کد خبر: 959819
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۸
رئیس‌جمهور امریکا در واکنش به سرنگونی «پهپاد آر کیو - ۴ سی» علائمی به مراتب بیش از سردرگمی از خود بروز می‌دهد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ترامپ دوشنبه شب با صدور فرمانی، رهبری ایران، دفتر رهبری و شمار دیگری از فرماندهان سپاه را تحریم کرد؛ اقدامی بی‌سابقه که به فاصله پنج روز بعد از سقوط پهپاد امریکایی انجام شده است. تهران تحریم‌ها در چنین سطحی را بدون نتیجه عملی، به معنی «بسته شدن راه دیپلماسی» و بازتاب «استیصال» دولت امریکا خوانده است. در حالی که کاخ سفید قصد دارد محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران را هم به فهرست تحریم‌ها اضافه کند، روزنامه نیویورک تایمز فاش کرده که سرویس‌های اطلاعاتی و فرماندهان نظامی امریکایی در حال طراحی اقدامات خرابکارانه علیه ایران هستند؛ اقداماتی که در عین افزودن فشار‌ها بر ایران، به جنگ منتهی نشود.
دونالد ترامپ در اقدامی بی‌سابقه دوشنبه شب با امضای فرمانی رهبری ایران، دفتر رهبری و شماری از فرماندهان سپاه را تحریم کرد و غروب دیروز هم در واکنش به حمایت رئیس‌جمهور ایران از سرنگونی پهپاد امریکایی، ایران را به اقدام نظامی عظیم و مخرب تهدید کرد: «در برخی زمینه‌ها (اقدام نظامی) منکوب کننده به معنی محوکردن است.»
هرچند تحریم شمار دیگری از فرماندهان سپاه سابقه داشته ولی تحریم رهبری انقلاب و دفتر رهبری اقدامی بی‌سابقه است. بر اساس متن فرمان اجرایی ترامپ، این فرمان دارایی‌های احتمالی نهاد‌های مرتبط با بیت رهبری در امریکا یا در تملک افراد امریکایی را مسدود می‌کند. دقایقی بعد از امضای فرمان اجرایی ترامپ، «استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری امریکا در جمع خبرنگاران گفت: تحریم‌های تازه، «میلیارد‌ها دلار» از دارایی‌های ایران را مسدود می‌کند. به گفته منوشین، امریکا دفتر رهبر انقلاب، سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران و سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران را در فهرست تحریم قرار داده است. علاوه بر این، فرماندهان پنج منطقه نیروی دریایی سپاه پاسداران، سرداران «عباس غلامشاهی»، «رمضان زیراهی»، «یدالله بادین»، «منصور روانکار» و «علی عظمایی» هم در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند. وزیر خزانه‌داری امریکا گفته که به دستور ترامپ تا پایان همین هفته، محمدجواد ظریف وزیر خارجه نیز تحریم خواهد شد. او گفته که رئیس‌جمهوری امریکا خواستار مذاکره با ایران برای دستیابی به یک توافق جامع است؛ موضعی که مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا هم آن را با بیانی دیگر تکرار کرده است: «تن‌ها راه پیش روی ایران، مذاکره به منظور رسیدن به یک توافق جامع است که طیف وسیعی از رفتار‌های بی‌ثبات‌کننده رژیم را در بر بگیرد.»

واشنگتن همه راه‌ها را بست
تحریم‌های جدید به فاصله چند روز بعد از سرنگونی پهپاد امریکایی بر فراز آب‌های سرزمینی ایران امضا شد. «سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به تحریم‌های جدید امریکا، آن‌ها را «تبلیغاتی» خوانده و گفته است: «آیا واقعا تحریمی بوده که امریکا در ۴۰سال گذشته علیه کشور و ملت ما عملی نکرده باشد؟» موسوی در توئیتر نوشت: «تحریم بی‌حاصل رهبری ایران و نیز فرمانده دیپلماسی کشور یعنی بسته شدن راه دیپلماسی با دولت مستأصل امریکا.» موسوی می‌گوید: «دولت ترامپ در حال نابودی همه سازوکار‌های جاافتاده بین‌المللی برای حفظ صلح و امنیت جهانی است.» «ولادیمیر دژاباروف» سناتور ارشد روسی معتقد است که این تحریم‌ها ممکن است باعث خروج کامل ایران از برجام شود. «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز با بیان اینکه این تحریم‌ها بی‌سابقه است، گفت که تحریم‌های تازه امریکا علیه ایران، خطری برای ادامه افزایش تنش‌ها در منطقه است. وی تأکید کرد که امریکا با اعمال تحریم‌های جدید، همه سیگنال‌هایی را که پیش از این در زمینه مذاکره با ایران ارسال کرده بود پاک می‌کند. روزنامه الاخبار تحریم‌ها در چنین سطحی را نشان از سردرگمی امریکا می‌داند و نوشته است: «به نظر می‌رسد دونالد ترامپ از زمان اقدام ایران در سرنگون کردن پهپاد امریکایی در خلیج [فارس]دست‌بسته است. از طرفی نمی‌خواهد اقدام به ماجراجویی نظامی‌ای کند که بر تبلیغات انتخاباتی آتی‌اش اثر بگذارد و از طرفی دیگر پاسخ اطمینان‌بخشی برای متحدانش پیدا نمی‌کند، بنابراین توازن قوا در بازدارندگی به سود ایران باقی مانده است.» به نوشته الاخبار «بنابراین تنها چاره‌ای که برای این مرد مانده، تحریم‌هایی است که این بار و برای نخستین بار شامل شخص رهبر ایران [آیت‌الله]علی خامنه‌ای، دفترش و هشت فرمانده سپاه پاسداران هم شده است»؛ تحریم‌هایی که البته الاخبار آن را «نمادین» توصیف کرده است.

«دیگر فشارها» یعنی عملیات‌های «منطقه خاکستری»؟
«مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا تحریم‌های جدید را «بخشی از کارزار فشار حداکثری دولت» علیه ایران توصیف کرده و گفته است: «تن‌ها مسیر رو به جلو برای ایران، مذاکره بر سر یک توافق جامع است که به مجموعه‌ای از رفتار‌های ثبات‌زدای این کشور بپردازد. تا زمانی که این اتفاق رخ دهد، کارزار ما برای منزوی‌سازی دیپلماتیک و فشار حداکثری اقتصادی ادامه خواهد یافت.» همزمان جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا، ضمن تأیید ادامه فشار حداکثری، گفته که این فشار‌ها با تحریم‌ها و «دیگر فشارها» ترکیب خواهد شد تا ایران را به پای میز مذاکره آوریم. او گزینه نظامی را هم منتفی ندانسته است. بولتون نگفته که منظور او از «دیگر فشارها» چیست ولی روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشته که سرویس‌های اطلاعاتی و فرماندهان نظامی امریکایی در حال طراحی اقدامات خرابکارانه‌ای هستند که به اعتقاد کاخ سفید می‌تواند فشار‌ها بر ایران را افزایش دهد، اما در عین حال به جنگ منتهی نشود. نیویورک‌تایمز می‌گوید: «مقام‌ها جزئیات این عملیات‌های محرمانه تحت بررسی کاخ سفید را ارائه نکرده‌اند، اما این طرح‌ها می‌تواند شامل مجموعه گسترده‌ای از اقدامات باشد، از جمله حملات سایبری بیشتر، عملیات‌های مخفیانه با هدف از کار انداختن قایق‌های ایرانی مورد استفاده برای حمله به کشتی‌ها و عملیات‌های مخفیانه داخل ایران با هدف ایجاد ناآرامی بیشتر.» گفته می‌شود هرچند سیا از مدت‌ها پیش چنین طرح‌هایی را آماده کرده ولی مقام‌های سیا الان در حال به بحث گذاشتن این طرح‌ها با کاخ سفید برای به اجرا گذاشتن آن‌ها و همچنین تقویت طرح‌های اطلاعاتی کنونی علیه ایران هستند. کاخ سفید همچنین به مقام‌های نظامی و اطلاعاتی گفته به دنبال گزینه‌هایی است که مشابه عملیات‌هایی باشد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران آن‌ها را اجرا می‌کند. «سین مک‌فیت» استاد دانشگاه دفاع ملی امریکا در این مورد گفته است: «اگر می‌خواهیم درگیری را پاسخ دهیم، این کار را باید در سایه انجام دهیم.» نیویورک‌تایمز سپس در مورد گزینه‌های احتمالی امریکا، در این جنگ «در سایه» نوشته است: «ایالات متحده می‌تواند برای [بازداشت]نیرو‌های شبه‌نظامی یا نیابتی ایران جایزه تعیین کند... نیرو‌های اطلاعاتی امریکا همچنین می‌توانند راه‌های تازه‌ای برای کمک به اعتراضات کنونی علیه حکومت ایران بیابند.»
به نوشته نیویورک تایمز امریکا همچنین می‌تواند به دنبال راه‌هایی باشد که اثرگذاری اعتراضات جنبش‌های کارگری در تضعیف حکومت ایران را افزایش دهد. با این حال، نیویورک تایمز درباره ریسک این عملیات‌ها که آن‌ها را عملیات‌های «منطقه خاکستری» خوانده هشدار داده و گفته این عملیات‌ها هر چند در سطحی پایین‌تر از درگیری آشکار قرار دارند، اما می‌توانند ریسک آن رخدادی که هر دو طرف تلاش می‌کنند از آن دور بمانند، یعنی درگیری نظامی را تشدید کنند.

شورای امنیت حمله به پهپاد امریکا را محکوم نکرد
دوشنبه شب همزمان با تحریم‌های جدید امریکا، شورای امنیت نشست پشت در‌های بسته و البته به درخواست امریکا برگزار کرد تا حملات اخیر به نفتکش‌ها در نزدیکی خلیج فارس را محکوم کند. در این نشست سرنگونی پهپاد امریکایی هم مطرح شده و جاناتان کوهن، نماینده موقت امریکا در سازمان ملل، در این جلسه جهانیان را ترغیب کرد حملات به تانکر‌ها و پهپاد امریکایی را «غیرقابل قبول» اعلام کنند. کوهن گفت: امریکا خواستار تشکیل این جلسه شده بود تا اطلاعات مربوط به حملات ۱۲می و ۱۳ژوئن و حمله به پهپاد امریکایی را در اختیار اعضا بگذارد ولی کریستف هویسگن، سفیر آلمان در سازمان ملل، بعد از این نشست اضطراری شورای امنیت به نمایندگی از سوی آلمان، فرانسه و بریتانیا بیانیه‌ای را قرائت کرد و گفت که این سه کشور بعد از ساقط شدن هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین امریکا عمیقاً نگران افزایش تنش‌ها در خلیج فارس هستند. آن‌ها هر چند حملات به نفتکش‌ها در خلیج عمان، خرابکاری در چهار کشتی تجاری در آب‌های الفجیره در نزدیکی امارات متحده و هر گونه تهدید علیه امنیت کشتیرانی در منطقه را بدون اشاره به نام ایران به شدت محکوم کردند، اما به بیان نگرانی از ساقط شدن هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین امریکا بسنده کردند. آن‌ها گفته‌اند عمیقاً نگران افزایش تنش‌ها در خلیج فارس هستند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
0
0
مرگ بر ترامپ
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
0
0
باید خود را برای مبارزه با زورگوها آماده کنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
0
0
یعنی آمریکا هیچ منافعی درایران ندارد که شما مقابله به مثل کنید.اگر ندارد چرا ترامپ خودرا تا این حد به آب و اتش می‌زند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار