کد خبر: 1038983
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۷
در اوج نگرانی بابت شیوع افسار‌گسیخته ویروس کرونای انگلیسی در کشور، آمار بیماران سرپایی و بستری همچنان افزایشی است. در ۲۴ ساعت منتهی به روز چهارشنبه ۲۹ بهمن، بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۴۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۴۴ نفر از آن‌ها بستری شدند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: فرمانده عملیات مقابله با کرونا در خوزستان خواستار اعلام وضعیت اضطراری کرونا در این استان شد. هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد یک سالگی پیدا شدن سر و کله ویروس کرونا در کشور با شیوع نوع جهش یافته آن یعنی کرونای انگلیسی همراه شود. آمار مبتلایان شناسایی شده به ویروس کرونای انگلیسی به ۲۴ نفر افزایش یافته‌است. شواهد حاکی از آن است که موج چهارم کرونا در کشور از خوزستان، نماد مقاومت ایران آغاز شده‌است. اوضاع در این استان جنوب غربی کشورمان به گونه‌ای است که از نگاه رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز وضعیت کرونا در این منطقه اضطراری است و اقدام فوری و جدی برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در خوزستان ضروری است. وزیر بهداشت هم در نامه‌ای وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا بر مسدود شدن همه مرز‌های ورودی و خروجی استان خوزستان به عراق تا اطلاع ثانوی به دلیل شیوع نوع موتاسیون یافته ویروس COVID‌۱۹ در استان و افزایش سریع موارد تأکید کرد.

در اوج نگرانی بابت شیوع افسار‌گسیخته ویروس کرونای انگلیسی در کشور، آمار بیماران سرپایی و بستری همچنان افزایشی است. در ۲۴ ساعت منتهی به روز چهارشنبه ۲۹ بهمن، بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۴۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۴۴ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۴۲ هزار و ۷۶ نفر رسید. در همین زمان ۶۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۱۸۴ نفر رسید. تا کنون یک میلیون و ۳۱۷ هزار و ۶۱۲ نفر از بیماران بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۳ هزار و ۶۸۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. بر اساس آخرین تحلیل‌ها، در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

درخواست اعلام وضعیت اضطراری در خوزستان

روند شیوع کرونا در استان روند صعودی داشته و زنگ خطر ابتلا به کرونا در خوزستان به صدا درآمده‌است.
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در خوزستان روز گذشته خواستار اعلام وضعیت اضطراری کرونا در این استان شد و گفت: «اقدام فوری و جدی برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در خوزستان ضروری است.»

فرهاد ابول نژادیان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «مطابق بررسی‌های آزمایشگاهی در دو هفته اخیر موارد متعددی از ابتلا به کرونای جهش یافته انگلیسی در خوزستان شناسایی‌شده که نگران‌کننده است. ویروس جدید با سرایت بسیار بالا و مرگ و میر بالاتر، سوش؟ غالب کرونا در خوزستان است، بنابراین مردم باید این موضوع را جدی بگیرند.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از مردم خواست پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت و از تردد‌های درون‌شهری و دورهمی‌ها پرهیز کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در نامه‌ای وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا بر مسدود شدن همه مرز‌های ورودی و خروجی استان خوزستان به عراق تا اطلاع ثانوی به دلیل شیوع نوع موتاسیون یافته ویروس COVID۱۹ در استان و افزایش سریع موارد تأکید کرد.

آغاز پیک جدید در خوزستان

احسان مصطفوی، رئیس مرکز و پایگاه تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران معتقد است: «در چند روز گذشته، به نظر می‌رسد پیک جدید اپیدمی در استان خوزستان شروع شده‌است و در استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، اصفهان، فارس و سمنان افزایش ملایم از شمار موارد بستری را شاهد بوده‌ایم.»

وی درباره پیش‌بینی از وضعیت بیماری در کشور طی روز‌های آتی و منتهی به نوروز ۱۴۰۰ افزود: «تجربه یک ساله مدیریت کرونا نشان داده‌است، همه چیز دست سیاستگذاران و مردم است، بنابراین اگر مردم شرایط را عادی نپندارند و فکر نکنند شرایط تحت کنترل است و در عین حال سیاستگذاری مناسبی هم داشته‌باشیم، آن وقت انتظار وضعیت عجیب و غیر‌منتظره‌ای در کشور نخواهیم داشت و شرایط همچنان تحت کنترل است، ولی اگر تجمعات و مسافرت‌ها خارج از چارچوب پروتکل‌های اعلامی باشد، آن زمان انتظار افزایش موارد بیماری را خواهیم داشت.»

به گفته پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تاکنون در ایران ۲۴ نفر مبتلا به ویروس انگلیسی کرونا شناسایی شدند که دو نفرشان تاکنون فوت شده‌است. علائم این نوع ویروس هم مانند گونه اصلی کروناست، اما عوارض و مرگ و میرش مقداری نسبت به گونه اصلی بیشتر است.

وی درباره دلایل نگرانی بیشتر نسبت به ویروس انگلیسی اینگونه توضیح داد: «میزان انتقال این‌گونه نسبت به گونه اصلی ووهان بیشتر است و دوم اینکه جوانان و نوجوانان را بیشتر درگیر می‌کند که این هم حائز اهمیت است. زیرا این گروه‌های سنی در دنیا هدف واکسیناسیون هم نیستند و سوم اینکه متأسفانه مقدار مرگ و میرش هم از گونه اصلی بیشتر است که این موضوع در دو، سه هفته اخیر بیشتر مطرح شده‌است.»

طبرسی ادامه داد: «متأسفانه در ۱۰ تا ۱۵ روز اخیر بیماری شیب بالایی دارد که باعث شده هم مراجعه به اورژانس بیشتر شود و هم تعداد بستری‌ها افزایش یابد. این نشان می‌دهد که در شرایط خطرناکی هستیم و اگر اکنون رعایت نشود و جلویش گرفته نشود، ممکن است در اواخر اسفند ماه ما را دچار موج شدیدی کند. مانند موجی که در مهر و آبان داشتیم که مخل مسائل کشور می‌شود. روز‌های اخیر هم نزدیک به ۸هزار نفر مورد جدید کرونا داشتیم که خودش نگران‌کننده است. زیرا این‌ها می‌تواند به موج بعدی بدل شود.»

کرونای انگلیسی ظرف ۳ روز بیمار را از پا می‌اندازد

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا هم به کشنده‌تر بودن واریانت انگلیسی اشاره کرد و گفت: «واریانت انگلیسی که هم اکنون در کشور شیوع پیدا کرده خطرناک‌تر از نوع قبلی ویروس کروناست، به همین دلیل از مردم می‌خواهیم شوخی نگیرند و وقت را تلف نکنند و در صورت مشاهده علائم بیماری، سریعاً به پزشک مراجعه کنند تا با دارو‌های ضد ویروسی مراحل درمانشان شروع شود و پزشکان تشخیص دهند چه نوع درمانی بر آن‌ها اعمال شود.» به گفته وی اگر مریض به موقع مراجعه کند، مراحل اولیه درمان یعنی دارو‌های ضد ویروسی، ضد انعقادی و ضد التهابی اثر می‌گذارد وگرنه در غیر این‌صورت دیگر تأثیری نخواهند داشت.»

محرز با اشاره به علائم واریانت انگلیسی گفت: «علائم واریانت انگلیسی مانند علائم قبلی کرونا مانند تب و سرفه است، اما بسیار شدیدتر است و ظرف سه روز بیمار را از پا می‌اندازد.»

در اوج بحران کرونا واکسیناسیون علیه این ویروس اهمیت بیشتری می‌یابد. سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تزریق واکسن کرونا برای ۱۰ هزار نفر در کشور خبر داد. به گفته وی محموله بعدی واکسن نیز کدگذاری شده و براساس اولویت‌های اعلام شده به افراد تزریق می‌شود.

لاری افزود: «آمار ابتلا و مرگ و میر در کشور ناشی از ویروس کرونا کاهش یافته‌است، اما در برخی از شهر‌ها مانند شهر‌های استان خوزستان وضعیت قرمز شده که افزایش آمار بستری‌ها در این مناطق نگران‌کننده است.»

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: «وضعیت قرمز یک منطقه قابل سرایت به دیگر مناطق کشور است و ما به شدت دغدغه درگیری استان‌های کشور با شرایط بحرانی و وضعیت قرمز ویروس را داریم.»

حالا با وضعیت اضطراری کرونا در خوزستان و احتمال آغاز پیک چهارم بیماری از این استان، باید مراقب بود این بار کرونای انگلیسی بر دیگر مناطق کشور رنگ قرمز نپاشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار