کد خبر: 947773
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱
واکنش رئیس مجمع تشخیص به اظهارات رئیس‌جمهور
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از طرح برخی سخنان مغلطه‌آمیز در روز‌های اخیر گفت: رئیس‌جمهور محترم، اخیراً در خصوص مجمع تشخیص مصلحت نظام مطالبی را به تعریض بیان کردند که لحن ایشان قابل قبول نیست و این تعبیر که «۱۰، ۲۰ نفر نشسته‌اند و برای مردم تصمیم می‌گیرند!» هم سخنی هضم‌ناپذیر است.
 سرویس سیاست جوان آنلاین:  روحانی سه‌شنبه هفته گذشته در مجمع سالیانه بانک مرکزی درباره لوایح FATF که اکنون در مجمع تشخیص مصلحت در حال بررسی است گفته بود: «نمی‌شود کشور را به ۱۰، ۲۰ نفر داده و بگوییم که هر تصمیمی آن‌ها بگیرند، ما نیز تابع هستیم؛ چنین نیست و صاحب این کشور، ملت بزرگ ایران هستند و حتماً مردم و بانک مرکزی و بانک‌ها نیز در این زمینه حرف خواهند زد.» آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، شبهه افکنی در مورد تصمیمات نهاد‌های برآمده از قانون اساسی را نادرست خواند و گفت: قانون اساسی میثاق ملی همه کشور‌ها است و در جمهوری اسلامی، تبلور انقلاب اسلامی است و بنابراین نهاد‌های برآمده از قانون اساسی همه باید محترم باشند.

آیا رئیس جمهور در هرموردی به آرای عمومی مراجعه می‌کند
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در برخی از نهادها، مسئولان با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند، مثل رئیس جمهور و اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و شورا‌ها و در برخی دیگر با واسطه. وی با انتقاد از طرح برخی سخنان مغلطه‌آمیز در روز‌های اخیر گفت: رئیس جمهور محترم، اخیراً در خصوص مجمع تشخیص مصلحت نظام مطالبی را به تعریض بیان کردند که لحن ایشان قابل قبول نیست و این تعبیر که «۱۰، ۲۰ نفر نشسته‌اند و برای مردم تصمیم می‌گیرند!» هم سخنی هضم ناپذیر است. متأسفانه نظیر این سخن در کلام برخی سیاسیون هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. چه کسی گفته که نهاد‌های قانونی، برآمده از رأی مردم نیستند؟ فق‌های شورای محترم نگهبان منصوب رهبر معظم انقلاب هستند، اما رهبری هم با تعیین مجلس خبرگان که منتخب مردم هستند برگزیده شده است و در تمام دنیا هم همین طور است که برخی نهاد‌ها و افرادی که مسئول هستند با واسطه توسط مردم تعیین می‌گردند.
آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان یک نهاد مهم برخاسته از قانون اساسی که انتخاب اعضا و نحوه اداره جلسات آن بر اساس اصل یکصد و دوازده همان قانون است، گفت: «چرا مسئول عالی مقام نظام جمهوری اسلامی، که سوگند خورده پاسدار قانون اساسی باشد، باید این طور صحبت کند؟ اولاً اعضای مجمع ۲۰، ۱۰ نفر نیستند و این یک سخن خلاف است، دوم آنکه اگر یک نفر در قانون اساسی اختیارات و مسئولیت‌هایی دارد مانند خود رئیس جمهور، آیا در هر موردی به آرای عمومی مراجعه می‌کند؟ اعضای دولت و وزرا که با رأی مستقیم مردم انتخاب نشده‌اند، آیا در هر مورد که می‌خواهند تصمیم بگیرند به آرای عمومی مراجعه می‌کنند؟ این در حالی است که در بسیاری از موارد تصمیماتی که می‌گیرند به اتفاق آرا هم نیست، پس باید گفت: ۲۰، ۱۰ نفر در دولت برای یک ملت تصمیم می‌گیرند؟

از رئیس جمهور مطلع حقوقی تعجب می‌کنم
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این سخن که «۱۰، ۲۰ نفر نمی‌توانند برای عموم مردم تصمیم بگیرند» واقعاً سخن مغالطه آمیزی است و تعجب می‌کنم از آقای رئیس جمهور که نسبت به مسائل حقوقی هم مطلع است، چرا اینگونه سخن می‌گوید؟ وی در خصوص رسیدگی به لوایح مربوط به FATF با تأکید بر اجرای نص قانون اساسی گفت: مقام معظم رهبری در نامه‌شان به مجمع تأکید کرده‌اند که این مسئله با امعان نظر بررسی شود، بنابراین مجمع تشخیص وقت مستوفایی اختصاص داده و کمیسیون‌ها و اعضا جلسات متعدد و بحث‌های کارشناسی مفصلی کرده‌اند که در این مباحث از نمایندگان دولت نیز در جلسات حضور دارند و نظرشان را اعلام می‌کنند و می‌شنوند. مجمع تشخیص به دنبال مصلحت عمومی مردم است و تا نظری را با امعان به دست نیاورد طبیعتاً اقدامی نمی‌کند.

امیدواریم رئیس جمهور تصحیح و جبران کند
آیت‌الله آملی لاریجانی تأکید کرد: در هر حال مجمع تشخیص مصلحت وظیفه خودش را انجام می‌دهد و ما امیدواریم اینگونه نباشد که مسئولان عالی‌رتبه کشور، هر وقت باب میلشان مطلبی گفته می‌شود، بپذیرند و هر وقت خلاف میل ایشان باشد، بگویند ۲۰، ۱۰ نفر نمی‌توانند تصمیم بگیرند چرا که اگر این منطق باب شود، فردا، مردم می‌توانند در مورد تصمیمات دولت هم این را بگویند و ما امیدواریم مطالب بیان شده دراین خصوص تصحیح و جبران شود. آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه از رویکرد برخی افراد و رسانه‌ها در القای یأس به کشور انتقاد کرد و افزود: متأسفانه علاوه بر اینکه دشمن در بیرون القای یأس می‌کند، در درون کشور هم برخی از رسانه‌ها و روزنامه‌ها و در فضای مجازی و کانال‌های اجتماعی در چارچوبی عمل می‌کنند که نتیجه آن القای ناامیدی است. در جمهوری اسلامی، در طول ۴۰ سال انقلاب، پیشرفت‌های بسیاری به دست آمده، اما عده‌ای می‌خواهند بگویند که بن بست حاصل شده و در کشور وضع خراب است. چرا باید انسان چشم روی حقایق ببندد؟ این مقدار پیشرفت که در امور علمی و فنی و نظامی حاصل شده و بصیرت سیاسی مردم حاصل شده و این بصیرت و حضور مردم در صحنه را که سرمایه عظیم اجتماعی برای نظام است چگونه می‌توان نادیده گرفت؟
وی ادامه داد: اینکه مردم در ۲۲ بهمن میان کاستی‌ها و اصل انقلاب و نظام تفکیک قائل می‌شوند و حساب برخی کاستی‌ها و بی‌تدبیری‌ها را از اصل انقلاب و نظام جدا می‌کنند، یک نعمت بزرگ است، اما عده‌ای تیشه گرفته‌اند که به ریشه انقلاب بزنند و حرف‌های غیرقابل قبولی را مطرح می‌کنند که باید به این ادعا‌ها در جای خود پاسخ مناسب داده شود. رئیس مجمع تأکید کرد: مسئولان باید سعی کنند، معیشت مردم را اصلاح و مشکلات اقتصادی را برطرف کنند و از ایجاد حاشیه‌های غیرلازم بپرهیزند.

سخنان روحانی مغایر قانون اساسی است
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز روز گذشته در نشست خبری با اشاره به سخنان رئیس جمهور که نباید سرنوشت لوایح FATF را به یک جمع ۲۰ الی ۳۰ نفره سپرد، گفت: این سخنان با قانون اساسی مغایرت دارد چرا که این پیش بینی قانون اساسی است که در مواردی که میان مجلس و شورای نگهبان اختلاف نظر و جود دارد مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصمیم‌گیری بپردازد.
محسن رضایی اظهار داشت: اینکه عده‌ای به تأخیر مجمع در رسیدگی به دو لایحه پالرمو و CFT ایراد می‌گیرند از نظر ما درست نیست، چرا که تصمیم‌گیری عجولانه در این زمینه می‌تواند برای کشور خسارت آفرین باشد. وی بیان داشت: اگر رفتار کارگروه «FATF» سازنده باشد و همچنین اگر اروپایی‌ها به تعهدات برجامی‌شان جامه عمل بپوشانند، این امر می‌تواند، در نظر اعضای مجمع پیرامون لایحه پالرمو تأثیرگذار باشد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سخنان رئیس جمهور که نباید سرنوشت لوایح FATF را به یک جمع ۲۰ الی ۳۰ نفره سپرد و مرجع ضمیر این سخنان که به مجمع تشخیص مصلحت مربوط می‌شد، گفت: در جریان این جلسه مجمع تشخیص مصلحت آیت‌الله آملی لاریجانی به عنوان رئیس مجمع به صورت مستدل پاسخ این سخنان را دادند؛ این سخنان با قانون اساسی مغایرت دارد چرا که این پیش بینی قانون اساسی است که در مواردی که میان مجلس و شورای نگهبان اختلاف نظر و جود دارد مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصمیم‌گیری بپردازد. وی ادامه داد: اگر این سخنان رئیس جمهور را مبنا قرار دهیم آنگاه باید بگوییم که رئیس جمهور هم یک نفر است؛ اما مطابق با قانون اساسی دارای اختیاراتی است و یا اعضای هیئت دولت نیز تعدادشان کمتر از اعضای مجمع است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
0
0
اقاى روحانى فوق العاده خسته بنظر ميرسند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
0
0
دقیقا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار