کد خبر: 1141657
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
یک درمانگر اعتیاد در گفتگو با «جوان» مطرح کرد
توصیه پزشکان درباره اینکه فلان ماده اعتیادآور است و زندگی افراد بسیاری را نابود می‌کند، در برابر حرف دوستان که می‌گویند «بیا مصرف کن حالشو ببر، هیچ اعتیادی نداره، همه دنیا هم مصرف می‌کنند» شاید مخصوصاً در مورد مواد صنعتی تأثیر کمی داشته باشد. به منظور بررسی دلایل جذب برخی از جوانان به سمت مواد‌مخدر صنعتی، تأثیر این مواد و رفتاری که باید والدین با فرزندان خود داشته‌باشند با حسین سلامی، درمانگر حوزه اعتیاد گفت وگویی داشته ایم که در ادامه ارائه می‌شود. 
سجاد آذری
 
یکی از مواردی که مخصوصاً در رابطه با مواد‌مخدر صنعتی و جدید عنوان می‌شود، این است که این مواد خیلی اعتیادآور نیست و در برخی دیگر از کشور‌های دنیا نیز این مواد به انحای دیگری استفاده می‌شود؛ چه مقدار این ادعا‌ها درست است؟
متأسفانه الان در دنیا و از جمله ایران تبلیغات زیادی در خصوص مواد‌مخدر وجود دارد. در شرایطی که موارد منفی مواد‌مخدر به خوبی گزارش نمی‌شود، اما تبلیغات گسترده با هزینه‌های هنگفت برای تبلیغ این مواد انجام شده‌است. موارد بسیاری از تبلیغات مواد‌مخدر در آرایشگاه‌های زنانه است با این ادعا که این مواد انرژی‌زا هستند و انرژی شما را چند برابر می‌کند، همچنین ادعا‌هایی در خصوص لاغری انجام می‌شود، در حالی که ترکیبات تمام این‌ها متامفتامین است که روانگرد و بسیار اعتیادآور است، یعنی با هر بار مصرف مخصوصاً در بار اول یک دوپامین بسیار زیادی در مغز ترشح می‌شود که این یک ماده شادی‌آور و انرژی زا است. 
به شکل عامیانه اگر بخواهم عرض کنم، وقتی یک خبر خوش یا شادی‌آوری مانند موفقیت ورزشی یا موارد دیگر می‌شنوید یکسری مواد مانند دوپامین در مغز ترشح می‌شود که این‌ها به شکل طبیعی در بازه زمانی خودش کم است. مثلاً اگر بخواهیم یک عددی مثال بزنیم، فکر کنید بابت یک خبر خوش هزار تا از این ماده ترشح می‌شود، اما وقتی که این مواد روانگردان را استفاده می‌کنید یک دوپامین فوق العاده زیادی ترشح می‌شود که به قول معروف یک کیف و سرخوشی بسیار زیادی رخ می‌دهد، ولی یکسری عوارض مانند کاهش اشتها را نیز به همراه دارد و دچار کاهش وزن‌های شدید می‌شود، عضلات صورت که نسبت به سایر عضلات هم کوچک‌تر هستند، خیلی زودتر تحلیل می‌روند، خواب افراد مختل می‌شود و کلاً عملکرد افراد به هم می‌خورد. 
از طرف دیگر نیمه عمر این مواد‌مخدر کوتاه است. مثلاً در ترکیبات شیشه بین یک تا دو ساعت تا نهایت سه ساعت است، فردی که آن را استفاده می‌کند، اگر بار اول که استفاده می‌کند به قول مصرف کنندگان به او فاز بدهد، دیگر به آن وضعیت نمی‌رسد و همیشه دنبال کیف و عشقی که فکر می‌کند از مواد به دست آورده خواهد‌بود و، چون نمی‌رسد همینطور دوز مصرف خود را بالا می‌برد. بعد روش‌های مصرف را عوض می‌کند که بعضی‌ها خیلی راحت به تزریق هم می‌رسند، اما باز هم به فاز اولیه نمی‌رسند. 
 
عوارض این مواد صنعتی چیست؟
اختلالات خواب و عملکرد جنسی یکی از شایع‌ترین موارد است. یکسری توهمات شنوایی و بینایی نیز این افراد پیدا می‌کنند که حتی موجب انجام قتل هم می‌شود. توهم یک باور غلط است که حقیقت ندارد ولی فرد این توهم را باور می‌کند و معمولاً نوعی هذیان‌گویی اتفاق می‌افتد. مثلاً فرد توهم خیانت دارد و در حالی که هیچ اتفاقی هم نیفتاده خیلی راحت تصور می‌کند مثلاً همسرش به او خیانت مالی و ... کرده‌است و بر همین اساس خیلی راحت دست به قتل و مواردی از این دست می‌زند. 
همانطور که گفتم نیمه عمر این مواد کوتاه و بین یک تا سه ساعت است. فکر کنید باید در ۲۴ ساعت هفت الی هشت بار مصرف کنند. در نتیجه به شکل مداوم دنبال مصرف و تهیه مواد هستند، در نتیجه عملکرد این افراد کلاً مختل می‌شود و تمام این‌ها نتیجه هزینه بسیاری است که برای تبلیغات‌شده تا به جوانان بقبولانند نه‌تن‌ها این مواد عارضه ندارد، بلکه موجب لاغری، افزایش انرژی یا کارایی می‌شود. این تبلیغات زیادی موجب سوءرفتار افراد می‌شود و جامعه را مختل می‌کند. اگر در خانواده یک نفر هم مصرف‌کننده وجود داشته باشد، کل آن خانواده به هم می‌ریزد و به همین ترتیب در خانواده نیز اختلال ایجاد می‌شود. 
در خصوص معتادان مواد سنتی به طور معمول وقتی فرد مصرف نمی‌کند، بی حال یا اصطلاحاً خمار می‌شود. در مورد مواد صنعتی وقتی افراد مصرف نمی‌کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟ بر همین اساس گفته می‌شد، مصرف نکردن این نوع مواد هیچ تأثیری روی افراد ندارد و تنها وقتی فرد بخواهد به قول معروف یک فازی بگیرد، لازم است مصرف کند. 
مواد سنتی وقتی مصرف نمی‌شد تغییرات فیزیکی به همراه داشت مثلاً فرد آبریزش بینی داشت یا خسته می‌شد، آن هم البته در مصرف دراز مدت بود. ولی مواد صنعتی موجب تغییرات روحی و روانی می‌شود. این افراد بی قرار و آشفته می‌شوند، زود پرخاشگری می‌کنند و آستانه تحمل آن‌ها پایین می‌آید مثلاً گل، ماری‌جوآنا، کوکائین و این نوع روانگردان‌ها چنین عوارضی دارند. 
 
به چه شکل پرخاشگر می‌شوند؟
آستانه تحمل فرد بسیار پایین می‌آید. مثلاً یک فرد طبیعی وقتی هنگام رانندگی کسی جلوی او می‌پیچد، ممکن است کمی ناراحت شود و می‌گوید این چرا متوجه نمی‌شود و خوب رانندگی نمی‌کند، ولی کسی که مواد مصرف می‌کند، فکر کنید شاید بخواهد این فرد را به دلیل اینکه جلوی او پیچیده بکشد، در حالی که دلیلی برای کشتن این فرد نبوده‌است و فقط به شکل طبیعی انسان کمی عصبانی می‌شود، ولی اینکه شما ماشینت را گاز بدهید تا بروید این فرد را بگیرید و بکشید؛ یعنی حس انتقام‌جویی در فرد ایجاد شده و آستانه تحمل فرد به شدت پایین آمده‌است. وقتی آستانه تحمل فرد پایین می‌آید، نمی‌تواند نسبت به ناملایمات زندگی و جامعه واکنش مناسب نشان دهد. 
 
در اخبار مواردی را داریم که مثلاً فرد می‌گوید شیشه کشیده‌بودم و قتل انجام دادم. آیا این‌چنین افرادی برای مردم قابل‌شناسایی هستند تا مثلاً متوجه شوند این فردی که الان در حال مشاجره است، شرایط روحی درستی ندارد؟ 
واقعاً با یکبار دیدن افراد نمی‌توان به او برچسب مصرف مواد زد. شاید مثلاً این فرد بدن کم‌تحمل و عصبی داشته باشد و به همین دلیل مثلاً اینکه یکبار یک نفر عصبانی است، دلیل نمی‌شود که این فرد اعتیاد دارد البته می‌شود درباره مثلاً آقا یا خانمی که خیلی لاغر است، چنین حدسی را داشت. با این حال برای شناسایی این افراد انواع تست‌ها وجود دارد. از سوی دیگر متأسفانه در بحث ازدواج جوانان را فقط برای یک تست تالاسمی و همچنین یک تست ساده اعتیاد می‌فرستند، در حالی که ممکن است فرد اعتیاد به انواع و اقسام مواد داشته‌باشد، اما، چون می‌داند باید یک آزمایش ساده بدهد چند روزی می‌رود متادون و مانند آن‌ها مصرف می‌کند در صورتی که ما یک تست چهارده گانه داریم که اگر آن را برای ازدواج مقرر کنند، خیلی بهتر است و خانواده‌ها با چشم و گوش بازتری برای ازدواج اقدام می‌کنند. البته در بحث اشتغال برخی از شرکت‌ها یا نهاد‌های دولتی این تست‌های چهارده گانه را می‌گیرند که ۱۴ تا مواد مانند ترامادول، تی سی ای و اس آر آی است. در حالی که برای ازدواج این نوع تست‌ها خیلی واجب‌تر است و چنین ازدواجی منجر به یک بچه طلاق می‌شود که ممکن است اتفاقات دیگری برای آن بیفتد، دچار اختلالات روحی و روانی شود و حتی ممکن است بعداً دوباره او هم به سمت اعتیاد کشیده‌شود. 
 
خانواده‌ها چطور می‌توانند متوجه شوند که آیا فرزندان آن‌ها به سمت اعتیاد کشیده شده یا نه؟ و بعد از اینکه به چنین چیزی پی بردند، باید چه کنند؟
یکسری تغییر در عملکرد‌های فرد رخ می‌دهد، مثلاً به طور طبیعی یک بچه وقتی ساعت ۱۲ یا یک شب می‌خوابد، ساعت ۶، ۷ یا ۸ بیدار می‌شود و معمولاً یک خواب نرمال در شش یا هفت ساعت اتفاق می‌افتد، ولی کسی که مصرف مواد دارد اولین چیزی که در آن به هم می‌خورد، خواب اوست و دچار اختلال خواب می‌شود. در حالی که اختلال عملکرد فرد کم کم اتفاق می‌افتد. فرد قطعاً در ابتدا رو به سیگار می‌آورد و در کنار سیگار، سیگاری، حشیش، کوکائین و گل استفاده می‌کند که متأسفانه الان گل خیلی بین دبیرستانی‌ها رایج شده و من می‌بینیم چه دختر و چه پسر استفاده می‌کنند. اینگونه به آن‌ها گفته می‌شود که انرژی ات بیشتر می‌شود، کیف می‌کنی، کمتر عصبانی می‌شوی و مواردی از این دست. هر چند در ابتدا اینگونه است، اما بعداً که بدن انسان به آن وابسته می‌شود، دیگر جوابگو نیست، ضمن اینکه روانگردان‌ها مخصوصاً شیشه حتی یک‌بار مصرف شما را دچار می‌کند، چون همواره دنبال دوپامین اول می‌گردی که فوق العاده زیاد آزاد می‌شود، اعتماد به نفس شما بالا می‌رود یا آستانه تحمل شما را در بار اول بالا می‌برد. اعتماد به نفس را اینگونه بالا می‌برد که وقتی که در دام آن افتادی شما یک میلیون تومان پول دارید، ولی می‌روید ۵۰ میلیون تومان خرید می‌کنید. 
حالا خانواده غیر از این مواردی که گفتم، برخی از تست‌ها را می‌توانند انجام دهند. بعد از اینکه متوجه شدند هم مچگیری و هم پلیس‌بازی اشتباه است. وقتی که پدری می‌فهمد پسر یا دخترش به این راه کشیده شده یا در آستانه کشیده‌شدن است، بهترین کاری که می‌تواند انجام دهد، این است که با او رفاقت کند و به او نزدیک شود تا فرد خودش بگوید که من در این دام‌ها افتاده‌ام، تو بیا به من کمک کن، اما متأسفانه خانواده‌ها قریب به اتفاق گارد می‌گیرند و قطعاً در این شرایط فرزند به سراغ نفر سومی می‌رود که رفقای او هستند و آن‌ها پیشنهادات درمانی غلطی به او می‌دهند که بار این زنجیره معیوب را تکرار و تکرار می‌کند و متأسفانه بعداً هم نتیجه مثبتی نمی‌گیرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار