کد خبر: 1093921
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
عباس حاجی نجاری

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در دیدار متصدیان کنگره شهدای جامعه عشایری کشور یکی از مهم‌ترین ابعاد جنگ نرم دشمن علیه مردم ایران را خاموش یا تضعیف کردن انگیزه‌های دینی در کشور خواندند و خاطرنشان کردند که «امروز هر کاری در کشور علیه دین، سنت‌ها، مقدسات و شعائر دینی انجام می‌شود، متکی به یک انگیزه سیاسی و مورداستفاده دشمن است اگرچه ممکن است عامل انجام آن کار از این واقعیت غافل و ناآگاه باشد».
رهبر معظم انقلاب، تضعیف ایمان دینی، تضعیف امید و خوش‌بینی به آینده کشور را ازجمله مؤلفه‌های جنگ نرم علیه ملت دانستند و یادآور شدند: «القای بی‌آیند‌گی، بن‌بست و اینکه مسئولان اداره کشور را بلد نیستند ازجمله کار‌های بدخواهان ایران است و امروز هر کس مردم را از آینده ناامید، یا ایمان‌های مردم را تضعیف، یا مردم را به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های مسئولان بی‌اعتقاد یا بدبین کند، چه بداند و چه نداند به سود دشمن کار می‌کند».
پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظامی مبتنی بر ارزش‌های دینی در ایران یکی از مهم‌ترین وقایع دوران معاصر بود که علاوه بر تحول بنیادین و فراگیر در ایران، بازتاب و دستاورد‌های جهانی فراوانی داشت و با احیای تفکر دینی به‌ویژه درصحنه سیاست و جامعه و اداره زندگی بشری، بسیاری از تئوری‌ها و اصولی را که تا آن زمان در جهان قطعی و خدشه‌ناپذیر معرفی‌شده بودند نظیر مارکسیسم، سوسیالیسم، سکولاریسم، لیبرالیسم، مدرنیسم و مانند آن را مورد چالش قرار داد و مبدأ تحولات عظیمی در صحنه سیاست و فرهنگ و اجتماع و سرآغازی الهام‌بخش برای بسیاری از حرکت‌های مقاومتی و ضد استعماری و نهضت‌های استکبارستیز شد و اکنون باگذشت بیش از چهار دهه همچنان به‌عنوان بزرگ‌ترین دشمن و مانع قدرت‌های تمامیت‌طلب و استعمارگر در جهان مطرح است.
تجلی ارزش‌های دینی از همان سال‌های آغازین پیروزی انقلاب نظیر رشد فرهنگ اصیل اسلامی در جامعه و توجه ملت به آموزه‌های دینی، ایمان به غیب، اطاعت‌پذیری عاشقانه از ولایت و رهبری، اخلاص، ایثار، توکل، شهادت‌طلبی، اخوت و بسیاری از ارزش‌های اسلامی در پرتو این انقلاب در تاروپود جان ملت ایران تنیده شد و تحولات روحی و معنوی شگفت‌انگیزی به وجود آورد، به‌گونه‌ای که انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان یک تحول و انقلاب روحی و فرهنگی در جهان نام گرفت و به همین دلیل اندیشه‌ورزان آن را از دیگر انقلاب‌ها در جهان متمایز ارزیابی کرده‌اند و به همین دلیل است که دشمنان و آنان که منافع خود را درنتیجه این تحول عظیم و انقلاب دینی درتهدید و مخاطره می‌دیدند، نتوانند آن را تحمل کرده با تمام توان و به‌کارگیری همه امکانات خود و در عرصه‌های مختلف، بکوشند این حرکت را متوقف و یا تحت کنترل و مدیریت خود درآورند.
در این میان اگرچه مقابله قدرت‌های سلطه‌گر غربی باارزش‌های دینی در کشور‌های اسلامی به سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بازمی‌گردد به‌گونه‌ای که «همفر» جاسوس و مأمور استعمار پیر انگلیس در خاطرات خود راه‌های نابودی قدرت اسلام و مسلمانان جهان را در ۲۳ بند ذکر نموده بود که برخی از بند‌های آن نظیر ترویج شراب‌خواری، قمار، فساد، شهوت‌رانی، ترغیب به زیر پا نهادن دستورات اسلامی و سرکشی از اوامر و نواهی آن، نفوذ در خانواده‌ها و تیره نمودن روابط فرزندان و والدین از همان سال‌های دور در دستور کار قدرت‌های سلطه با مقابله با گسترش اسلام ناب در کشور‌های اسلامی قرار داشت، اما با پیروزی انقلاب اسلامی که خود نمایانگر ناکامی قدرت‌های سلطه در مقابله با رشد اسلام در جهان بود، وقتی‌که قدرت‌های سلطه در مقابله با نظام اسلامی با بهره‌گیری از همه روش‌های سخت و نیمه سخت نظیر توطئه تجزیه قومی و حمایت از تروریسم و تحمیل هشت سال جنگ و تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی در مقابله با مردم ایران طرفی نبستند و به اعتراف خود از مؤلفه‌های قدرت نرم انقلاب اسلامی نظیر ایمان و اعتقادات مردم ایران، روحیه ایثارگری و... شکست خوردند، تلاش کرده و می‌کنند تا با بهره‌گیری از تحول نسلی و به میدان آمدن نسل جدید که به‌زعم آنان با اندیشه دینی و انقلابی فاصله دارد و همچنین بهره‌گیری از پیامد‌های فشار و تحریم اقتصادی و القای ناکارآمدی نظام دینی انقلاب اسلامی را از درون دچار چالش و به فروپاشی برسانند.
به همین دلیل اصلی‌ترین هدف دشمنان در جنگ نرم، حمله به اسلام ناب و آموزه‏های آن بود. آن‌ها در طول این سال‌ها تلاش داشتند هویت و فرهنگ اسلامی ما را از میان بردارند و یا اینکه دست‏کم آن را خرد و ناچیز جلوه داده و عامل عقب‏ماندگی و ایزوله شدن معرفی کنند و مترقی‏‌ترین تعالیم را به‌عنوان تعالیم ضد بشریت معرفی نمایند.
در عرصه میدانی نیز جوان بودن اکثریت جمعیت ایران اسلامی، دشمنان را بر آن داشت تا برای متزلزل کردن پایه‌های معنویت و ایمان در جوانان، با بهره‌گیری از ابزار‌های نوین اطلاع رسانی به ترویج فساد و فحشا روی آورند.
اما متناسب با تحول در عرصه ابزارها، تاکتیک‌ها و راهبرد‌های دشمنان نیز در عرصه جنگ نرم متحول شده و آنان با تمرکز بر حوزه‌های جنگ شناختی و پیچیده‌تر کردن روند تقابل خود باارزش‌های دینی و انقلابی، تضعیف بنیان‌های انقلاب را هدف قرارداده اند.
رهبر معظم انقلاب در همین بیانات به ابعادی از آن نظیر القای بی‌آیند‌گی، بن‌بست و اینکه مسئولان اداره کشور را بلد نیستند و... اشاره می‌کنند. محور‌های مهم این تغییر را به شرح زیر می‌توان برشمرد:
-زیر سؤال بردن ایده اصلی نظام، «اسلام ناب» و «ولایت مطلقه فقیه».
-ناکارآمد نشان دادن ساختار و کارکرد نظام و القای بی‌توجهی مسئولان نسبت به مشکلات مردم.
-مقصر نمایی نیرو‌های انقلابی و حاکمیت دینی در ایجاد مشکلات موجود.
-بحران‌سازی از مسائل و حوادث عادی باهدف ایجاد فشار روانی، اضطراب و خشم انباشته.
-ناامید‌سازی از بهبود اوضاع، به‌خصوص اوضاع اقتصادی و معیشتی (پروژه ناامید‌سازی).
-ایجاد التهاب در کشور باهدف ایجاد اخلال درروند کار دولت، دامن زدن به التهابات.
-القای هزینه‌ساز بودن مواضع مسئولان برای مردم و ضرورت عقب‌نشینی از آن‌ها خصوصاً در عرصه سیاست خارجی.
-القای بن‌بست سیاسی در حاکمیت و قریب‌الوقوع بودن فروپاشی.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود در ۱۹ دی‌ماه سال ۱۴۰۰ و در سالگرد حماسه سال ۱۳۵۶ مردم قم به ابعادی از این جنگ دشمن اشاره‌کرده و یادآور می‌شوند: «یکی از کار‌هایی که امروز به شدت در برنامه‌ریزی‌های دشمنان انقلاب و دشمنان نظام جمهوری اسلامی مطرح است، عبارت است از حساسیت‌زدایی نسبت به اصول و بینات و مبانی انقلاب... این‌ها بخشی از یک جنگ نرم وسیع و متنوع دشمن است که این را دنبال می‌کنند. بایستی به این توجه داشت و در مقابل این حساسیت‌زدایی باید ایستاد. اهل فکر، اهل‌قلم، اهل بیان، اهل فعالیت‌های گوناگون اجتماعی، اهل فعالیت در فضای مجازی، آن‌کسانی که می‌توانند و دستشان باز است، در این زمینه مسئولیت دارند؛ و نگذارند که دشمنان به‌تدریج این حساسیت و حمیت مردمی را کمرنگ کنند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار