کد خبر: 1145293
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
کبری فرشچی

نرخ رشد جمعیت در کشورمان کاهشی ۵۰ درصدی داشته‌است با وجود این نه در سال جاری و نه در سال آینده بودجه مناسبی برای اجرای طرح جوانی جمعیت اختصاص نیافته‌است.
بر اساس بررسی‌ها نرخ رشد جمعیت از سال ۱۳۶۵ تا سال ۱۳۸۵ و طی ۲۰ سال از ۹/۳ به ۶/۱ و از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۴۰۰ نیز این نرخ به ۶/۰ کاهش یافته‌است که این اتفاق تقریباً در دنیا بی‌سابقه است. بر اساس آمار طی پنج سال این آمار از ۲/۱ به حدود ۶/۰ رسیده‌است. این یعنی در بازه‌ای پنج ساله، نرخ رشد جمعیت کشور ۵۰ درصد کاهش یافته‌است. در واقع در سال ۱۳۹۵ تعداد موالید در کشور یک میلیون و ۵۲۸ هزار تن بود که این آمار در سال ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۱۱۹ هزار تن کاهش یافته‌است. از سوی دیگر نرخ باروری کلی در سال ۱۳۹۵ عدد ۱۲/۲ بوده‌است که در سال ۱۳۹۹ به ۵۶/۱ کاهش یافته‌است. از ابتدای سال گذشته تا پایان دی ماه، ۸۹۳ هزار و ۷۷۶ تولد ثبت شده‌است که آمار نشان می‌دهد در مدت مشابه در سال جاری این رقم ۶/۴ درصد کاهش یافته‌است. از طرفی در ۱۰ ماه نخست سال گذشته ۳۴۷ هزار و ۴۰۶ مرگ به ثبت رسیده‌است که در مدت مشابه در سال جاری ۲۵ درصد کاهش یافته‌است. این شرایط موجب‌شده تا کشورمان که تا سال ۱۳۹۴ در زمره کشور‌های جوان بوده در کمتر از ۳۰ سال آینده در دسته کشور‌های با جمعیت سالخورده قرار بگیرد و ۲/۳۱ درصد جمعیت را سالمندان بالای ۶۰ سال تشکیل خواهند داد.
پیش‌بینی می‌شود رشد جمعیت کشور در سال ۱۴۰۵ برابر با ۲۱/۰، در سال ۱۴۱۰ برابر با ۱۵/۰ و در سال ۱۴۱۵ به ۰۴/۰ کاهش یابد. مطابق پیش‌بینی‌ها از سال ۱۴۲۰ به بعد رشد جمعیت ایران منفی خواهد شد. از همه بدتر اینکه در دولت سیزدهم هم با وجود تصویب و ابلاغ قانون جوانی جمعیت، آمار‌های جمعیتی اصلاح نشد و همچنان بودجه مناسبی برای اجرای این قانون اختصاص داده نشده‌است. سال اول اجرای قانون در سال ۱۴۰۱ بدین منظور ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تخصیص بودجه در نظر گرفته‌شد. که سازمان برنامه و بودجه مدعی شد ۶ هزار میلیارد را محقق کرده در حالی که اینچنین نیست حق اولاد و عائله‌مندی را به اسم جوانی جمعیت ثبت کردند، بنابراین از ۱۰ هزار میلیارد تومان هیچ بودجه‌ای تخصیص نیافته‌است. در بودجه ۱۴۰۲ هم در حالی که ادعا می‌شود ۱۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون جوانی جمعیت در نظر گرفته شده‌است، اما اگر مواردی همچون حق اولاد و عائله‌مندی را از این بودجه حذف کنیم، در می‌یابیم، در عمل فقط ۵/۷ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای قانون جوانی جمعیت در نظر گرفته شده‌است.
این در حالی است که تنها سه، چهار سال فرصت برای اصلاح هرم سنی جمعیت باقی مانده و در صورت بی‌توجهی به مسئله جمعیت و اختصاص بودجه لازم برای اجرای قانون جوانی جمعیت هم اعتماد عمومی نسبت به اجرای قانون جوانی جمعیت را از دست می‌دهیم و هم دیگر فرصتی برای بازسازی هرم سنی جامعه وجود ندارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار