کد خبر: 601649
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۱
آماده‌شدن دانشجويان براي ديدار با مقام معظم رهبري
بر خلاف تأكيد مقام معظم رهبري بسياري از مسئولان دعوت دانشجويان را براي حضور در جمع‌هاي دانشجويي پاسخ ندادند. علاوه بر اين بر خلاف سفارش آقا جنبش دانشجويي اين سال‌ها آرمان‌گرايي را فقط در سياست مي‌بيند و سياست‌زده شده است در حالي كه آرمان‌گرايي در اخلاق و علم هم مطالبه مقام معظم رهبري از دانشجويان است
نفیسه ابراهیم زاده انتظام

 امسال در آستانه ديدار ماه رمضان دانشجويان با مقام‌معظم رهبري كه قرار معهود نانوشته‌اي است، دانشجويان خود را براي حضور در اين ديدار و بيان نظرات و ديدگاه‌هاي خود به صورت رودررو و بي‌پرده آماده مي‌كنند.

 

چند سالي است كه قرار نانوشته‌اي ميان دانشجويان و مقام معظم رهبري براي ديدار در ماه رمضان گذاشته شده كه دانشجويان يك سال خود را براي آن آماده مي‌كنند. امروز كه به اين ديدار نزديك مي‌شويم دانشجويان حرف‌ها و دغدغه‌هاي يك سال مانده خود را جمع مي‌كنند كه با مقتداي خود در ميان بگذارند. در اين رابطه «جوان» بخشي از اين مطالبات و نظرات دانشجويان را جويا شده و در گفت‌وگو با تعدادي از دانشجويان ارزيابي آنها را از اجرايي شدن موضوعات مطرح شده در جلسه سال گذشته پرسيده است.

مسائل اقتصادي را دنبال مي‌كنيم

هادي سليم‌زاده، دانشجوي كارشناسي ارشد رشته اقتصاد و مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تهران در پاسخ به اين سؤال«جوان» كه اگر در ديدار دانشجويي امسال آقا حضور داشته باشيد چه موضوعاتي را مطرح مي‌كنيد، مي‌گويد: اول تبيين جايگاه جنبش دانشجويي در عرصه بين‌الملل و سياست خارجي و تمدن غرب در مقابل تمدن اسلامي را مطرح مي‌كنيم و نكته دوم گفتمان نقش‌آفريني تخصصي دانشجويان در قالب تشكل‌هاي ارزشي را دنبال مي‌كنيم. وي مي‌افزايد: نكته ديگر مربوط به مسائل اقتصادي، كشاورزي و نكات مربوط به وزارتخانه‌هاي اقتصادي است. همچنين فضاي فرهنگي جامعه و نگاه جديد به انسان و ارزش و كرامت انساني در مصوبات فرهنگي و مشاركت مردم از جمله مسائلي هستند كه با حضرت آقا در ميان مي‌گذاريم.

سليم‌زاده در واكنش به اين سؤال كه تا چه اندازه موضوعات مطرح شده در جلسه سال گذشته از سوي دانشجويان و مسئولان اجرايي شد نيز مي‌گويد: اينكه مقام معظم رهبري برخي نكات را پي‌در‌پي تذكر مي‌دهند يعني آن نكات اجرا نشده‌اند. يكي از اين نكات حضور مسئولان در دانشگاه‌ها بود كه انجام نشد و مسئولان به دعوت دانشجويان پاسخي ندادند و به درخواست‌هاي ديدار وقعي نگذاشتند. نتيجه هم اين شد كه مسئولان نه حرف‌هايشان را با دانشجويان كه حلقه واسط مسئولان و مردم هستند در ميان گذاشتند و نه حرف‌هاي دانشجويان را شنيدند و با تصميماتي خام هزينه زيادي به جامعه تحميل كردند.

اسلامي شدن دانشگاه‌ها

سليقه‌اي است

اميرحسين اكبرپور، دانشجوي سال چهارم فيزيوتراپي و دبير انجمن اسلامي دانشگاه علوم پزشكي شيراز نيز سؤال اول «جوان» را اينطور پاسخ مي‌دهد: براي اسلامي كردن دانشگاه‌ها اصول و قواعد كلي در كشور تصويب نشده و در حال حاضر رؤسا و مسئولان برخي دانشگاه‌ها با سليقه شخصي به اين مسئله مي‌پردازند و چون مطالعات كارشناسي پشت اقداماتشان نيست به بدنه دانشگاه‌ها ضربه مي‌زنند. نياز است در اين رابطه دستوري از سوي مقام معظم رهبري صادر شود و وزارتخانه‌هاي علوم و بهداشت اجرا كنند.

اكبرپور پايبندي مسئولان به قانون در امور دانشجويان را از ديگر مطالبات مطرح شده از سوي مقام معظم رهبري عنوان مي‌كند كه از سوي برخي از مسئولان بر زمين مانده است. وي در عين حال مي‌گويد: برخي از دانشگاه‌ها در امر اسلامي كردن دانشگاه‌ها به تذكرات سال گذشته آقا عمل كرده‌اند. در مورد توقعاتي كه از دانشجويان مي‌رفت و اجرايي نشد هم مي‌توان به عافيت‌طلبي آنها و پيگيري مسائل كلي اشاره كرد كه متأسفانه مانع اجراي سفارشات حضرت آقا شد.

دعوت دانشجويان بي‌پاسخ ماند

به نظر رامين شمسائي، عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي هم طرح مسئله در محضر مقام معظم رهبري مي‌تواند به سه صورت بيان انتظارات از مجموعه نظام اسلامي، تحليل فضاي موجود و طلب تفسير از محضر آقا باشد كه وي نوع سوم را مي‌پسندد. شمسائي اگر در ديدار با مقام معظم رهبري حضور داشته باشد اين نكات را با ايشان در ميان مي‌گذارد: سه تفسير از ايشان مي‌خواهم اول اينكه با توجه به شعار دولت يازدهم مبني بر اعتدال گرايي، اعتدال را تبيين كنند. دوم اعتدال و انقلابي‌گري چطور با هم جمع مي‌شوند، سوم در مورد شيوه عمل به تكليف از ايشان مي‌پرسم كه آيا بايد ناظر به نتيجه باشد يا خير. به نظرم با پاسخ اين موضوعات از سوي مقام معظم رهبري بسياري از چالش‌هاي به وجود آمده رفع مي‌شوند. شمسائي همچنين وضع پيگيري موضوعات مطرح شده در ديدار رمضان گذشته رهبري با دانشجويان را اينطور ارزيابي مي‌كند: بر خلاف تأكيد مقام معظم رهبري بسياري از مسئولان دعوت دانشجويان را براي حضور در جمع‌هاي دانشجويي پاسخ ندادند. دانشجويان نيز ارتباط با تشكل‌هاي دانشجويي جهان اسلام را پيگيري نكردند. علاوه بر اين بر خلاف سفارش آقا جنبش دانشجويي اين سال‌ها آرمان‌گرايي را فقط در سياست مي‌بيند و سياست‌زده شده است در حالي كه آرمان‌گرايي در اخلاق و علم هم مطالبه مقام معظم رهبري از دانشجويان است.

نگاه دولت‌ها به تشكل‌هاي دانشجويي تهديدمحور است

علي عبدي، دانشجوي كارشناسي مديريت و دبير اتحاديه انجمن اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه تهران است. وي نيز در نظر دارد مسائل زيادي را در ديدار با مقام معظم رهبري در ميان بگذارد كه بخشي از آنها را به «جوان» مي‌گويد: اولاً نحوه ورود جمهوري اسلامي ايران به مسائل دولت‌هاي اسلامي منطقه از جمله مصر، سوريه و بحرين را جويا مي‌شويم. از طرفي ميزان تحقق شعارهاي دولت‌هاي گذشته و پيش‌بيني اجراي شعارهاي دولت آينده را از مقام معظم رهبري مي‌پرسيم. ما خيلي مشتاقيم بدانيم از نظر حضرت آقا تا چه ميزان شعار عدالت محوري و رسيدگي به اقشار مستضعف در دولت‌هاي نهم و دهم اجرايي شد. عبدي خاطرنشان مي‌كند: مسئله بعدي كه مطرح مي‌شود، اين است كه متأسفانه در برخي موارد طرح شعار اعتدال از سوي آقاي روحاني با وجود توضيحات وي مترادف با مفهوم بي‌بند‌و‌باري در جامعه تعبير شده كه اين شبهه‌برانگيز است و موضع مقام معظم رهبري در اين رابطه در چگونگي مواجهه دانشجويان با دولت اثرگذار است. همچنين به نظر مي‌رسد امروز نحوه نگاه به دانشجويان و جنبش‌هاي دانشجويي با اشكالات بزرگي مواجه است از جمله اينكه نگاه دولت‌ها به اينگونه فعاليت‌ها تهديدمحور است. چون دانشجويان عموماً زبان نقد دارند و به هيچ جناح و گروهي وابسته نيستند و مصلحت‌انديشي ندارند‌، با نقدهاي آنها برخورد خوبي از سوي مسئولان صورت نمي‌گيرد.

دبير اتحاديه انجمن اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه تهران از روند اجرايي شدن موضوعات مطرح شده در ديدار قبل گلايه‌مند است و ادامه مي‌دهد: كرسي‌هاي آزادانديشي از مطالبات آقاست كه بر زمين مانده و دليل آن هم اين است كه بعضي از مسئولان دانشگاه‌ها با برگزاري اين كرسي‌ها مخالفند يا در ميان دانشجويان جسارت ورود به اين مسائل وجود ندارد. از طرفي با وجودي كه رهبري سعي در تغيير نگاه مسئولان نسبت به نقد دارند، اما وزراي ما يا نمايندگان مجلس به سختي نقدها را مي‌پذيرند و نقد را با دشمني اشتباه مي‌گيرند و برخوردهاي تندي با آن مي‌كنند. از سوي ديگر مصلحت‌گرايي در كنار آرمان‌خواهي از ديگر خواست‌هاي آقاست كه هنوز در ميان دانشجويان جايگاهي نيافته و آن هم به دليل اين است كه بزرگان نظام از تشكل‌ها و جمع‌هاي دانشجويي دوري مي‌كنند. اين ارتباط در ابتداي انقلاب وجود داشت و مصلحت‌انديشي بزرگان با آرمانگرايي متناسب با سن و سال دانشجويان عملكرد موفقي از تشكل‌هاي دانشجويي به نمايش گذاشته بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار