کد خبر: 615311
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲
ورود به دانشگاه براي ترم اولي‌ها، فرصتي براي تغيير زندگي
دو هفته از آغاز پاييز و فصل نوي تحصيل مي‌گذرد؛ معمولاً در اواخر يك ترم تحصيلي كه در جولان امتحانات، طرح‌ها، تحقيق‌ها و ژوژمان‌ها به تقلا مي‌افتيم،

الناز خمامي‌زاده | دو هفته از آغاز پاييز و فصل نوي تحصيل مي‌گذرد؛ معمولاً در اواخر يك ترم تحصيلي كه در جولان امتحانات، طرح‌ها، تحقيق‌ها و ژوژمان‌ها به تقلا مي‌افتيم، دلمان مي‌خواهد هر چه زودتر اين روزهاي سخت و نفسگير تمام شود و براي سه ماه فارغ از درس و تحصيل، زماني براي استراحت فرا برسد اما فقط همين سه ماه براي دوري از دانشگاه كافي است، دلمان در روزهاي پاياني فصل تابستان براي بازگشت به دانشگاه و ديدار دوباره با دوستان و همكلاسي‌ها تنگ مي‌شود اما آيا همه دانشجويان به خصوص دانشجوهاي ترم اول هم همين حس را دارند‌؟ اگر دانشجوي ترم اولي هستيد در روزهاي ابتدايي ورودتان به دانشگاه ممكن است احساس كنيد كه كل دانشگاه به شما چشم دوخته‌اند، اين حس كمي آزاردهنده است، به همين خاطر تا حدي كه از دستتان بر‌مي‌آيد به تكاپوي انتخاب بهترين لباس و مرتب كردن سر و وضعتان مي‌افتيد، ظاهر خوب يكي از تأثيرگذارترين عواملي است كه بر طرف مقابلتان اثر مي‌گذارد اما چيزهايي با‌اهميت‌تر از لباس و پوشش هم در زندگي تحصيلي وجود دارد:

تجربه اولين ورود به دانشگاه براي بسياري از دانشجويان تجربه‌اي شيرين و در عين حال پر از هيجان و تا حدودي ترس است؛ اينكه در اولين برخورد با همكلاسي‌ها، مدير گروه آموزشي، دانشجويان ترم بالايي و ساير افرادي كه در اين محيط آموزشي تحصيل يا فعاليت مي‌كنند چه واكنش و عكس‌العملي را مشاهده خواهيد كرد. روز اول ورود به دانشگاه كه از خواب بيدار مي‌شويد، انتخاب لباس مي‌تواند بهترين شروع باشد.

خانه را كه به مقصد دانشگاه ترك مي‌كنيد نگراني‌هاي زيادي به سراغتان مي‌آيد كه ممكن است طرز لباس پوشيدن تنها يكي از آنها باشد. چه دوست داشته باشيد و چه دوست نداشته باشيد قبل از اينكه بگوييد « سلام» اين ظاهر مرتب شماست كه به طرف مقابلتان سلام مي‌گويد. ظاهر شما در اولين ملاقات با همكلاسي‌ها تا حدودي ويژگي‌هاي شخصيتي شما را توصيف مي‌كند و وقتي به ظاهر مرتب خودتان مطمئن باشيد، اعتماد به نفستان هم بيشتر مي‌شود.

براي بعضي از دانشجويان ترم اولي، هفته‌هاي اول آغاز فصل تحصيل در دانشگاه فرصتي است براي اينكه خودشان را از نو بسازند، بسياري اين كار را از كمد لباسشان آغاز مي‌كنند. هيچ كس نمي‌داند كه شما در سال چهارم دبيرستان يا سال آخر هنرستان چگونه لباس مي‌پوشيديد، برخي دانشجويان ترم اولي نيز تمام تمركزشان در ورود به دانشگاه را بر نحوه پوششان تجميع مي‌كنند، برخي دلشان مي‌خواهد كه اثرگذار باشند اما گذشته از هر چيز خوشبختانه بسياري از دانشجويان اين ضرورت را درك كرده و مي‌كنند كه در هر حال دانشجو هستند و قرار است به يك محيط آموزشي سطح بالا وارد شوند نه به يك شوي لباس.

بدون شك ظاهر شما در شكل‌گيري پيش‌فرض‌هاي ذهني در افرادي كه با شما رو به رو مي‌شوند بدون تأثير نيست، اين اتفاق نه فقط در دانشگاه بلكه در هر محيطي ممكن است روي دهد، برخي دانشجويان كم‌تجربه در ورودي ناشيانه به دانشگاه پوشش‌هايي را انتخاب مي‌كنند كه ممكن است به جاي اثرگذاري مثبت بر اطرافيانشان، نتيجه معكوس بگيرند و از سوي ديگر بام بيفتند، در مقابل بالعكس اين شرايط را هم مي‌توان متصور شد، برخي دانشجويان ورودشان به دانشگاه و يك پله بالاتر رفتن از نردبان پيشرفت علمي زندگي را با يك درجه ارتقا دادن ميزان متانت و پرستيژ پوششان انطباق مي‌دهند، كمتر كسي از پيشينه پوششي و رفتاري دانشجويان سال اولي اطلاع دارد و فرصت براي تغييرات مثبت براي اين دسته از دانشجويان بيشتر از ساير افراد است.

بدون شك پوشش و ظاهر افراد بيش از ساير عوامل در شكل‌گيري اولين برداشت‌ها از شخصيت شما در مخيله افرادي كه با آنها رو‌به‌رو مي‌شويد، تأثير دارد اما يادمان باشد كه حضور ما در دانشگاه به يكي دو روز خلاصه نمي‌شود. بسياري از ما دانشجوياني كه در ابتداي راه هستيم قرار است در حداقل‌ترين شرايط مدت دو سال را در اين خانه علم زندگي كنيم و بدون شك دانشجويان، اساتيد و افرادي كه در اين محيط با ما تعامل دارند، قرار نيست تنها به يك برداشت اوليه از ما اكتفا كنند.

در دنيا چيزهاي مهم‌تر از لباس و پوشش هم وجود دارد كه مي‌تواند تصور افراد پيرامونمان را درباره ما يك روزه متحول كند، اگر پوشش و لباس يكي از قدرتمندترين ابزار شما براي تأثيرگذاري بر همكلاسي‌ها، اساتيد و مدير گروه آموزشي‌تان باشد، بهتر است اين را بدانيم كه خلق و خوي نيك، انسانيت و نوع برخورد با ثبات شما در محيط دانشگاه نيز جادو و محركي است كه مي‌تواند هر گونه پيش‌فرض را از سر‌سخت‌ترين و چسبنده‌ترين مخيله‌ها بكند و دور بريزد و برداشت‌ها و باورهاي جديد را جايگزين آن كند. روزهاي اول ورود به دانشگاه بهترين زمان براي آغازي دوباره است، بهترين زمان براي به فراموشي سپردن خاطرات تيره، انتخاب پوشش‌هاي مناسب و وزين، تغيير منش و خلق و خو و لبخند زدن به طلوع دوباره آفتاب. اين شروع دوباره نزديك است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
تینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
1
2
خوب بود
تینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
1
0
خوب بود
تینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
1
0
خوب بود
تینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
2
0
خوب بود
سودابه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
1
1
بیشتر توضیح بدین
محدثه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
0
1
انتظار بیشتری داشتم...اینی ک شما نوشتید در اصل فقط یک مقدمه بود...در هر حال مرسی.
فائزه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
0
0
حرفتون کاملا عاقلانه بووود.لایک
شکوفه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
0
میشه بگید ک رشته تربیت معلم در دانشگاه ازاد هرترم هزینش چقدره؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار