در ساعت 23 با گذر از نواحی مختلف کشور انگلستان برخی از هیجان انگیزترین و مبتکرانه ترین سازه هایی را که در حال حاضر در حال ساخت هستند انتخاب کرده و برای اولین بار دردسرها، سختی ها و سخت کوشی هایی را که در طراحی و ساخت با آنها دست و پنجه نرم می کنند به نمایش می گذارد.
در این مجموعه مخاطبان با تعدادی معمار که پیشرو در طراحی مبتکرانه هستند همراه می شوند و کشمکش آنها با سازنده ها، نقشه ها و مشتریانشان، کسانی که آنها را استخدام می کنند را در مسیر به واقعیت تبدیل کردن ساختمان های رویایی مشاهده می کنند.؛ از پروژه های مسکونی چند میلیون پوندی تا تغییر در اتاقهای زیر شیروانی و توسعه آشپزخانه ها و فراز ها و فرود هایی را که در به عهده گرفتن چنین پروژه های جاه طلبانه ای وجود دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار