کد خبر: 1050916
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱
محمود کاظمی

حوادث این روز‌ها در داخل رژیم صهیونیستی شبیه به حوادث روز‌های پایانی ریاست جمهوری دونالد ترامپ و مخصوصاً حمله هواداران افراطی او به ساختمان کنگره امریکا است که در ششم ژانویه اتفاق افتاد. رفتار بنیامین نتانیاهو از این جهت بسیار شبیه به رفتار ترامپ در آن روز‌ها است با این تفاوت که نتانیاهو ابزار بسیار بیشتری از ترامپ برای بر هم زدن اوضاع دارد. از یک طرف خاخام‌ها بیانیه‌ای به نام «دعوت خاخام‌های اسرائیل» منتشر کرده‌اند تا با فراخوان مریدان‌شان مانع تشکیل دولت شوند و از طرف دیگر، تندرو‌های صهیونیست در بیت‌المقدس برنامه راهپیمایی پرچم را برای روز پنج شنبه تدارک دیده‌اند، در حالی که این برنامه با واکنش تند جبهه مقاومت اسلامی روبه‌رو شد. هرچند که پلیس رژیم صهیونیستی برگزاری این راهپیمایی را لغو کرده، اما به نظر می‌رسد که تنش‌آفرینی نتانیاهو آن قدر قابل توجه و زیاد است که نفتالی بنت، رهبر حزب یمینا، به او هشدار داده از قدرت دست بکشد و به او توصیه کرده: «برو و پشت سرت زمین سوخته به جا نگذار!»
تنش‌آفرینی نتانیاهو تا حدی است که او هم مثل ترامپ از «بزرگ‌ترین تقلب انتخاباتی» در رژیم صهیونیستی می‌گوید و اینکه حتی در صورت تشکیل دولت جدید هم برای براندازی آن تلاش خواهد کرد. این حرف او اشاره‌ای است به ائتلاف موجود از هشت حزب سیاسی مختلف که به دنبال پایان دادن به نخست‌وزیر ۱۲ ساله او است. در واقع، ترکیب ناهمگن از راست افراطی تا چپ و میانه‌رو در ائتلاف تغییر به وجود آمده و تنها هدفش سرنگونی نتانیاهو از قدرت است. شاید بتوان گفت که این اولین بار از تشکیل ائتلافی با این حد از میزان تنوع دیدگاه است که فقط بر یک موضوع اتفاق نظر دارد و آن چیزی نیست جز سرنگونی نتانیاهو. با توجه به این نکته است که نتانیاهو با اتکا به هوادارانش در حزب لیکود و عوامل تندرو صهیونیستی تمام تلاش خود را می‌کند تا بر سر قدرت بماند، زیرا می‌داند در صورتی که ائتلاف تغییر بتواند رأی اعتماد را از کنست بگیرد، عمر سیاسی او به آخر خواهد رسید و دیگر نخواهد توانست مثل گذشته رأی و نظر راستگرایان تندرو در لیکود و خارج از آن را به نفع خود حفظ کند.
با این حال، مسئله فعلی این است که او تا کجا پیش می‌رود. او در حال حاضر انگشت روی موضوعات حساسی در رژیم صهیونیستی گذاشته تا ائتلاف تغییر به رهبری نفتالی بنت و لائیر لاپید، رهبر حزب یش عتید، را به چالش بکشاند. این موضوعات به طور کلی عبارتند از توافق هسته‌ای ایران، شهرک‌های صهیونیست‌نشین در مناطق اشغالی و جبهه مقاومت فلسطینی. او می‌خواهد نشان بدهد که تنها فردی است که می‌تواند در این سه موضوع منافع رژیم صهیونیستی را حفظ کند و در نشست نمایندگان فراکسیون لیکود در کنست رژیم صهیونیستی گفت که اگر ائتلاف تغییر دولت را تشکیل دهد، نمی‌تواند مانع بازگشت امریکا به برجام شود، شهرک‌سازی را در مناطق اشغال ادامه بدهد و با جبهه مقاومت مقابله کند. هیچ شکی نیست که این ادعا‌ها جز رجزخوانی برای ابقای خودش در قدرت نیست چرا که او نه تنها توانایی ممانعت از بازگشت امریکا به برجام را ندارد بلکه حوادث اخیر محله شیخ جراح در بیت‌المقدس شرقی و جنگ ۱۱ روزه با غزه نشان داد که او در دو زمینه دیگر هم جز تحمل شکست نتیجه دیگری به دست نیاورده است. او در این دو زمینه نتوانست فلسطینی‌های ساکن محله شیخ جراح را از خانه‌های‌شان بیرون بیندازد همچنان که در جنگ غزه حتی جرئت استفاده از یگان‌های نیروی زمینی را نیز نداشت. با این حال، به نظر نمی‌رسد که این ادعا‌ها تأثیر چندانی در وضعیت ائتلاف تغییر و میزان رأی لازم این ائتلاف در کنست داشته باشد و به همین جهت است که گزینه‌های افراطی‌تر بیشتر از گذشته مطرح شده‌اند. حالا و بعد از اینکه تظاهرات پرچم راستگرایان افراطی هم لغو شده، هشدار شاباک جدی‌تر از قبل شده است. شاباک یا سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پیش از این و نسبت به وقوع درگیری‌های خشونت‌آمیز و حتی ترور‌های سیاسی هشدار داده بود و به همین جهت نیز سطح امنیتی بنت و لاپید را افزایش داد. بیم شاباک وقوع ترور سیاسی نظیر ترور اسحاق رابین در نوامبر ۱۹۹۵ است که توسط یک صهیونیست افراطی انجام شد. این نوع اقدام می‌تواند گزینه‌ای در دست نتانیاهو باشد چنان که هواداران ترامپ نیز در ششم نوامبر برنامه ترور رهبران دموکرات مخالف ترامپ را داشتند و حالا سؤال اینجا است که آیا نتانیاهو از این گزینه استفاده خواهد کرد. به نظر می‌رسد که نتانیاهو برای نجات آینده سیاسی خود دست به هر کاری خواهد زد تا به قول بنت، زمین سوخته‌ای را برای جانشینش به ارث گذاشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار