کد خبر: 1098410
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۶

بی‌بی‌سی فارسی به قدری در رعایت ابتدایی‌ترین اصول حرفه‌ای‌گری دچار خطا شده که مصاحبه با یک موسیقیدان ایرانی را که به روسیه سفر کرده در مقابل چشم مخاطب فارسی‌زبانش به دادگاه تفتیش عقاید بدل کرد و الیته پاسخ محکم و دندان‌شکنی از هنرمند ایرانی دریافت کرد.
بی‌بی‌سی فارسی این روز‌ها حال و روز شبکه‌ای رو به افول را دارد که در بخش‌های مختلف خبری حتی سعی نمی‌کند تظاهر به حرفه‌ای‌گری را نیز رعایت کند و این روند خود را به وضوح در انتخاب لحن و رویکرد مجریان شبکه ملکه نشان می‌دهد.
در تازه‌ترین مورد از این تنزل اصول حرفه‌ای شبکه ملکه با علی رهبری، رهبر ارکستر بین‌المللی ایران ارتباط تصویری برقرار کرد، اما سیاسی‌ترین پرسش‌ها را پیش‌روی این هنرمند گذاشت که نه احترامی به جایگاه والای هنر و نه احترامی به هنرمند موسیقی‌دان داشت. همین رویه به خوبی مخاطب آگاه و باهوش این شبکه را به این باور رساند که دیدگاه رسانه‌هایی که خود را طرفدار آزادی بیان و دموکراسی می‌دانند تا چه اندازه محدود و بسته است. بی‌بی‌سی فارسی در این گفت‌وگوی تصویری حتی سعی نکرد حفظ ظاهر کند و مجری برنامه که معلوم بود از او خواسته شده میهمان را در تنگنا قرار دهد در جای‌جای این برنامه کوشید با عصبانیت نقش بازجو‌ها را بازی کند.
روش بازجومآبانه بی‌بی‌سی در گفتگو با یک رهبر ارکستر مشهور ایرانی البته این روز‌ها در بسیاری از برنامه‌های دیگر نیز نمودی واضح و آشکار دارد. اجازه ندادن به میهمان برای اینکه راحت سخن بگوید، مدام در میان سخنان میهمان پریدن، انتخاب پرسش‌هایی که بیشتر دادگاه‌های تفتیش عقاید قرون وسطی اروپا را به ذهن می‌آورد، روش‌هایی است که بی‌بی‌سی فارسی روی آن‌ها تأکید دارد و تناقض ماجرا این است که ژست طرفداری از آزادی بیان و دموکراسی با چنین روش‌هایی اصلاً نمی‌خواند و عجیب است که شبکه ملکه حتی سعی نمی‌کند ظاهر را حفظ کند. ماجرا از این قرار است که علی رهبری، رهبر ارکستر معروف کشورمان در یک سفر که به دعوت گرگیف روس دیگر رهبر ارکستر نامدار جهان انجام شده بود، میهمان کشور روسیه بود. اتفاقی که به نظر می‌رسد بدجور گردانندگان شبکه ملکه را عصبانی کرده است تا جایی که لازم دیدند علی رهبری را با روش‌های غیرحرفه‌ای به چالش بکشند، اما نکته جالب توجه این بود که برخلاف هدفی که این شبکه برای خود تعریف کرده بود این میهمان برنامه بود که شبکه ملکه را به چالش کشید. مجری از علی رهبری سؤال می‌کند چرا در حالی که روسیه به اوکراین حمله کرده، او حاضر شده به روسیه سفر کند و رهبری خیلی هوشمندانه پاسخ می‌دهد که اگر قرار باشد این معیار را در نظر بگیریم، الان من نباید با شما گفتگو کنم، چون دولت انگلستان به همراه متحد خود امریکا سال‌ها مناطقی از خاورمیانه از جمله افغانستان و عراق را به بهانه‌های واهی بمباران کرده و موجب کشته شدن ده‌ها هزار زن و کودک بی‌گناه شده است یا دیگر هیچ ایرانی نباید پا به امریکا بگذارد، چون امریکا بمب هسته‌ای روی سر مردم هیروشیما و ناکازاکی انداخته است. هوشمندی علی رهبری باعث شد توپ به زمین مجری بی‌بی‌سی فارسی بیفتد و منطق سؤالات مجری نیز به قدری نحیف بود که نتوانست ادامه برنامه را به شکل آبرومندی اداره کند. این سطح از غیرحرفه‌ای‌گری در اداره یک برنامه گفت‌وگومحور خبری چیزی است که قطعاً از چشم مخاطب آگاه و هوشمند شبکه ملکه دور نمی‌ماند و به‌طور عادی نتیجه چنین افتضاحی کاهش روزافزون مخاطب این شبکه خواهد بود. مخاطب بی‌بی‌سی فارسی می‌بیند که این شبکه یک هنرمند معروف ایرانی را به برنامه‌اش دعوت کرده، اما کمترین سطح از ادب و احترام را برای او قائل نیست و به جای طرح مباحث هنری از او سؤالات سیاسی می‌پرسد. البته عصبانیت شبکه ملکه در این روز‌ها طبیعی است، چراکه منطقه غرب آسیا در حال نوزایی بوده و نقش رهبران غرب در آن روز به روز کمتر می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار