کد خبر: 947787
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹
رهبر کره‌شمالی به فکر تجدیدنظر در مذاکره
کره‌شمالی بعد از ۱۲ ماه مذاکره و ۱۵ ماه وقفه در فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی خود می‌گوید نه‌تن‌ها در ازای «اقدامات بسیار سازنده» خود مشوقی دریافت نکرده، بلکه حالا امریکایی‌ها خواستار متوقف کردن «دیگر سایت‌های اتمی و موشکی بالستیک کره‌شمالی» نیز هستند، تحولی که باعث شده رهبر کره‌شمالی به فکر تجدیدنظر در مذاکره با امریکا بیفتد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: برخورد غیرمنعطف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در جریان مذاکرات اخیر خود با کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی در هانوی که بن بست مذاکرات دو طرف را در پی داشت، حتی جو بایدن، معاون باراک اوبا از منتقدین ترامپ را هم وادار به ستایش کرد. بایدن دیروز در دانشگاه نبراسکا با اشاره به خروج زودهنگام ترامپ از مذاکرات در هانوی گفت: «رئیس‌جمهور امریکا با خروجش کار درستی انجام داد.» در واشنگتن، تلاش‌ها بر این متمرکز شده که شکست مذاکرات، به توقف باب دیپلماسی تعبیر نشود، تا جایی که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا گفته که ایالات متحده به همکاری با کره‌شمالی با هدف دستیابی به خلع سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره ادامه خواهد داد. پمپئو گفته که ما مشتاقیم بار دیگر مذاکره کنیم و برای این منظور، به گفت‌وگو‌ها با کره‌شمالی ادامه می‌دهیم تا در نهایت به صلح و ثبات، زندگی بهتر برای مردم کره‌شمالی و خلع سلاح اتمی کره‌شمالی برسیم. وزیر امور خارجه امریکا در عین حال، بار دیگر دلیل شکست مذاکرات را این دانست که پیونگ‌یانگ «در نشست هانوی به دنبال لغو تمامی تحریم‌ها» بوده، ادعایی که هیئت کره‌شمالی پنج شنبه شب بعد از شکست مذاکرات، با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی شبانه نادر آن را تکذیب کرد. وزیر خارجه کره‌شمالی به خبرنگاران گفته که کشورش خواستار لغو همه تحریم‌ها نبوده بلکه با طرح «درخواستی منطقی» خواسته در برابر امحای کامل مرکز تحقیقات هسته‌ای یونگ‌بیون تحت نظارت کارشناسان امریکایی، بخشی از تحریم‌ها لغو شود.

امریکا راضی نشد
هرچند دیروز خبرگزاری رسمی کره‌شمالی گزارش کرد کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در دیدار با دونالد ترامپ برای داشتن نشست دیگری با وی اعلام آمادگی کرده و وزرای خارجه دو کشور نیز در یک ارتباط تلفنی توافق کردند که در آینده نزدیک درباره دیدار دوم سران امریکا و کره‌شمالی، گفت‌وگوی مستقیم داشته باشند، ولی فضایی از سرخوردگی ازروند مذاکرات با امریکا در میان مقام‌های کره‌ای مشهود است. «چون‌سون‌خویی» معاون وزیر خارجه کره‌شمالی روز شنبه به صراحت به خبرنگاران گفت که شاید کشورش مجبور شود در مذاکرات هسته‌ای با واشنگتن تجدیدنظر کند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونهاپ، چون‌سون‌خویی گفته است: «یک سال خویشتنداری کرده و آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی بالستیک را متوقف کرده‌ایم در این شرایط باید به کره‌شمالی امتیاز داده و در قبال این اقدامات بزرگ، دست‌کم بخشی از تحریم‌ها لغو می‌شد.» این دیپلمات کره‌شمالی گفت که احساس او این است که رهبر کره‌شمالی هم به دنبال تجدیدنظر و بازنگری در سیاست مذاکرات هسته‌ای با امریکا است. وی تأکید کرد: در این مدت اقدامات بسیار سازنده‌ای انجام داده‌ایم از مهم‌ترین آن‌ها توقف آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای در ۱۵ ماه گذشته بوده است. معاون وزیر خارجه کره‌شمالی گفت: پیش‌تر در مقررات شورای امنیت آمده بود که اگر کره‌شمالی دست به اقدامی تحریک آمیز نزند، تحریم‌ها علیه این کشور لغو خواهد شد؛ اتفاقی که تاکنون نیفتاده است. وی گفت: حالا نه تنها مشوقی نگرفته‌ایم بلکه امریکا توقف رآکتور هسته‌ای یونگ‌بیون را خواستار است و به‌تدریج می‌خواهد دیگر سایت‌های اتمی و موشکی بالستیک کره‌شمالی نیز متوقف شود. معاون وزیر خارجه کره‌شمالی گفت: رهبر کشورش پیشنهاد توقف کار رآکتور یونگ‌بیون را در قبال لغو تحریم‌ها داد، اما امریکا می‌گوید که این برایش راضی‌کننده نیست و نمی‌تواند به این خاطر تحریم‌ها را لغو کند. خبرگزاری کره‌جنوبی می‌نویسد که شکست گفت‌وگو‌های هانوی نگرانی در مورد فروپاشی مذاکرات دو کشور را بیشتر کرده است اگرچه دو طرف به طور عمومی گفته‌اند مذاکرات ادامه خواهد یافت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
0
0
هدف. آمریکا. .شکار. رهبران کره. است.مذاکره بهانه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار