کد خبر: 1142555
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
با مسمومیت ۳۵ نفر از دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم در فاز۱۱ پردیس مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه وارد مرحله تازه‌ای شده‌است. سه ماهی از نخستین مورد گزارش مسمومیت‌ها در مدارس می‌گذرد، اما هنوز علت و عامل این مسمومیت‌ها معرفی نشده‌است.
زهرا چیذری
با مسمومیت ۳۵ نفر از دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم در فاز۱۱ پردیس مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه وارد مرحله تازه‌ای شده‌است. سه ماهی از نخستین مورد گزارش مسمومیت‌ها در مدارس می‌گذرد، اما هنوز علت و عامل این مسمومیت‌ها معرفی نشده‌است. برخی شبکه‌های اجتماعی در خبری تأیید نشده نوشته‌اند بعد از پرتاب‌شدن یک شئ به داخل دبیرستان دخترانه در فاز ۱۱ پردیس که صدای زیادی داشت، دانش‌آموزان دچار علائم مسمومیت شدند؛ موضوعی که نشان می‌دهد سریال مسمومیت‌ها وارد مرحله تازه‌ای شده یا شاید گروهک‌ها و جریان‌های تازه‌ای به موضوع وارد شده‌اند. وزارت بهداشت و نهاد‌های امنیتی و برخی نمایندگان مجلس به این ماجرا ورود پیدا کرده‌اند و هر از چندگاه اظهارنظری از یکی از مسئولان امر منتشر می‌شود. مثل همین دیروز که وزیر بهداشت عامل مسمومیت دانش‌آموزان را سمی خفیف عنوان کرده‌است، اما از اظهار نظر درباره اینکه این «سم» چطور تولید‌شده و عامدانه بوده یا خیر را در حیطه وظایف وزارت بهداشت ندانسته‌است. این در حالی است که چند روز قبل معاون تحقیقات وزارت بهداشت در اظهار‌نظری ماجرای مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان را تعمدی خوانده‌بود. هر چند آقای معاون هم فردای همان روز اظهارات خودش را تکذیب کرد!
 
 
تعداد بازدید : 22
گوینده پادکست: مجتبی سرمدی
 
طبق آخرین اطلاعات واصله، روز گذشته جلسه جمع‌بندی گزارش تیم اعزامی مجلس به قم، با حضور امیرآبادی فراهانی و ذوالنوری، نماینده مردم قم و وزرای بهداشت و آموزش و پرورش و نماینده وزارت اطلاعات به میزبانی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برگزار شد. با تمام اینها، اما فقدان شفاف‌سازی و تعلل در معرفی عاملان این حوادث بازار شایعات را درباره این ماجرا داغ کرده و موجب ایجاد مسمومیت رسانه‌ای شده‌است؛ مسمومیتی که به مراتب سمی‌تر و خطرناک‌تر از هر سمی است!
ماجرای مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان مدارس دخترانه در فقدان یک ساختار اطلاع‌رسانی قوی و درست و تعلل در علت‌یابی و پیشگیری از این ماجرا فضایی مسموم در حوزه رسانه و افکار عمومی ایجاد کرده‌است. نهم آذر سال جاری نخستین مورد مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز دختر در قم رسانه‌ای شد. ماجرا وقتی پیچیده‌تر شد که دوباره در ۲۲ آذر در همین مدرسه این اتفاق تکرار شد و این‌بار ۵۱ نفر دیگر دچار مسمومیت شدند. ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان به همین چند مدرسه ختم نشد و هشتم بهمن ۱۵ دانش‌آموز، دهم بهمن ۱۷ دانش‌آموز و یک معلم در مدرسه دخترانه فاطمیه قم و ۱۲ بهمن نیز هفت دانش‌آموز و یک معلم دچار مسمومیت شدند. با وجود اینکه اغلب این مسمومیت‌ها در مدارس دخترانه رخ داد، اما ۲۵ بهمن سال جاری و انتشار خبر مسمومیت در مدرسه راهنمایی دو شیفته پسرانه قم نشان داد قربانیان این ماجرا فقط دانش‌آموزان دختر نیستند. این ماجرا ادامه یافت و به شهر‌های دیگر همچون بروجرد، اردبیل و تهران هم گسترش یافت و در نهایت روز گذشته به پردیس رسید.
 
 ماجرایی متفاوت!
ماجرای مسمومیت دختران دانش‌آموز در پردیس انگار از جنس دیگری است؛ موضوعی که نشانه‌ای از تغییر تاکتیک عاملان یا احتمال ورود گروه‌های دیگری به ماجرای مسمومیت‌های سریالی است. طبق برخی گزارش‌های غیر رسمی بعد از پرتاب شدن یک شئ به داخل دبیرستان دخترانه در فاز ۱۱ پردیس که صدای زیادی داشت، دانش‌آموزان دچار علائم مسمومیت شدند. این ماجرا نشان می‌دهد در سکوت و انفعال مسئولان برای جمع‌کردن ماجرا بعد از سه ماه، عده‌ای به دنبال ادامه این سریال هستند، چراکه می‌تواند منافعشان را تأمین کند و اهدافشان را به ثمر برساند. 
محمد فروتن، رئیس آموزش و پرورش شهرستان پردیس در خصوص گازگرفتگی تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه خیام (متوسطه دوم فاز ۱۱ پردیس) اینگونه توضیح داد: «دقایقی پیش در مدرسه خیام که مقطع دبیرستان متوسطه دوم دختران است تعدادی از دانش‌آموزان بر اثر گازگرفتگی دچار مسمومیت و به مراکز درمانی منتقل شدند.» به گفته فروتن ۳۵ نفر از دانش‌آموزان دختر دانش‌آموز مقطع دوم متوسطه در فاز ۱۱ پردیس دچار مسمومیت شدند و با انتقال به مراکز درمانی شهر پردیس به‌سرعت به وضعیت آن‌ها رسیدگی شد. 
منبع این گازگرفتگی و مسمومیت مشخص نشده و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد، اما حال عمومی تمامی دانش‌آموزان مسموم شده خوب و بسیاری از آن‌ها از مراکز درمانی مرخص شدند. 
پیش از این نیز پدرام پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه مسمومیت دانش‌آموزان در بروجرد با موضوع مسمومیت دانش‌آموزان قمی مرتبط نیست، درباره حوادث شهر بروجرد اینگونه توضیح داد: «مسمومیت با گاز منوکسیدکربن بر اثر استنشاق دود اتفاق می‌افتد. گویا در مجاورت مدرسه‌ای که برخی دانش‌آموزان آن در بروجرد مسموم شده‌اند، دستگاهی با سوخت دیزل کار می‌کرده و دود ناشی از آن، مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان را به دنبال داشته‌است.»
 
 بازار داغ اظهارات ضد و نقیض 
علت و عامل این مسمومیت همچنان در هاله‌ای از ابهام است و هر یک از مسئولان اظهار‌نظری دارند که بعضی وقت‌ها با اظهار نظر دیگری متضاد است و برخی دیگر حتی اظهارات خودشان را تکذیب می‌کنند!
چند روز پیش بود یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر تعمدی بودن این حادثه اینگونه توضیح داد: «پس از مسمومیت چندین‌باره دانش‌آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند تمامی مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند.»
به گفته وی مسمومیت دانش‌آموزان مدارس قمی ناشی از ترکیبات شیمیایی در دسترس بود، از این‌رو عفونی و قابل‌انتقال به دیگران نیست. پناهی که عضو اصلی کمیته علمی تخصصی بررسی این ماجرا نیز بوده، درباره روند بررسی این پرونده گفته‌است: «این موضوع با تأکید ویژه وزیر بهداشت، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته‌است و تاکنون مشخص شده، ترکیبات مواد شیمیایی، جنگی نیست و هیچ نشانه‌ای از مسری بودن ندارد.» به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، دانش‌آموزان مسموم‌شده نیاز به درمان تهاجمی ندارند و درصد زیادی از عوامل شیمیایی دخیل در این مسمومیت پیشگیرانه است. 
اما به فاصله یک روز پس از این اظهار‌نظر پناهی اظهارات خودش را درباره علت مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در قم تکذیب کرد و گفت: «آنچه از بنده درباره علل بیرونی این مسمومیت‌ها و عمدی بودن آن‌ها نقل شده، مورد تأیید نیست و نقل قول دقیقی هم صورت نگرفته‌است.»
وی افزود: «تحلیل علمی و طبی مسمومیت‌ها از جمله ماهیت غیر ویروسی و غیر میکروبی آن در کمیته علمی صورت گرفته‌است، اما درباره اینکه این مسمومیت‌ها ناشی از کدام علت بیرونی بوده و عامدانه بوده‌است یا خیر، بنده اطلاعی ندارم و حدس و گمان‌ها در این‌باره را نیز تأیید نمی‌کنم.»
 
 سم خفیف
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت روز گذشته در حاشیه اجلاس سراسری مدیران ارشد بیمه سلامت در جمع خبرنگاران درباره مسمومیت دانش‌آموزان اینگونه توضیح داد: «مسمومیتی که ایجاد شد، بسیار خفیف بود و عارضه‌ای برای کسی ایجاد نکرد و افراد چند ساعت دچار علائم بی‌حالی و ضعف شده بودند.»
به گفته وی کمیته ویژه‌ای را برای تحقیق در این رابطه مأمور کردیم و از بهترین اساتید سم‌شناسی کشور استفاده شد و مجموع تحقیقات نشان داد که نوعی «سم» خفیف باعث ایجاد مسمومیت شده‌است. 
عین‌اللهی تصریح کرد: «اینکه این «سم» چطور تولید شده‌است و عامدانه بوده یا خیر در حیطه وظایف وزارت بهداشت نیست.»
تلاش‌های روز گذشته ما برای تماس با پدرام پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت و دستیابی به اطلاعات بیشتر در این‌باره بی‌ثمر بود. 
 
 جلسه با حضور نماینده وزارت اطلاعات
زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از جلسه مشترک با کمیسیون آموزش در روز سه‌شنبه برای بررسی علت مسمومیت دانش‌آموزان قمی خبر داد. این جلسه برای جمع‌بندی گزارش تیم اعزامی مجلس به قم، با حضور امیرآبادی فراهانی و ذوالنوری، نماینده مردم قم و وزرای بهداشت و آموزش و پرورش و نماینده وزارت اطلاعات به میزبانی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تشکیل شد. 
 
 مسمومیت شدید افکار عامه 
گروهک‌های افراطی، منافقین، اپوزیسیون، آشوبگران، گروه‌های مافیایی، فراماسونرها، هزاره‌گرا یا هر گروهک، جریان یا فردی که در این ماجرای سریالی دست دارد تا زمانی که شناسایی و معرفی نشود، بازار شایعه و ایجاد فضای مسموم رسانه‌ای از سوی برخی جریان‌های رسانه‌ای، افراد و گروه‌ها ادامه خواهد داشت. این‌بار بر خلاف سم خفیفی که به گفته وزیر بهداشت عامل این مسمومیت‌ها بوده‌است، با یک مسمومیت افکار عمومی در رسانه‌ها مواجهیم که علائم و تبعاتی بسیار شدید خواهد داشت و دامنگیر اعتماد عمومی، آرامش و امنیت روانی جامعه خواهد شد. در این میان با عنایت به تلاش جریان‌های معاند و اپوزیسیون برای نسبت‌دادن این ماجرا به جریان‌های افراطی مذهبی حضور، اظهار‌نظر و مطالبه‌گری علما و مراجع تقلید برای شناسایی هر چه سریع‌تر عامل یا عاملان این مسمومیت‌های سریالی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار