کد خبر: 902277
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
گلايه‌هاي اسكندري از بي‌مهري‌ها به توليد و كشاورزي
محمدرضا اسكندي وزير اسبق كشاورزي و مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در يك نشست خبري با دعوت از چهار وزير كشاورزي براي مناظره در عملكرد ضعيف كشور در اين حوزه گفت: كساني كه مي‌گويند نمي‌توانيم و نمي‌شود، با امكانات كشور آشنايي ندارند.
مهران ابراهيميان

محمدرضا اسكندي وزير اسبق كشاورزي و مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در يك نشست خبري با دعوت از چهار وزير كشاورزي براي مناظره در عملكرد ضعيف كشور در اين حوزه گفت: كساني كه مي‌گويند نمي‌توانيم و نمي‌شود، با امكانات كشور آشنايي ندارند. بديهي است كه در شرايط جنگي نفوذي‌ها نقش‌شان پررنگ‌تر و بيشتر است و بايد هوشيار بود.
به گزارش «جوان» مديرعامل سازمان اقتصادي كشور كه مدعي است اين سازمان تنها روي توليد به‌خصوص در حوزه كشاورزي متمركز است، گفت: آنهايي كه نهضت سد‌سازي (تشت‌سازي) در زمان آنها راه افتاده و باعث كاهش بهره‌وري از آب‌هاي موجود شده‌اند، اكنون كشور را بي‌آب مي‌دانند و معتقدند بايد كشاورزي را تعطيل كرد!
اسكندري با بيان اينكه هرجا كمتر عامل «ما نمي‌توانيم» نفوذ كرده، موفق بوده‌ايم، گفت: از اوايل پيروزي انقلاب دو تفكر «ما مي‌توانيم» و «ما نمي‌توانيم» در كشور وجود داشته است، تفكر ما مي‌توانيم به ظرفيت‌هاي داخلي توجه داشته است، اما تفكر مقابل يا از ظرفيت‌هاي داخلي مطلع نيست يا نفوذي هستند.
اسكندري گفت: بعد از پيروزي انقلاب تنها چهار وزير مسئوليت بخش كشاورزي را در اختيار داشته‌اند و هر بلايي سر كشاورزي كشور آمده تقصير اين افراد است. من به عنوان يكي از اين چهار وزير حاضرم با اين افراد در جلسه‌اي براي مناظره يا محاكمه حاضر شوم و درباره وضعيت استفاده از منابع بخش كشاورزي در زمان مسئوليت خود پاسخگو باشم.

حاميان نهضت تشتك‌سازي مدعي كم آبي‌اند!

وي به طور تلويحي به دوره 13ساله وزارت كلانتري اشاره كرد و افزود: نهضت سد‌سازي در چه دوره‌اي با سد‌سازي بي‌رويه باعث از بين رفتن منابع آبي كشور شد؟ مسئولان دوره تشتك‌سازي بايد پاسخگو باشند كه چرا اجازه احداث اين همه سد را در زمان خود داده‌اند، هر كسي (وزيري، كشاورزي) كه در اين جلسه محكوم شد، گردنش را هم بزنند يا حداقل بيايد از مردم عذرخواهي كند.
وي افزود: در بخش كشاورزي نيز با وجود مشكلات كم‌آبي برخي به دنبال القاي اين تفكر هستند كه ما نمي‌توانيم از ظرفيت بخش كشاورزي كشور استفاده كنيم. اين در حالي است كه برخي كشورها با وجود منابع به مراتب نامناسب‌تر، كشاورزي پيشرفته‌اي دارند.
اسكندري گفت: طرح مقابله با ريزگرد‌ها در سال 87 تعيين شد، اما وقتي من از وزارت جهاد كشاورزي رفتم اين طرح بايگاني شد و وضعيت ريزگرد‌ها به شكل فعلي رسيد، مسئولان وقت بايد در اين ارتباط بيايند پاسخگو باشند.
وي ادامه داد: سازمان اقتصادي كوثر كه دارايي حاكم شرع را در اختيار دارد، توسط شركت حسابرسي زيرنظر دفتر مقام معظم رهبري حسابرسي مي‌شود. وي در پاسخ به اين سؤال «جوان» كه سهم سود اين سازمان چگونه توزيع مي‌شود، گفت: سالانه حداقل 35درصد سود براي ارائه خدمات به خانواده‌هاي شهدا به بنياد شهيد داده مي‌شود كه البته بسته به شرايط تا 50درصد سود نيز اعطا شده و بقيه صرف فعاليت‌هاي تحقيقاتي و توسعه‌اي مي‌شود.
مديرعامل سازمان اقتصادي كوثر با بيان اينكه حاميان و نفوذي‌هاي جريان «ما نمي‌توانيم‌» فرياد حجتي را نيز درآورده است.
وي ادامه داد: آقاي حجتي را قبول دارم اما برخي هستند كه نمي‌خواهند ايشان كار كند كه اين امر نيز باعث شده است، فرياد ايشان بلند شود و اين افراد موضوع آب را براي القاي ما نمي‌توانيم، تبليغ مي‌كنند؛ اما نمي‌گويند كه مي‌شود چگونه بهره‌وري مصرف آب را در بخش كشاورزي افزايش داد.

مخالف پيوستن به كنوانسيون بين‌المللي بذور هستم

اسكندري درباره پيوستن ايران به كنوانسيون بين‌المللي بذور ( UPOV )با اعلام مخالفت خود گفت: پيوستن به اين كنوانسيون نفع زيادي براي ما ندارد و بايد هسته‌هاي ژنتيكي خود را در اختيار ديگران قرار دهيم تا آنها بعداً آن را به چند برابر قيمت در توليد داخل به ما بفروشند.
وي افزود: آنها با اين كار مي‌خواهند كشاورزي ما را كنترل كنند و هر موقع خواستند بذر را در اختيار ما قرار دهند و هر موقع نخواستند آن را قطع كنند.

هزینه‌های تصميمات دولتی!

وي با انتقاد از نحوه صادرات كشور به ويژه در بخش كشاورزي گفت: مسئولان وزارت خارجه در مذاكرات خود بايد موضوع صادرات را جلو ببرند، زيرا اكنون ما در موضوع سياستگذاري‌ها با مشكل مواجه هستيم.
مديرعامل سازمان اقتصادي كوثر با طرح مثالي درباره صادرات مرغ به كشور عراق گفت: عراق حدود 600 هزار تن مرغ وارد مي‌كند، اما با وجود اينكه ما بخش مشخصي از اين صادرات را در اختيار داريم. اما آمار رسمي كشور عراق نيست زيرا اين صادرات از طريق بازارچه‌هاي مرزي انجام مي‌شود.
وي گفت: مرغ ايران در كشور عراق طرفدار زيادي دارد و در فروشگاه‌ها 200 تا 300 تومان گران‌تر از مرغ كشورهاي ديگر به فروش مي‌رسد، اما صادرات ما به اين كشور به شكل مرسوم انجام نمي‌شود.
وي گفت: طرحي پيشنهاد داديم براي توليد مشترك 200هزار تن مرغ گوشتي در نزديكي مرز و خريد تضميني از سوي عراقي‌ها كه متأسفانه تضامين لازم از سوي دولت داده نشد و شريك عراقي هم به حق گفت كه ايراني‌ها قابل اعتماد نيستند. وي افزود: از معاون وزير خواستم تا تضمين بدهد با كوچك‌ترين تغييرات قيمتي مرغ، مانع صادرات نشود تا مشتري خارجي به ما اعتماد كند يا در صورت اعمال ممنوعيت خسارتش را بپردازد كه قبول نكرد.
اسكندري گفت: متأسفانه اراده‌اي براي صادرات وجود ندارد و در اين طور زمان‌ها دولت تصميم مي‌گيرد و ديگري بايد خسارت بدهد. متأسفانه دولتمردان نياموخته‌اند كه خسارت و تبعات تصميمات خود را بپردازند.
قيمت گوشت قرمز

در 10سال اخير 7 برابر شده است

وي افزود: گوشت قرمزي كه در زمان وزارت بنده (سال 87) 4 هزار و 800 تومان به قيمت وارداتي و 7هزار تومان در قصابي بود، امروز 7‌برابر شده است. اسكندري افزود: در هشت ماهه سال 96، 390 ميليون دلار گوشت به كشور وارد شده است، اما بايد توجه داشت كه قيمت اين محصول با در نظر گرفتن نرخ ارز روز نبايد بيشتر از 16هزار تومان در مراكز فروش به دست مصرف‌كنندگان برسد، اما مشاهده مي‌شود كه با قيمتي دو برابر اين نرخ فروخته مي‌شود.
وي با اشاره به توسعه دام سبك و پرورش شتر به عنوان يكي از اولويت‌هاي اين سازمان گفت: با همكاري مردم به دنبال آن هستيم كه كسري گوشت قرمز را در داخل توليد كنيم و در سال‌هاي آينده علاوه بر اينكه نيازي به واردات نداشته باشيم بلكه صادرات نيز انجام دهيم. چرا بايد سالانه 100هزار تن گوشت قرمز وارد كشور كنيم؟

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
بدبختانه همانها که تفکر «ما نمی توانیم» را دارند، هر روز پرنفوذتر و پرقدرت‌تر میشوند! و وقیح‌تر!! زیرا نقش اپوزوسیون را هم اجرا می‌کنند!! و اصلاً‌ به روی مبارک نمی‌آورند که خودشان و جلوس ابدی شان بر صندلی قدرت، باعث فلاکت ملت هستند!! چه آنکه میگوید فقط آبگوشت باید بپزیم و چه آینکه میگوید ظرف ۵ دقیقه میتوانند ما را با خاک یکسان کنند و چه این یکی که میگوید کسی کشاورزی نکند و بیاید پول بگیرد!! و آمار نمی‌دهد که در این ۲ دولت با وجود صدها میلیارد اتلاف بیت‌المال، دریاچه ارومیه پسروی کرده!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار