کد خبر: 947766
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۶
برای خیلی‌ها که همواره گله‌مند ساخته نشدن یک سریال یا فیلم سینمایی با پروداکشن بزرگ درباره ایران باستان هستند، تولید سریال سلمان فارسی می‌تواند نویددهنده علاقه‌مندان به تاریخ ایران باستان باشد.
جواد محرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: بی تردید هیچ فیلمسازی به اندازه داوود میرباقری نمی‌توانست این اندازه درایت به خرج دهد تا به اهمیت ساخته شدن سریالی عظیم درباره زندگانی صحابه ایرانی رسول مکرم اسلام (ص) پی ببرد و یک تنه برای تولید آن آستین‌ها را بالا بزند. به ساخت سریال سلمان فارسی از هر جهت که نگاه کنید یک بازی برد- برد محسوب می‌شود؛ کاراکتری که به تنهایی می‌تواند نقطه آغازین مسئله خدمات متقابل اسلام و ایران را به گونه‌ای که شهید مطهری شرح آن را در کتابی به همین نام داده است به تصویر بکشد آن هم در شرایطی که بوق‌های تبلیغاتی دشمن بیش از پیش برای ایجاد شکاف میان ایران و اسلام متمرکز شده‌اند. مشهورترین روایتی که از پیامبر (ص) درباره سلمان نقل شده و نشان دهنده علاقه آن حضرت به اوست، روایت «سلمان منا اهل البیت» است. بر اساس روایات روزی سلمان وارد مسجد شد و حاضران به احترامش او را در صدر مجلس جای دادند. پیامبر (ص) با دیدن این صحنه بر منبر رفت و خطبه‌ای خواند و ضمن اشاره به اینکه انسان‌ها از نظر نژاد و رنگ پوست بر هم برتری ندارند، فرمود: «سلمان از ما اهل بیت است.»

تست بازیگری از ۱۵ هزار متقاضی
روز گذشته معاون سیما در بازدید از مراحل پیش‌تولید سریال «سلمان فارسی» به این نکته اشاره می‌کند که «این مجموعه عظیم‌ترین سریالی است که در ایران ساخته می‌شود و به واسطه ساخت آن برای نخستین بار با ایران باستان مواجه می‌شویم.» به گفته سیدمرتضی میرباقری این مجموعه تلویزیونی سه بخش عمده دارد؛ یک بخش در ایران باستان، بخشی دیگر در روم و بیزانس و بخش آخر مربوط به حجاز است. در واقع این سریال شامل سه مرحله از زندگی سلمان فارسی است که از دوران کودکی او تا زمان رحلت پیامبر اکرم (ص) را در برمی‌گیرد.
وی با اشاره به تجربه نخست تلویزیون در پرداختن به ایران باستان با ساخت این سریال ادامه داد: ما تجربه سریال‌سازی در دوره اسلامی را داریم. در «مختارنامه» با لوکیشن‌های آن دوران آشنایی داریم یا لوکیشن‌های سینمایی «محمد‌رسول‌الله (ص)» اثر مجید مجیدی تقریبا آماده است و علاوه بر آن‌ها برای ساخت این سریال نیازمند بازسازی دکور مدینه هستیم.
معاون رئیس سازمان صداوسیما در امور سیما افزود: برای دوره بیزانس نیز عوامل سریال از کشور‌هایی همچون ارمنستان و کلیسا‌هایی که مربوط به آن قرن است، بازدید داشته‌اند. بخشی از کلیسا‌های بیزانس در کشور مراکش تصویربرداری خواهد شد، البته برخی از کلیسا‌هایی هم که در نقاط مختلف ایران وجود دارد مورد استفاده نیز قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه «سلمان فارسی» عظیم‌ترین سریالی است که در ایران ساخته می‌شود، تصریح کرد: اقدام دیگری که اکنون به موازات این فعالیت‌ها در حال انجام است، شناسایی بازیگران است. تخمین زده شده است برای انتخاب بازیگران باید حدود ۱۵هزار بازیگر مورد مصاحبه قرار گیرند. بر این اساس می‌توانیم بگوییم تمام مقدمات لازم برای آغاز تصویربرداری از اوایل تابستان ۹۸ در حال فراهم شدن است.

شهر تیسفون را می‌سازیم
کارگردان سریال «سلمان فارسی» نیز در جریان این بازدید عنوان کرد: عظمت و پیچیدگی‌های ساخت سریال «سلمان فارسی» در مقایسه با «مختارنامه» سه برابر است و اگر حمایت و پشتیبانی لازم صورت پذیرد، آن را در کمتر از پنج سال خواهیم ساخت. داوود میرباقری با اشاره به اینکه ۵/۱ ماه است کارگاه‌های پیش تولید این مجموعه فعال شده است، گفت: قرار است شهر باستانی تیسفون، پایتخت دولت ساسانیان منطبق بر زمان کودکی تا نوجوانی سلمان در ایران را بسازیم. اصلی‌ترین مرحله پیش تولید، ساخت این شهرک است که امید داریم در اوایل سال ۹۸ ساخت آن را شروع کنیم.
وی افزود: زندگی سلمان سه دوره است؛ بخش کودکی تا نوجوانی که در ایران است و در دوره ساسانی می‌گذرد، عمده‌ترین لوکیشن‌ها تیسفون و جی است و بعد مهاجرت سلمان که دوره طولانی از عمرش را در امپراطوری بیزانس روم شرقی است، او مناطق مختلف ساکن بوده، از کلیسایی به کلیسای دیگر و از دیری به دیر دیگر و از استادی نزد استادی دیگر رفته و تلمذ می‌کند، فصل سوم هم در دوران صدر اسلام و عربستان و حجاز و سرزمین مکه و مدینه است.
کارگردان «سلمان فارسی» اظهار داشت: ما از بخش میانی زندگی سلمان کار تولید را شروع می‌کنیم، عمده‌ترین بخش‌های مورد نیاز فیلمنامه در سفر‌های پژوهشی که داشتیم تقریبا آماده است یا به شکل شهرک سینمایی یا اماکن باستانی که سالم مانده که با مقداری دستکاری قابل استفاده است، عمده بخش بیزانس را نیز در خارج از کشور تصویربرداری خواهیم کرد.
کارگردان سریال مختارنامه با اشاره به اینکه برای نوشتن فیلمنامه این مجموعه ۲۰ سال فکر و پژوهش کرده است، افزود: هنوز نمی‌توانم درباره کار خودم اظهارنظر قطعی بکنم، از نظر دوستان کار شروع شده ولی تا به یک حد تناسبی برسد، نمی‌توانم اظهار نظر قطعی بکنم، دوره طولانی از عمرم را راجع به سلمان پژوهش کردم که وقت زیادی از من گرفت، سعی کردم در نهایت ظرافت و دقت و به شکل دراماتیکی اتفاقات را روایت کنم، دیگر بقیه‌اش ان‌شاءالله منوط به کمک عوامل تولید است.

«سلمان» ۳ برابر «مختار» عظمت و پیچیدگی دارد
میرباقری مجموعه «سلمان» را یک پروژه بزرگ دانست و افزود: اگر بخواهیم این مجموعه را با سریال «مختار» قیاس شکلی بکنیم، سه برابر آن است، چون در «مختار» با یک جغرافیا و یک منطقه عربی سروکار داشتیم. اینجا یک منطقه است به اسم ایران دوره ساسانی که تا به حال درباره آن دوران و تمدن قبل از اسلام کاری نکرده‌ایم، از صفر تا صدش باید ساخته شود. این کار به خودی خود یک پروژه کامل است و یک پروژه هم بیزانس که قلمرو بسیار وسیعی از اورشلیم و بیت‌المقدس شروع می‌شودکه از ترکیه امروز یعنی همه این کشور‌های حدفاصل را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: در سه فصل زندگی سلمان فصل میانی آن در کشور‌های ترکیه، ارمنستان و مراکش ضبط می‌شود، در ارمنستان کلیسا‌ها و دیر‌های خیلی خوبی را دیده‌ایم، مراکش لوکیشن‌های بیزانس و شهرک سینمایی خوبی دارد، بخش سرزمین حجاز به اندازه سریال «مختار» است و یک شهرک کامل احتیاج دارد، خوشبختانه در این حوزه قبلاً کار کرده‌ایم، در حوزه تاریخ اسلام نسبتاً سرمایه گذاری خوبی انجام شده است، با مقداری بازسازی و اصلاح می‌توانیم از این لوکیشن‌ها دوباره استفاده کنیم. کارگردان مجموعه «امام علی (ع)»، زمان تقریبی پایان تصویربردای «سلمان» را پنج سال دانست و افزود: نسبت به زمانی که سریال‌های «مختارنامه» و «امام علی (ع)» را ساختیم، هم تجربه بیشتر و هم نیروی انسانی مجرب تری داریم، من به دوستانم در سیمافیلم گفتم اگر پشتیبانی و حمایت خوبی شود، می‌توانیم زمان تولید را کوتاه‌تر کنیم، می‌توانیم کاری که یک ماه وقت می‌گیرد را در ۱۰ روزه انجام بدهیم، ان‌شاءالله اگر عمری باقی باشد و سالم باشیم با توکل به خدا کار را با عشق و ایمان و قلب شروع کرده‌ایم و امیدواریم تا آخر با همین انگیزه جلو برویم و یک کار خوب تحویل بیننده‌های عزیزمان بدهیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار