کد خبر: 1143592
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
عباس حاجی نجاری
رژیم صهیونیستی این روز‌ها بحرانی‌ترین شرایط دوران عمر کوتاه خود را طی می‌کند و زمینه‌های فروپاشی این رژیم منحوس متأثر از تشدید بحران‌های داخلی، تثبیت موقعیت نیرو‌های مقاومت، تسری مبارزات فلسطینی‌ها به مناطق کرانه باختری و سرزمین‌های ۴۸ فراهم‌شده است. 
روزنامه عبری زبان «هاآرتص» در یادداشتی نسبت به عواقب خطرناک «دیوانگی» نخست‌وزیر هشدار داده و می‌نویسد که او مسلماً منجر به «ویرانی، تجزیه و فروپاشی اسرائیل» خواهد شد. این رسانه صهیونیست در تحلیل خود می‌افزاید: «روز‌های گذشته، روز‌های خشم در خیابان‌های اسرائیل بود. این روز‌ها به‌طورقطع روشن کردند که تظاهرات علیه دولت تروریستی بنیامین نتانیاهو یک جنگ است؛ جنگی که دو ماه پیش تشکیل‌شده، اما حالا به عملیات سپر دفاعی خود پناه برده است.»‌
مقایسه شرایط کنونی این رژیم که حتی پشت دیوار‌های بتنی و سیم‌های خاردار نیز برای موجودیت خود احساس خطر می‌کند با شرایطی که بنیان‌گذاران این رژیم در سال‌های میانی قرن بیستم برای خود تصویرسازی کرده و هر شب خواب نیل تا فرات را می‌دیدند درک چرایی کینه‌ورزی کنونی سران این رژیم علیه فلسطینیان مظلوم و همچنین تهدیدنمایی علیه نظام اسلامی را آسان‌تر می‌کند. 
 بعد از شکل‌گیری این رژیم در سال ۱۹۴۸ میلادی با سرمایه‌گذاری امریکا و برخی کشور‌های اروپایی و با محوریت انگلیس تمام ظرفیت و توان این قدرت‌ها برای تحکیم و تثبیت موقعیت این رژیم مجعول در سرزمین‌های اشغالی متمرکز و تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی در پنج جنگی که با حمایت غربی‌ها توسط رژیم صهیونیستی بر کشور‌های عربی منطقه تحمیل کردند در هر جنگ بخشی از سرزمین‌های عربی را تصرف کردند و به‌زعم خود به آن آرمان معهود نزدیک‌تر می‌شدند، اما پیروزی انقلاب اسلامی این نوار پیروزی را برعکس کرد و اکنون بعد از گذشت بیش از چهار دهه و تحمل شکست از مقاومت فلسطین در انتفاضه اول و دوم و جنگ‌های سی‌وسه روزه، بیست و دو روزه و... این رژیم حتی موقعیت خود را در میان صهیونیست‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی درخطر می‌بیند.
اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی چند روز پیش با تأکید بر اینکه این رژیم در آستانه «فروپاشی» قانونی و اجتماعی است می‌گوید که به‌شدت از آنچه در اراضی اشغالی رخ می‌دهد، نگران است. در سال‌های بین هفتاد و پنجمین سالروز استقلال اسرائیل تا هشتادمین سالروز، ما با یک آزمون سرنوشت‌ساز روبه‌رو هستیم. من شکاف‌هایی را می‌بینم که در برهه فعلی عمیق‌تر و دردناک‌تر شده است و نمی‌توانم به‌طورجدی به این موضوع فکر نکنم. واقعیت این است که یک دولت یهودی دو بار در تاریخ در اسرائیل تشکیل شد و قبل از اینکه به هشتادمین سال خود برسد دو بار فروپاشید. این هشدار در روز‌های اخیر توسط لاپید نخست‌وزیر سابق اسرائیل تأکید شد: اسرائیل تا شش ماه دیگر از درون متلاشی می‌شود. 
در عرصه دیگر درحالی‌که این رژیم به‌شدت موجودیت خود را از سوی حزب‌الله و نیرو‌های سازمان‌یافته مقاومت نظیر حزب‌الله و جهاد اسلامی و حماس درخطر می‌بیند، با پدیده‌ای جدید و غیرقابل مقابله‌ای به نام مقاومت در سرزمین‌های کرانه باختری مواجه شده است که با انجام ده‌ها عملیات روزانه، بیش از ۶۰ درصد ظرفیت ارتش رژیم را در سرزمین‌های اشغالی به خود مشغول کرده و تلفات سهمگینی را در ماه‌های اخیر بر صهیونیست‌ها وارد ساخته است. شرایط این روز‌های سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی‌شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم‌زده است. این عملیات نشان‌دهنده آن است که گروه‌های مقاومت در آستانه ماه مبارک رمضان در حال آماده‌سازی خود برای یک انتفاضه جدید در کرانه باختری و مناطق ۴۸ مبتنی بر راهبرد «اتحاد جبهه‌های مقاومت» هستند. 
اما نکته مهم در این شرایط این است که نتانیاهو رئیس دولت متزلزل و در حال سقوط رژیم صهیونیستی با تکرار تهدید‌های خود علیه ایران، به‌صورت تصریحی و تلویحی از قصد این رژیم برای حمله به مراکز هسته‌ای و نظامی ایران برای متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران سخن به میان می‌آورد. وی در کنفرانس ملی هرتزوگ در تل‌آویو با تکرار ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که یک تهدید نظامی موثق، بهترین راه جلوگیری از بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران است. می‌توان تحریم‌های اقتصادی را هم به آن اضافه کرد، اما شرط کافی نیست و اغلب اوقات یک اقدام نظامی شرایط کافی به‌حساب می‌آید. 
با شروع به کار دولت جدید در سرزمین‌های اشغالی گردانندگان این رژیم به دلیل شکست‌های مستمر این رژیم از نیرو‌های مقاومت در منطقه همچون گذشته تلاش کرده و می‌کنند ایران را به‌عنوان تهدید اصلی این رژیم معرفی و با ادعای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای روند فشار‌های غرب علیه ایران را مدیریت و از هرگونه تغییر در سطح تحریم‌ها و فشار‌های غرب علیه ایران را جلوگیری کنند. به باور آن‌ها و همان گونه که بار‌ها تأکید کرده‌اند، حذف فشار‌ها و تحریم‌های غرب علیه ایران موجب تقویت و تحکیم اقتدار ایران و گسترش نفوذ ایران در منطقه خواهد شد. برای تهدیدات اخیر صهیونیست‌ها علیه ایران دلایل چندی را می‌توان برشمرد: 
۱-با توجه به بن‌بست‌های ایجادشده در مسیر پیشبرد سیاست‌های داخلی و خارجی این رژیم، فضاسازی‌های اخیر باهدف بزرگنمایی تهدید ایران معطوف به جلوگیری از فروریزش «تصویر راهبردی ملی» در ذهن ساکنین سرزمین‌های اشغالی باید موردتوجه قرار گیرد.
۲-رژیم صهیونیستی به خاطر نفوذ فوق‌العاده ایران و محور مقاومت به‌ویژه حزب الله در منطقه احساس نگرانی کرده، به‌ویژه آنکه انسجامی که الآن بین جنبش‌های مبارز فلسطینی در داخل علیه رژیم صهیونیستی به وجود آمده، نگرانی‌های نخست‌وزیر این رژیم را افزایش داده است.
۳-غربی‌ها براین نکته واقف‌اند که هرگونه اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران در عین اینکه با پاسخ قدرتمندانه ایران و دوستانش در منطقه مواجه خواهد شد درعین‌حال به جنگی در سطح استراتژیک تبدیل خواهد شد و این چیزی نیست که قدرت‌های جهانی و به‌ویژه قدرت‌های غربی خواستار آن باشند، به‌خصوص آنکه پس‌ازآن امکان حصول توافق در مذاکرات هسته‌ای را دشوارتر کرده و آن را به تعویق خواهد انداخت. 
۴-با توجه به روند خروج امریکا از منطقه طرح حمله قریب‌الوقوع و پنهان ارتش رژیم صهیونیستی در عمق خاک ایران، بی‌اعتنایی به هنجاری قدیمی است که دهه‌ها بر روابط امریکا و رژیم صهیونیستی حاکم بوده، رژیم صهیونیستی نمی‌تواند به‌سادگی خواسته‌ها و نگرانی‌های پشتیبان اصلی خود را نادیده بگیرد، مخصوصاً وقتی اولویت‌های اصلی سیاست خارجی امریکا جنگ و درگیری نظامی نیست. 
اما از آنجایی که تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه مردم ایران را می‌بایست چندبعدی موردبررسی و تحلیل قرارداد و این رژیم به‌نوعی تهدیدات خود علیه جمهوری اسلامی ایران را در قالب یک جنگ ترکیبی طراحی و پیاده‌سازی می‌کند و تهدیدات نظامی این رژیم علیه ایران بیشتر جنبه اعتبار‌سازی دارد، لذا تهدیدات امنیتی این رژیم نظیر خرابکاری‌های صورت گرفته در مراکز هسته‌ای و یا عملیات پهپادی و... را باید جدی گرفت و از این حیث باید مراقبت‌های لازم به عمل آید. مضافاً بر اینکه تهدید به انجام عملیات متقابل علیه منافع رژیم صهیونیستی در عرصه‌های مختلف و اعتبار‌سازی برای آن، با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود، نقش بازدارنده‌ای در مقابل اقدامات ضد امنیتی این رژیم خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار