کد خبر: 999621
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰
رئیس سازمان بسیج سازندگی در گفتگو با «جوان»:
دو روزی می‌شود که ممنوعیت تردد بین استان‌ها برداشته شده، اما هنوز شرایط عادی نشده‌است. ۱۲۹۷ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۴ هزار و ۸۰۲ نفر رسید. تاکنون ۵ هزار و ۲۹۷ نفر از بیماران، جان باخته ۶۰ هزار و ۹۶۵ نفر از بیماران، بهبود‌یافته و ترخیص شده‌اند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: باید به زندگی با کرونا عادت کنیم؛ تاکنون هیچ دارو و واکسن تأیید‌شده‌ای برای این ویروس ساخته‌نشده و آنطور که معاون کل وزارت بهداشت می‌گوید تا اطلاع ثانوی در کل دنیا، حتی کشور‌هایی که به‌نظر می‌رسد پاک هستند، پیک دوم، سوم و چندم کاملاً محتمل است. پرونده این بیماری حتی در شهر‌هایی که در ظاهر ابتلا به کووید ۱۹ مدیریت شده همچنان باز است و تا زمانی که داروی درمان قطعی این بیماری پیدا نشود نمی‌توان به زندگی عادی بازگشت، اما کرونا فقرا را بیشتر درگیر می‌کند و عوارض اقتصادی این بیماری، بیشتر متمرکز بر فقرا، افراد روزمزد و شاغلین بخش خصوصی است. در ایران، اما با برپایی حرکت‌های جهادی و همدلی مردم در قالب رزمایش مؤمنانه همه را در کنار یکدیگر قرار داده تا فقرا و نیازمندان تبعات اقتصادی ویروس کرونا را کمتر احساس کنند. فردا هم بناست در نخستین جلوه رزمایش کمک مؤمنانه ۵۰۰ هزار بسته معیشتی در میان خانواده‌های نیازمند شناسایی شده در ۱۷ استان کشور توزیع شود.

دو روزی می‌شود که ممنوعیت تردد بین استان‌ها برداشته شده، اما هنوز شرایط عادی نشده‌است. ۱۲۹۷ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۴ هزار و ۸۰۲ نفر رسید. تاکنون ۵ هزار و ۲۹۷ نفر از بیماران، جان باخته ۶۰ هزار و ۹۶۵ نفر از بیماران، بهبود‌یافته و ترخیص شده‌اند. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت همچنان بر وفاداری مردم به شعار «در خانه بمانیم» تأکید دارد. به گفته وی تا اطلاع ثانوی در کل دنیا، حتی کشور‌هایی که به‌نظر می‌رسد پاک هستند، پیک دوم، سوم و چندم کاملاً محتمل است و این‌گونه نیست که افت شیوع شدید در قم و گیلان به معنی بسته شدن پرونده بیماری باشد! وی تصریح کرد: «در استان مازندران که در یک برهه زمانی، پیک بیماری وجود داشت به مرحله مدیریت بیماری وارد شده‌ایم، اما نباید خیالمان راحت شده باشد.» بنا به تأکید حریرچی باید تا اطلاع ثانوی به زندگی با کرونا، رعایت مسائل بهداشتی و پیشگیرانه، بهداشت فردی، فاصله‌گذاری اجتماعی تا حد مقدور و تا زمانی که واکسن و داروی این بیماری ساخته نشده، عادت کنیم. نتایج نظرسنجی ستاد مدیریت کرونا در کلانشهر تهران، اما نشان می‌دهد ۷/ ۹۳ درصد از شهروندان تهرانی اعلام کرده‌اند ایام نوروز در خانه بودند، ۶۲درصد نیز گفتند در صورت تداوم کرونا در خانه می‌مانند. با وجود این تراکم در وسایل حمل و نقل عمومی و افزایش ۱۱ درصدی ترافیک جاده‌ای نگران‌کننده است.

مرحله دوم غربالگری
معاون کل وزارت بهداشت در تشریح اقدامات پیشگیرانه، وزارتخانه نیز گفت: «در حال حاضر وزارت بهداشت مرحله دوم غربالگری را انجام می‌دهد؛ در مرحله اول غربالگری با بیش از ۹۹ درصد از افراد در استان‌ها تماس گرفتیم، اما در مرحله دوم غربالگری تاکنون با بیش از ۸۰ درصد افراد تماس گرفته شده‌است.»

توزیع همزمان ۵۰۰ هزار بسته معیشتی رزمایش مؤمنانه در ۱۷ استان
در کشورمان ما از همان روز‌های نخست همه‌گیری ویروس کرونا خیرین و گروه‌های جهادی به میدان آمدند تا تبعات اقتصادی این ویروس کمتر فقرا و اقشار نیازمند را درگیر کند، اما با فرمان مقام معظم رهبری در سخنرانی روز نیمه شعبان و تأکید ایشان بر رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه به فقرا و افرادی که تبعات اقتصادی گسترش ویروس کرونا معیشت‌شان دچار تعیین شده‌است، سازمان بسیج مستضعفین وارد عرصه شد و رزمایش کمک مؤمنانه را راه‌اندازی کرد. محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین و دبیر با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و برپایی رزمایش مؤمنانه به «جوان» می‌گوید: «این رزمایش با ابلاغ به تمام سپاه‌های استانی و توجیه آن‌ها آغاز شد و سازمان بسیج سازندگی کشور به عنوان دبیر این رزمایش انتخاب شد، همچنین فرمانده کل سپاه حمایت همه‌جانبه رزمایش کمک مؤمنانه داشتند.»

بنا به تأکید وی جامعه هدف رزمایش کمک مؤمنانه ۳ تا ۵/ ۳ میلیون خانواری هستند که تحت پوشش هیچ‌یک از نهاد‌های حمایتی، چون کمیته امداد و بهزیستی قرار ندارند. در مرحله نخست این رزمایش و تا پایان ماه مبارک رمضان این ۵/۳ میلیون خانواده بسته‌های حمایتی رزمایش کمک مؤمنانه را دریافت می‌کنند. به گفته زهرایی برای آنکه این کار انعکاس رسانه‌ای داشته باشد و مردم برای شرکت در این حرکت خیر تشویق شوند سه قله تعریف شده که نخستین قله آن فرداست. در این مرحله بناست تا در ۱۷ استان بسته‌های معیشتی بین ۵۰۰ هزار خانواده از ۵/۳ میلیون خانواده نیازمند شناسایی شده توزیع شود. در تهران پایگاه این رزمایش در مصلای امام خمینی (ره) است و در شهر‌ری هم بناست این مراسم برگزار شود. زهرایی می‌افزاید: «قله بعدی مد‌نظر ما نیمه ماه مبارک رمضان و میلاد مبارک کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) است که در آن روز هم مرحله دوم توزیع سراسری بسته‌های معیشتی را در سطح کشور خواهیم داشت. در فاصله بین توزیع اولیه ۵۰۰ هزار بسته معیشتی و دومین توزیع در نیمه ماه مبارک رمضان، ما اقدامات تبلیغی و جمع‌آوری کمک‌های مردم و خیرین را خواهیم داشت.» بنا به تأکید وی مرحله سوم توزیع خدمات و بسته‌های معیشتی بین نیازمندان در روز عید سعید فطر است. در این مرحله کار توزیع بسته‌های معیشتی بین ۵/۳ میلیون خانوار پایان می‌یابد.

به گفته رئیس سازمان بسیج سازندگی، ارزش ریالی این بسته‌های معیشتی چیزی حدود ۳۰۰ هزار تومان است و تلاش شده اقلام بسته‌های تهیه‌شده برای همه خانواده‌ها یکسان باشد کمک‌های نقدی مردم هم در این مرحله تبدیل به اقلام می‌شود.

وی در رابطه با هماهنگی‌های بین دستگاهی صورت گرفته در طرح رزمایش کمک مؤمنانه انجام هماهنگی با وزارت صمت کمیته امداد امام خمینی سازمان بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و بنیاد مستضعفان خبر می‌دهد و می‌افزاید: «در استان‌ها هم هماهنگی بین دستگاهی انجام می‌شود و امیدواریم در مرحله عملیات واگذاری و توزیع بسته هم بتوانیم موفق عمل کنیم.»

زهرایی درباره چگونگی توزیع بسته‌های معیشتی بین خانوار‌های شناسایی شده هم می‌گوید: «همانگونه که برای شناسایی خانوار‌ها ۵۴ هزار پایگاه بسیج خواهران و برادران در سراسر کشور فعال شد، برای توزیع نیز از ظرفیت‌های ۵۴ هزار پایگاه استفاده می‌شود. علاوه بر این رده‌ها و اقشار بسیج هم در این زمینه فعالند. همچنین سازمان‌های مردمی هم پای کار هستند.» بنا به تأکید رئیس سازمان بسیج سازندگی، اصل این رزمایش برای همدلی و برانگیختگی اجتماعی و حس نوع‌دوستی در مردم است. وی می‌افزاید: «اصل کار مردم و خیرین هستند و این کار چندان تشکیلاتی و ساختاری نیست. شاید بخش کوچکی از کار با کمک ساختار‌ها و نهاد‌ها انجام شده باشد، چراکه ۳ میلیون خانوار تعداد زیادی است، اما اصل کار را مردم و خیرین انجام داده‌اند. بنا به تأکید رئیس سازمان بسیج سازندگی با وجود آن که چندان کار رسانه‌ای برای معرفی و تبلیغات رزمایش انجام نشده، اما همین حالا هم کمک‌های مردمی غیر‌قابل باور است و در ماه مبارک رمضان که نذورات مردم سمت و سو پیدا می‌کند، کمک‌ها بیشتر هم می‌شود. به گفته زهرایی تنها در مرحله نخست این رزمایش که فردا انجام می‌شود ۵۰۰ هزار بسته ۳۰۰ هزار تومانی بنز تا بین مردم توزیع شود و این مبلغ چیزی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان می‌شود.

۶۱ هزار تیم با ۱۶۰ هزار رده بسیج کمک‌رسان وزارت بهداشت
در همین رابطه رئیس سازمان بسیج مستضعفین در برنامه «این نیز بگذرد» گفت: ۱۶۰ هزار رده بسیج در سراسر کشور وجود دارد که هرگاه ضرورت ایجاب کند، این بسیجیان برای پاسخ دادن به نیاز‌های کشور وارد صحنه می‌شوند.
سردار سرتیپ غلامرضا سلیمانی درباره فعالیت‌های بسیج در مقابله با کرونا و رزمایش همدلی مؤمنانه اظهار داشت: ملت بزرگ ایران یک وجه تمایزی با سایر ملت‌ها دارد، زیرا در مواقعی که لازم بوده در مقابل چالش‌های بزرگ و تهدیدات بزرگ به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایستادگی کرده است.

وی افزود: در این میان، بسیج هم که شجره طیبه الهی است، در کشور وظیفه سازماندهی مردم را در مقابل مخاطرات بزرگ و به‌کارگیری و سازماندهی نوجوانان و جوانان آحاد مردم بر عهده دارد.

سردار سلیمانی اضافه کرد: زمانی که بیماری کرونا در کشور گسترش یافت، بسیج به واسطه رسالتی که داشت به میدان آمد و با سازماندهی بسیجیان و مردم عزیز، در کنار دستگاه‌هایی که مسئولیت مبارزه با این بیماری را به عهده داشتند، قرار گرفت و وزارت بهداشت را در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا یاری کرد.

وی ادامه داد: بسیج برای کمک به طرح بسیج ملی مقابله با کرونا بیش از ۶۱ هزار تیم و گروه آموزش‌دیده را به‌کار گرفت. با این مشارکت بسیج بیش از ۷۰ میلیون نفر در کشور غربالگری شدند که از این تعداد حدود ۸۵۰ هزار نفر مشکوک تلقی شدند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه ۳۸۰ درمانگاه بسیج در سراسر کشور در پشتیبانی این طرح قرار گرفته، بیان داشت: در این طرح افراد مشکوک به درمانگاه‌ها ارجاع داده شدند که به وضعیت ۴۰۰ هزار نفر از این افراد رسیدگی شد.

وی با تأکید بر اینکه این طرح از جمله طرح‌های موفق اجرا شده در کشور است که در مورد تحسین سازمان بهداشت جهانی و سایر متخصصان جهانی و داخلی قرار گرفته است، گفت: در بسیج ملی مبارزه با کرونا، مرحله دومی که هدفمندتر است، در حال انجام است. بدین‌صورت که در این مرحله بیشتر اقدام به بیماریابی در مناطقی که میزان آلودگی بیشتر است، صورت می‌گیرد.

سردار سلیمانی با بیان اینکه ۸۰۰ هزار نفر از بسیجیان در طرح غربالگری حضور داشتند، عنوان کرد: ۵۴ هزار پایگاه مقاومت بسیج برادر و خواهر در مساجد، ۶۰ هزار واحد دانش‌آموزی و ۳۸ هزار کانون قشری که در مجموع ۱۶۰ هزار رده بسیج را در سراسر کشور شامل می‌شوند، وجود دارد که هرگاه ضرورت ایجاب کند، این بسیجیان برای پاسخ دادن به نیاز‌های انقلاب وارد صحنه می‌شوند.

وی درباره رزمایش سراسری کمک مؤمنانه هم گفت: در این طرح قرار شد توسط ۵۰ هزار پایگاه مقاومت با هماهنگی بین سازمان‌های کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ستادی تشکیل شود تا جمعیت هدف کاملاً دقیق شناسایی شوند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه تصریح کرد: در مرحله اول این رزمایش که از نیمه شعبان آغاز شده است و تا پایان ماه مبارک رمضان انجام خواهد شد، خانواده‌های جامعه هدف مورد تکریم و حمایت قرار می‌گیرند؛ بدین‌صورت که در دو مرحله بیش از ۷ میلیون بسته مواد غذایی میان خانواده‌هایی که شناسایی می‌شوند، تقسیم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شناسایی خانواده‌های نیازمند در این طرح توسط پایگاه‌های بسیج انجام می‌شود، اظهار داشت: همان‌گونه که دفاع مقدس یک چالش بود که به فرصت تبدیل شد، اکنون نیز مثل دوران دفاع مقدس پیامد‌های منفی این بیماری و ویروس را هم می‌توانیم به فرصت تبدیل کنیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبدالزهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
0
0
خدا را شکر که هنوز مردم پایه نظام ورهبری هستند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار