کد خبر: 1089593
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۶
ابراهیم مشیریان

بلای محیط‌زیست، فهم پایین و درک ناقصی است که برخی مدیران داشته‌اند! اظهارنظر عجیب عیسی کلانتری پیرامون پتروشیمی میانکاله و کنار هم چیدن چند عدد و رقم برای توجیه احداث پتروشیمی در حالی رخ داده‌است که او بیش از دو دهه بالاترین مدیر محیط‌زیستی و کشاورزی در ایران بوده‌است! پیشرفت متوازن و پایدار در ایران قربانی همین طرز نگاهی است که همه چیز را جزئی و محدود می‌بیند. بدتر آنکه برای موجه جلوه دادن این نگاه بخشی، رطب و یابس هم بافته می‌شود و به ظاهر استدلال هم می‌کنند. محیط‌زیست میراث مشترک بشریت است؛ نسل‌های آینده ایرانی، اگر نه در دادگاه، لااقل در محکمه تاریخ و وجدان از این مدیرانی که به جان محیط‌زیست ایران افتاده‌اند، یقه‌گیری خواهند کرد.
ایده ساخت پتروشیمی در مازندران به دوره رئیس‌جمهور سابق بر می‌گردد. بنا به اعتراف عیسی کلانتری، رئیس سابق سازمان محیط‌زیست، جمعی از متولیان دولت سابق دست به دست هم داده تا پتروشیمی میانکاله مجوز بگیرد!
کلانتری درباره واگذاری غیرقانونی زمین‌های حاصلخیز و درجه یک میانکاله به مالک پروژه هم توضیحی ندارد و می‌گوید که مدیران وقت سازمان منابع طبیعی باید جواب بدهند.
درباره ایراداتی که به اقتصادی‌بودن پتروشیمی میانکاله مطرح می‌شود هم پای مجوز وزارت نفت دولت سابق را وسط می‌کشد. درباره نگرانی‌های محیط‌زیستی برای تالاب میانکاله و گرفتار شدن به سرنوشت هورالعظیم هم خود را مبرا کرده و نشانی کسانی را می‌دهد که به زور به محیط‌زیست تجاوز می‌کنند.
کلانتری با این استدلال که پروژه میانکاله برخلاف اسمش در تالاب میانکاله نیست و حدود پنج کیلومتر با تالاب فاصله دارد، مجوز دادن سازمان تحت امرش را توجیه کرده‌است.
اگر پتروشیمی میانکاله راه‌اندازی می‌شد سالانه ۳۰۰ هزار تن نمک را به دریاچه بسته خزر سرازیر می‌کرد. کلانتری معتقد است سازمان محیط‌زیست مسئول ۱۹ میلیون هکتار منطقه حفاظت شده‌است و هیچ پروژه‌ای نباید در مناطق حفاظت‌شده اجرا شود. درباره منابع آبی هم وزارت نیرو مجوز‌های لازم را می‌دهد. بنابراین استقرار پتروشیمی میانکاله کنار دریای مازندران از نظر قانون مشکلی نداشته‌است.
همین استدلال اکنون مناطق کویری کشور را گرفتار صنایعی کرده که تمامی سفره‌های آب زیرزمینی مناطق مرکزی کشور را به معرض نابودی کشانده است.
به گفته کلانتری، مالکان پتروشیمی میانکاله مجوز وزارت نفت را داشتند و محیط‌زیست نمی‌توانست جلوی این کار را بگیرد! چون قرار نیست توسعه کشور متوقف شود. از نظر رئیس سابق محیط‌زیست، شمالی‌ها که نمی‌توانند همیشه نقش خدماتی را برای مسافران شمال بازی کنند، باید صنایع و کارخانجات بزرگ داشته‌باشند. گویا ایشان سازمان محیط‌زیست را به کلی نادیده گرفته و از توسعه‌یافتگی فقط کارخانه ساختن در ذهنش حک شده‌است.
جالب اینکه شمال ایران با کمبود گاز مواجه است و بازار محصولات پتروشیمی اطراف خزر هم از سوی روسیه و آذربایجان قرق شده‌است. کلانتری و همفکرانش در دولت سابق بدون هیچ فکر درستی فقط اصرار به نابودی محیط‌زیست میانکاله داشتند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار