کد خبر: 1141376
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
عباس حاجی نجاری 
 انتخاب سالروز ولادت امام حسین علیه السلام به عنوان روز پاسدار را باید یکی از مظاهر دوراندیشی حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی دانست که فراتر از بار ارزشی آن، با پیوند زدن پاسداران به نهضت حسینی، مجاهدت‌ها و تلاش‌های میدانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را جهت داد و به همین دلیل این نهاد در طول چهل و چهار سالی که از تشکیل آن می‌گذرد، توانسته است نشان دهد که لیاقت و شایستگی این را دارد که روزش با یاد و نام سالار شهیدان اباعبدالله الحسین مزین باشد. 
اهمیت این وجه تسمیه در کلام الهی امام را آن گاه می‌توان دریافت که زمانی که هنوز بسیاری از قابلیت‌های سپاه در میدان عمل محقق نشده و فرصت تجلی پیدا نکرده بود، امام با تعابیری نظیر «ای کاش من هم یک پاسدار بودم»، «اگر سپاه نبود کشور هم نبود»، «من از سپاه راضی هستم و بی هیچ وجه نظر نظرم از شما بر نمی‌گردد» و «من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می‌دارم. چشم من به شماست. شما هیچ سابقه‌ای جز سابقه اسلامی ندارید» پاسداران را برای انجام مسئولیت‌هایی دوران‌ساز آماده کرد. 
این در حالی است که حضرت امام در طول حیات با برکت خود از بسیاری از شخصیت‌ها و نهاد‌های کشور متناسب با خدمات آن‌ها تجلیل کرده‌اند، اما تعابیر ایشان در مورد خدمات سپاه منحصر به فرد است، و کسانی که امام را می‌شناسند، می‌دانند که امام اهل تملق یا تمجید غیرواقعی نبود و به شدت از این مسئله پرهیز داشت و این تعابیر نیز به قابلیت‌ها و توانمندی‌های سپاه در مواجهه با تهدیدات متنوع دشمنان و البته با اتکا به بدنه عظیم مردمی بسیج باز می‌گشت. به جرئت می‌توان گفت که پاسداران توانسته‌اند که طی این ۴ دهه به‌رغم گذر نسلی جلوه‌های زیادی از توانمندی‌های نظام اسلامی را تجلی بخشند، به گونه‌ای که اکنون سپاه به خاری در چشم دشمنان وپشتوانه‌ای برای دوستان نظام تبدیل و اقداماتش به بزرگ‌ترین نگرانی قدرت‌های سلطه‌گر غربی تبدیل شده و به همین دلیل تلاش دارند با تشدید فشار‌ها وتحریم‌ها علیه سپاه به زعم خود این قابلیت‌ها را مهار کنند.
 از زمان تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکنون در هر زمینه‌ای که نظام نوپای جمهوری اسلامی با مشکل مواجه شده یا مورد تهدید قرار گرفته، سپاه وارد شده و مأموریتش را به بهترین شکل ممکن انجام داده است، نقش سپاه در مهار توطئه تجزیه قومی دشمنان در گنبد و ترکمن صحرا، سیستان و بلوچستان، کردستان، خوزستان و آذربایجان، خنثی‌سازی چندین کودتا و طرح‌های براندازی گروهک‌ها و جریانات ضد انقلاب و معاند در سال‌های آغازین پیروزی انقلاب در حالی صورت گرفت که این نهاد مراحل تشکیل وسازماندهی خود را طی می‌کرد و به همین دلیل بود که در آن سال‌های اولیه، پاسداران بسیاری از مراحل آموزشی را در میدان عمل طی می‌کردند و در شرایطی که نظام نوپای جمهوری اسلامی می‌رفت تا دوران بحران اولیه انقلاب را پشت سر بگذارد و وارد دوره ثبات، بازسازی و استحکام خود شود، رژیم بعثی حاکم برعراق با تحریک وهدایت قدرت‌های غرب وشرق ومرتجعین منطقه جنگ گسترده‌ای را با هدف تصرف ایران و براندازی نظام جمهوری اسلامی آغاز کرد وپس از آن بود که که مقابله با دشمن متجاوز و دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشور در کنار دفاع از انقلاب و دستاوردهایش به مأموریت‌های سپاه افزوده شد. وقتی سپاه وارد جنگ شد، خوش‌بین‌ترین افراد در داخل و خارج از ایران تصور نمی‌کردند که فرزندان خمینی کبیر (ره) در سپاه وارتش، بتوانند ارتش تا بن دندان مسلح عراق را پس از هشت سال نبرد بی وقفه، به زانو درآورند و عملیات‌هایی را طراحی و اجرا کنند که باعث حیرت ارتش‌های بزرگ دنیا شود. 
پس از پایان جنگ تحمیلی، سپاه برای جبران عقب ماندگی‌های عمرانی وصنعتی و باز‌سازی زیر ساخت‌های صنعتی کشور که در جنگ آسیب دیده بود وارد عرصه سازندگی و عمران و آبادانی کشور شد و امکانات مهندسی خود را به میدان آورد و بزرگ‌ترین طرح‌ها عمرانی و سازندگی کشور را با دقت و مهارت طراحی و اجرا کرد. همزمان با اجرای طرح‌های بزرگ از نظر سازمانی، تولید تجهیزات دفاعی و آموزش نیرو‌های انسانی هم رشد و تکامل پیدا کرد و توان نظامی و رزمی اش را ارتقاء داد، به گونه‌ای که همراه با ارتش جمهوری اسلامی ایران با تثبیت «بازدارندگی دفاعی کشور» اکنون به یکی از نیرو‌های نظامی برجسته منطقه تبدیل شده است. 
در عرصه‌ای دیگر نوآوری‌های سپاه در زمینه تولید موشک‌های دوربرد نقطه زن وپهپاد‌های دور پرواز انتحاری سبب گردیده است که دشمنان نظام به ناتوانی در مقابله با آن اعتراف وفهرست بلندی از کشور‌ها را در صف خریداران تجهیزات نظامی تولیدی ایران قرار داده است. 
اما آنچه که نگرانی بیشتر قدرت‌های سلطه را در پی داشته نقش سپاه در شکست طرح‌های منطقه‌ای امریکا نظیر دکترین اقدام پیشدستانه، طرح خاورمیانه بزرگ و ایجاد گروهک‌های تکفیری؛ القاعده، طالبان، داعش و... است، که از دل این اقدامات گسترش نفوذ منطقه‌ای ایران تجلی یافت به گونه‌ای که رژیم صهیونیستی که سال‌ها برای تسلط نیل تا فرات برنامه ریزی کرده بود، اکنون برای بقا در پشت سیم‌های خاردار و دیواره‌های بتنی از نیرو‌های مقاومت التماس امنیت می‌کند. 
تلاش سال‌های اخیر امریکایی‌ها وبرخی کشور‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی بر قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی وتحریم گسترده فرماندهان ومسئولین وبرخی از یگان‌های سپاه، نشان‌دهنده میزان موفقیت این نهاد در مواجهه با سیاست‌های ضدایرانی آن‌ها است، مقامات غرب بر اساس برآورد‌های واقعی و تحقیقات میدانی پی‌برده‌اند که عامل رشد و توسعه کشور در بسیاری از زمینه‌ها وخنثی‌سازی توطئه‌ای آن‌ها علیه مردم ایران سپاه بوده است و اعمال فشار و محدودیت بر این نهاد را به معنای توقف توسعه در بسیاری از حوزه‌ها می‌دانند. 
به دیگر سخن دلیل این همه دشمنی با این نهاد برآمده از انقلاب، به معنای آن است که سپاه پاسداران مهم‌ترین مأموریت خود مبنی بر حفاظت از انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن را طی این ۴۴ سال به درستی انجام داده و توانسته سد محکمی در برابر تهدید‌ها وفشار‌های قدرت‌های سلطه علیه ایران عزیز ایجاد کند ومصداق عینی بیان تاریخی امام عظیم الشأن باشد که «اگر سپاه نبود، کشورهم نبود».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار