کد خبر: 1131656
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
اعدام‌ها در عربستان به علما و فضلا رسیده است و همزمان اتحادیه اروپا مشغول پیش بردن کارزار تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، نیروی نظامی رسمی یک کشور دیگر است!

اعدام‌ها در عربستان به علما و فضلا رسیده است و همزمان اتحادیه اروپا مشغول پیش بردن کارزار تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، نیروی نظامی رسمی یک کشور دیگر است! اعدام ها‌ی سعودی به علمای دینی رسیده است، بی آنکه جرم آن‌ها روشن باشد و بی آنکه نهاد‌های بین‌المللی و حقوق بشری صدایی بلند کنند. اتحادیه اروپا هم که برای اعدام یک جاسوس در ایران فریادش بلند می‌شود، به دلیل هم‌پیمانی نانوشته و سیاسی با عربستان ساکت مانده است تا نشان دهد که همه فریادش در خصوص موضوع اعدام و حقوق بشر در ایران هم صرفاً جنبه سیاسی داشته و کسی دلش برای حقوق بشر نسوخته است.
در روز‌های اخیر خبر آمد که حکومت سعودی خواستار اعدام شماری از مبلغان اسلامی عربستان به اتهام تروریستی شده با این ادعا که آن‌ها در تلاش برای تضعیف امنیت این پادشاهی بوده‌اند. به همین دلیل هم دادستانی کل سعودی برای این مبلغان که در سپتامبر ۲۰۱۷ (بیش از چهار سال پیش) بازداشت شده‌اند از جمله عوض القرنی، سلمان العوده، شیخ علی العمری و شیخ حسن فرحان المالکی، احکام اعدام را صادر کرده است.
حمایت توئیتری از اخوان المسلمین، جرمی است که دستگاه قضایی عربستان سعودی برای عوض القرنی اعلام کرده است. ناصر پسر عوض القرنی تأکید کرده است که قوه قضائیه سعودی پدرش را به دلیل مطالباتش، از جمله انجام اصلاحات و بهبود وضعیت حقوق بشر، گناهکار شناخته است. این اقدام با موجی از اعتراض در میان فعالان مجازی و رسانه‌ای جهان اسلام مواجه شده است. از جمله صالح الازرق، مجری سرشناس شبکه «الحوار» در واکنش به اعدام مبلغان دینی در عربستان گفت: «می‌گویند عربستان سرزمین حرمین است، خدا به داد این سرزمین برسد؛ دادستانی عربستان خواستار اعدام «عوض القرنی» از مبلغان دینی به دلیل داشتن حساب توئیتری و فعالیت در واتساپ شده است! اتهاماتی که انسان را به خنده می‌اندازد!»
جید بسیونی وکیل حقوقی در بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان حقوق بشری «ریپریو» (Reprieve) گفت: «بر اساس آنچه این سازمان از پرونده القرنی دریافته است دانشمندان و دانشگاهیان در عربستان به دلیل ارسال توئیت و بیان نظرات خود با مجازات اعدام روبه‌رو می‌شوند.» او از اینکه دادستان بنابر توصیه بن سلمان به کشتن مردم به دلیل عقایدشان، توئیت‌ها و صحبت‌هایشان دستور می‌دهد، شگفت‌زده شده و افزود: «آن‌ها (منتقدان) خطرناک نیستند و نمی‌خواهند نظام سرنگون شود.» او البته توجه نکرده که بن‌سلمان به دنبال رفع مزاحمت‌های احتمالی برای سلطنت آینده خود است.
«الغفیلی» یکی از کاربران سعودی در توئیتر با انتشار تصویری از «صالح الشامی» یک مبلغ دینی و «حمو بیکا» خواننده ترانه‌های مبتذل نوشت: «در بلاد حرمین شریفین از حمو بیکا که به سبب ترانه‌های مبتذلش از کانون هنرمندان مصر اخراج شد با شمشیری از طلا قدردانی می‌شود، اما صالح الشامی عالم و محدث (دانشمند علم حدیث) به زندان افکنده می‌شود.».
اما واکنش مقامات غربی سکوت است و آن‌ها همچون همیشه با سنجش منافع سیاسی خود در مورد حقوق بشر تصمیم می‌گیرند. برای ایران، کشته می‌سازند و به عنوان مقتولان جنایات جمهوری اسلامی به خورد مخاطب می‌دهند، اما برای مقتولان واقعی دربار سعودی در عربستان، حتی از پوشش رسانه‌ای آن هم سر باز می‌زنند و سانسور خبری را در پیش می‌گیرند. جست‌وجوی کلمه عربستان در کانال تلگرامی بی‌بی‌سی هیچ خبری در مورد این احکام را نشان نمی‌دهد. سایر رسانه‌های فارسی زبان غربی هم نیازی نمی‌بینند مخاطب خود را از این موج اعدام در عربستان مطلع کنند. عربستان در ذهن مخاطب مقامات و رسانه‌های غربی باید بی حاشیه و حتی پاک و همراه با اصلاحات روشنفکرانه تصویر شود! آن‌ها حتی در موضوع سلاخی جمال خاشقچی در سفارت عربستان در ترکیه هم حاضر به برخورد با عربستان نشدند. نهاد‌های اطلاعاتی امریکا با اطمینان بالا محمد بن‌سلمان را آمر اصلی قتل این روزنامه‌نگار اعلام کردند، اما امریکا به خاطر دلار‌های سعودی نه‌تن‌ها آن را محکوم نکرد، بلکه به محمد بن‌سلمان مصونیت دیپلماتیک اعطا کرد و در ازای آن چندین قرارداد تسلیحاتی با وی امضا کرد.
فیصل الاشمر فعال رسانه‌ای لبنانی با اشاره به تصمیم عربستان سعودی برای اعدام یک نفر به جرم توئیت زدن و اعدام علیرضا اکبری جاسوس انگلیس در ایران نوشت: «در ایران برای فردی به علت تعامل با دشمن خارجی و نقش در کشته شدن تعدادی از ایرانیان حکم اعدام صادر می‌شود و جهان این حکم را محکوم می‌کند. در سعودی برای فردی به علت توئیت در فضای مجازی حکم اعدام صادر می‌شود و جهان خفقان می‌گیرد.»
برای ایران اوج دروغ‌سازی‌ها توئیت جاستین ترودو، نخست‌وزیر خام کانادا بود که در توئیتی عجیب نوشت: «کانادا تصمیم رژیم ایران برای اعمال مجازات اعدام ۱۵ هزار معترض را محکوم می‌کند!»
این نشان می‌دهد آن‌ها با اعدام مشکلی ندارند، بلکه مشکل سیاسی‌شان با ایران را با ابزار سوءاستفاده از جان آدم‌ها پیش می‌برند؛ لذا به ایران که می‌رسند از «نه به اعدام» می‌گویند، ولی برای عربستان کم مانده از اعدام دفاع هم بکنند و هشتگ «بله به اعدام» بزنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار