کد خبر: 1063280
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۹
نوار امریکایی‌ها اصطلاحاً روی این گیر کرده که «ایران زودتر به میز مذاکره برگردد». وزیر خارجه امریکا دیروز مجدداً با لحنی آغشته به هشدار گفت که زمان برگشتن به برجام ابدی نیست و ممکن است امریکا به نقطه‌ای برسد که بازگشت برایش ممکن نباشد

نوار امریکایی‌ها اصطلاحاً روی این گیر کرده که «ایران زودتر به میز مذاکره برگردد». وزیر خارجه امریکا دیروز مجدداً با لحنی آغشته به هشدار گفت که زمان برگشتن به برجام ابدی نیست و ممکن است امریکا به نقطه‌ای برسد که بازگشت برایش ممکن نباشد. وزیر خارجه ایران در مقابل گفته که دولت امریکا «هیچ اقدامی برای نشان دادن و اثبات اراده واقعی» برگشتن به برجام از خود بروز نداده و تأکید کرده امریکا باید نشان دهد در بازگشت به توافق جدی است.

به گزارش «جوان»، حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل تبدیل شده به مرکزی برای دیپلماسی پرحجم برای احیای مذاکرات وین. اعضای دائم شورای امنیت روز پنج شنبه درباره مذاکرات هسته‌ای ایران رایزنی کردند و همین موضوع در ملاقات دیروز سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه بررسی شد. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه امریکا هم نشستی ۹۰ دقیقه‌ای با همتایان خود در شورای همکاری خلیج فارس، انجام داد؛ نشستی که به نوشته روزنامه «نشنال»، ایران و برنامه هسته‌ای‌اش محور اصلی آن بوده است. علاوه بر این، حساب توئیتری وزارت خارجه عربستان تصاویری از دیدار شاهزاده «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی با «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت امریکا در امور ایران منتشر کرده که قاعدتاً تمرکز این ملاقات هم ایران بوده است.
امریکا و طرف‌های اروپایی مصرانه تأکید می‌کنند که مذاکرات در وین هرچه زوتر شروع شود. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا روز پنج شنبه بعد از ملاقات با همتایان خود از شورای همکاری خلیج فارس، برای چندمین بار ظرف هفته‌های اخیر در جمع خبرنگاران گفت که پنجره مذاکرات به زودی بسته می‌شود و تأکید کرد: «هر روز که ایران به انجام اقدامات غیرمنطبق با توافق ادامه می‌دهد، به نقطه‌ای می‌رسیم که بازگشت به برجام منافع این توافق را بازیابی نمی‌کند.» بلینکن البته گفته «ما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم، ولی داریم به آن نزدیک می‌شویم» وتأکید می‌کند: «به همین دلیل هم است که به صراحت گفته‌ایم که توانایی بازگشت دوجانبه به برجام برای مدت نامعلوم، پایدار نیست.»‌حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران هم در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا، هرچند برای چندمین بار ظرف روز‌های اخیر گفت «اولین فرصت به میز مذاکرات بازخواهیم گشت»، ولی بلافاصله این را هم یادآوری کرد که ایران به «میز مذاکره‌ای که نتیجه‌بخش و ثمربخش باشد» برخواهد گشت. او گفته که ایران فعلاً با اعضای ۱+۴ مذاکره نخواهد کرد و در مرحله کنونی «به‌صورت فردی و دوطرفه با طرف‌های مختلف گفتگو کرده‌ایم». دلیل آن هم به گفته وزیر خارجه، این است که بایستی «بررسی‌ها در جمهوری اسلامی ایران و مطالعه پرونده برجام به نتیجه برسد.» امیرعبداللهیان می‌گوید در گفت‌وگوی دوجانبه با جوزف بورل، کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صراحت به او گفته «دولت جدیدی که در ایران روی کار آمده، عملگراست»، ولی این را هم روشن کرده که «دولت جدید ایران قائل نیست مذاکره برای مذاکره داشته باشد. برای ما دستاورد ملموس مهم است.»‌وزیر خارجه ایران توضیح می‌دهد: «آن‌ها باید چند نکته را درک کنند. نکته اول اینکه باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند به برجام و تعهدات‌شان برگردند؟ در عمل جز بخش بسیار کوچکی از تعهداتی که در برجام پذیرفته بودند آن‌هم در مقطعی خاص، اتفاق دیگری رخ نداده است. بازگشت آن‌ها به تعهدات باید همراه با ابتکاراتی از طرف مقابل باشد.» او اضافه کرد: «من به جوزف بورل مقام عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتم که بالاخره مردم ما می‌پرسند که این همه مذاکره و گفتگو شد، طولانی‌ترین سند، طولانی‌ترین مذاکره در طول تاریخ معاصر در حوزه دیپلماسی، حالا آورده‌اش و در واقع دستاورد اقتصادی آن برای کشور چه چیزی بود؟»

امریکا سیگنال منفی می‌دهد
نکته قابل توجه در گفتگو‌های امیرعبداللهیان، بی‌اعتمادی و تأکید مکرر بر «نتایج ملموس» است که در گفته‌های او موج می‌زند. وزیرخارجه می‌گوید: «رفتار امریکا پارادوکسیکال و متعارض است. از یک طرف دعوت و درخواست برای بازگشت به برجام و از طرف دیگر اعمال تحریم‌های جدید و بعضاً هم ادبیات منفی که در رسانه‌ها و مصاحبه‌های‌شان به‌کار گرفته می‌شود.» او همین مسئله را در گفت‌وگویی جداگانه با شبکه «ان‌بی‌سی» در نیویورک هم تکرار کرده است: «آن‌ها می‌گویند «ما آماده بازگشت به عمل به تعهدات خود هستیم»، با این حال هیچ اقدامی برای نشان دادن و اثبات اراده واقعی به دولت جدید ایران و به ملت ایران انجام نشده است؛ و بدتر از آن، در عین حال آن‌ها تحریم‌های جدید اعمال کرده‌اند.» به گفته امیرعبداللهیان، «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا باید با اقدامات ملموس اظهارات خود درباره دیپلماسی را تأیید کند تا به ایران نشان دهد که واشنگتن در احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ جدی است. او تأکید می‌کند: «پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا، این کشور را سه سال پیش از توافق خارج کرد، بر عهده ایالات متحده است که نشان دهد در بازگشت به این توافق جدی است.» وزیر خارجه ایران توضیح داده است: «به عبارت دیگر، بایدن رفتار رئیس‌جمهور سلف خود، ترامپ را در قبال ایران مورد انتقاد قرار می‌داد و می‌دهد، اما در عین حال حجم پرونده تحریم‌هایی که ترامپ علیه ایران ایجاد کرد، با دقت توسط بایدن حفظ می‌شود». امیرعبداللهیان می‌پرسد: «اگر امریکا درباره پیگیری مذاکرات جدی بود، چرا به انباشت اقدامات (ضد ایرانی) ادامه داد؟» و افزوده است: «این یک نشانه منفی، سیگنالی به ایران است.» وزیر امور خارجه با بیان اینکه دولت جدید ایران در حال ارزیابی گفتگو‌های دولت قبلی ایران است، تصریح کرد: واقعیت امر این است که سال‌هاست هیچ مزیتی از برجام به دست نیاورده‌ایم. امیرعبداللهیان گفت: ما در حال ارزیابی هستیم و می‌توانم به شما بگویم که جلسات زیادی داشته‌ایم و پنجره دیپلماسی و مذاکرات را باز نگه می‌داریم و ما به زودی به مذاکرات باز خواهیم گشت.

سیگنال‌های منفی کدامند؟
هرچند امیرعبداللهیان مصداق عینی از سیگنال‌های منفی امریکا ارائه نکرده، ولی به سادگی می‌توان حدس زد منظور او از «سیگنال‌های منفی» چه چیز‌هایی است. بلینکن طی روز‌های اخیر در حاشیه نشست مجمع عمومی در نیویورک نشست‌هایی با طرف‌های عربی داشته که موضوع آن برنامه هسته‌ای ایران است، در حالی که ایران بار‌ها تلویحاً گفته که از درگیر‌سازی شورای همکاری خلیج فارس در پرونده هسته‌ای خود استقبال نمی‌کند. همچنین یک مقام وزارت خارجه امریکا که خواسته نامش فاش نشود روز پنج شنبه به سی‌ان‌ان گفت که دولت بایدن در حال تدوین برنامه‌هایی برای حالتی است که ایران به مذاکرات برجام بازنگردد. او در پاسخ به این سؤال که آیا امریکا برای حالت شکست توافق هسته‌ای برنامه‌های اقتضایی تدوین کرده است یا خیر گفت: «هر دولتی این کار را انجام خواهد داد.» او در حالی از پلان B واشنگتن صحبت می‌کند که چنین برنامه‌هایی اغلب اوقات در تهران تعبیر به تهدید می‌شود. این مقام امریکایی می‌گوید: «چنانچه نگرانی‌ای درباره پلان B وجود داشته باشد درباره پلان B ایران است و اینکه آن‌ها بخواهند برنامه هسته‌ای‌شان را تقویت کنند و برای بازگشت به برجام تعامل جدی نکنند.»‌همچنین پایگاه خبری «واشنگتن‌فری‌بیکن» گزارش کرده که قانونگذاران مجلس نمایندگان امریکا چندین طرح ضد ایرانی را برای اضافه شدن به عنوان متمم به متن لایحه بودجه دفاعی امریکا پیشنهاد کرده‌اند که یکی از این طرح‌ها، وزارت خزانه‌داری امریکا را ملزم می‌کند در صورت صدور معافیت تحریمی برای ایران، فوراً کنگره را از این موضوع مطلع کند. این طرح دولت بایدن را موظف می‌کند امتیازاتی را که بایدن سعی داشته در قالب مذاکرات جهت احیای برجام به ایران اعطا کند، فاش کند. طرح پیشنهادی دیگری از وزیر دفاع امریکا می‌خواهد که کنگره را از تهدید‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت مربوط به شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در عراق آگاه سازد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
0
0
سلام. هرگز با غربی‌ها به توافقی منطقی یا عادلانه‌ای دست نخواهید یافت! غربی‌ها ذاتی استعمارگر و پلید دارند جز ریا و دروغ منتظر چیز دیگری از غربی ها نباشید این تجربه بیش از 22 سال زندگی در غرب است در سوئیس . برای دفاع از منافع ایران و ایرانیان باید یک قدرت اتمی شد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار