کد خبر: 1075676
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۳
در پاسخ به پرسش «جوان» از فرمانده انتظامی پلیس پایتخت مطرح شد
«رعد»‌های پلیس به عدد ۵۲ رسید؛ عملیات‌هایی که مجرمان و سارقان و خلافکاران با یورش پلیس به دام می‌افتند. این‌بار پلیس با پرسش‌ها و نکاتی که روزنامه جوان به میان آورد، مواجه شد: «آیا همه کشورها، چه کشور‌های توسعه‌یافته و چه کشور‌های درحال‌توسعه، چنین طرح‌هایی را دقیقاً به همین شکل اجرا می‌کنند
محبوبه قربانی

«رعد»‌های پلیس به عدد ۵۲ رسید؛ عملیات‌هایی که مجرمان و سارقان و خلافکاران با یورش پلیس به دام می‌افتند. این‌بار پلیس با پرسش‌ها و نکاتی که روزنامه جوان به میان آورد، مواجه شد: «آیا همه کشورها، چه کشور‌های توسعه‌یافته و چه کشور‌های درحال‌توسعه، چنین طرح‌هایی را دقیقاً به همین شکل اجرا می‌کنند و از این عملیات‌ها نتیجه نیز گرفته‌اند؟» و «آیا پلیس هیچ‌گاه درباره شیوه مواجهه با مجرمان و خلافکاران در طرح‌های رعد، نظر جامعه‌شناسان و آسیب‌شناسان را جویا شده است؟» و بالاخره «آیا اینکه پلیس اجرای طرح رعد را از چند روز قبل خبر می‌دهد و با این حال مجرمان و خلافکاران زیادی به دام می‌افتند، نشانه قدرت و توان پلیس است، یا بی‌خیالی مجرمان از اینکه مدتی میهمان پلیس و دستگاه قضایی باشند؟!» در پاسخ به این پرسش‌ها اول از همه رئیس پلیس پایتخت از جامعه‌شناسان و دانشمندان علوم اجتماعی برای ارائه طرح و نظر خود به پلیس دعوت به‌عمل آورد و البته از اینکه چنین طرح‌هایی با همین شکل در دیگر کشور‌ها اجرا می‌شود یا نه، اظهار بی‌اطلاعی کرد. با این‌حال به نظر می‌رسد چنانچه پلیس از دانشگاه‌ها بخواهد مسائل پلیس را حل کنند، گامی به شدت روبه‌جلو خواهد بود. هرچند آسیب‌های اجتماعی یک سر بزرگ و اصلی دارد به نام فقر و نابرابری اجتماعی که از دسترس پلیس خارج است و پلیس در این‌باره گناهی به گردن ندارد.
فرمانده انتظامی پایتخت گفت که پلیس تهران از جامعه شناسان و اندیشمندان برای بازکاوی طرح‌های مبارزه با جرائم برای اثربخشی بیشتر در مبارزه با آسیب‌ها دعوت می‌کند. سردار حسین رحیمی این موضوع را در پاسخ به پرسش خبرنگار «جوان» درباره ضرورت راهکار‌های علمی برای کاهش جرائم در جامعه مطرح و تأکید کرد که برای اثر گذاری بیشتر طرح‌های در حال اجرا و پیمودن مسیر درست مبارزه و برخورد با مجرمان، از همه جامعه شناسان، فرهیختگان، اندیشمندان و اساتید دانشگاه دعوت به همکاری می‌شود تا با بررسی اسناد و مدارک موجود در دفتر تحقیقات کاربردی پلیس، شاهد اثرگذاری بهتر و برقراری امنیت بیشتر در جامعه باشیم. به گزارش جوان، فرمانده انتظامی پایتخت که در حاشیه اجرای طرح رعد ۵۲ به پرسش خبرنگاران پاسخ می‌داد در توضیح بیشتر گفت: «وظیفه همه دستگاه‌های ذی‌ربط و سازمان‌های مختلفی که در این بخش فعالیت می‌کنند این است، اگر نظر یا پیشنهادی دارند وارد این بخش شوند و بعد از بررسی اسناد موجود پیشنهادات و راهکار‌های مناسب را ارائه دهند. البته پلیس همه اسناد و مدارک خود را نه در حوزه طرح رعد بلکه در همه طرح‌ها در اختیار دارد و یک دفتر تحقیقات کاربردی با حضور اندیشمندان، فرهیختگان دارد که حاضر است این فرصت را در اختیار جامعه‌شناسان، دانشگاهیان و اساتید مراکز علمی قرار دهد تا پای کار بیایند و با نظرات علمی خود مسیر درست مبارزه و برخورد با مجرمان را تعریف و ارائه دهند. پلیس از کمک دلسوزانه همه جامعه‌شناسان داوطلب استقبال می‌کند.»
سردار حسین رحیمی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار «جوان» مبنی بر این که آیا مطالعه تطبیقی درباره اجرای طرح‌های مشابه پلیس تهران با پلیس سایر شهر‌ها یا کشور‌ها انجام شده یا خیر گفت: «در مورد کشور خودمان باید اعلام کنم که این طرح‌ها با برنامه‌ریزی‌های سخت و حساب شده و تنها در تهران به اجرا در می‌آیدو از اینکه این طرح‌ها در دیگر کشور‌ها برگزار می‌شود بی‌اطلاع هستیم.»
سردار رحیمی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر «جوان» مبنی بر اثربخشی اجرای طرح‌ها در کاهش جرائم و انعکاس خبری آن نزد افکار عمومی گفت: «اگر یک شهروند سرقت یا جرمی را ببیند یا بشنوند با اطلاع از اخبار طرح‌های پلیس و دیدن کشفیات پلیس یک امنیت روانی برای او و در سطح جامعه ایجاد می‌شود و برعکس برای مجرمان ایجاد وحشت خواهد شد که حکایت از اثربخشی اجرای طرح‌ها دارد.»
سردار رحیمی در توضیح طرح رعد‌۵۲ گفت: «در این مرحله از طرح رعد ۶۳۴ نفر از سارقان که بالغ بر هزار ۸۹۷‌فقره سرقت را انجام داده بودند شناسایی و دستگیر شدند. اموال سرقتی کشف شده در این طرح شامل ۱۴۴‌دستگاه خودرو و موتورسیکلت بوده و ۷۹۹‌پرونده سرقت نیز بسته شد. ارزش ریالی اموال سرقتی ۱۶‌میلیارد‌تومان بوده‌است. همچنین در این طرح ۳۲‌باند منهدم شده و ۲۶‌محکوم فراری نیز شناسایی و دستگیر شدند.» فرمانده انتظامی تهران بزرگ در خصوص آمار‌های ۱۰‌ماهه نخست سال جاری در حوزه سرقت نیز گفت: «در این مدت سرقت‌های خرد ۲‌درصد افزایش و کشفیات ۷/۲ درصد افزایش داشته است.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
0
0
یک سوال؟به هنگام مصاحبه ، مجرمان اعلام می‌کنند برای بیستمین بار و یا بیشتر است که دستگیر شده اند مفهوم آن چیست!
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
0
0
بسمه تعالی
به کجا باید مراجعه شود؟ آدرس سایت یا دفتر اعلام شود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار