مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران در گفتگو با «جوان»:
ما باید تصویر درستی از ارزش‌های خود داشته باشیم. نوجوانان ما از زمانی که چشم باز کرده‌اند در دنیای رسانه‌ها غوطه‌ور بوده‌اند و در این فضا هر کسی امکان تولید محتوا و اشتراک‌گذاری مطالب خود را داشته است، بنابراین دچار دوگانگی فکری شده‌اند و نمی‌دانند حق با چه کسی است. در چنین فضایی هر آنچه زیبا گفته شود فرد به عنوان حرف درست می‌پذیرد و امکان ارزش‌گذاری محتوا را ندارد، بنابراین کسی که بخواهد مرحله ارزیابی و ارزش‌گذاری محتوا را داشته باشد، باید ابتدا ارزش‌های فردی، خانوادگی، قومی، ملی و مذهبی را بشناسد
حمید رفیعی، پژوهشگر تعلیم و تربیت:
مدارس نباید تنها به آموزش مفاهیم حافظه‌محور و سواد تحصیلی محدود شوند بلکه باید به توانمندسازی افراد برای زیستن در جامعه پیچیده و متغیر امروز پرداخته و مهارت‌هایی را به دانش‌آموزان بیاموزند که برای زندگی اجتماعی، اقتصادی و فناوری امروزی ضروری است
بحران سواد زندگی، سلامت جامعه ایران را تهدید می‌کند
چند روز پیش (هفتم دی‌ماه) سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی به فرمان امام خمینی (ره) را داشتیم
دکتر اصغر بالسینی، تحلیلگر مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه: 
مشکل رایج دیگری که بین خانواده‌ها وجود دارد آن است که افراد معمولاً بدون داشتن اطلاعات کافی از ابزار‌های مالی مانند وام‌ها، کارت‌های اعتباری و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت استفاده می‌کنند.
واقعیت این است که در بهترین حالت خیلی از ما بی‌سواد‌هایی هستیم که خواندن و نوشتن را بلد هستیم و در تلاشیم تا با یک مدرک دانشگاهی برای خودمان افتخار بطلبیم، اما هر روز خود را بی‌سوادتر از دیروز می‌کنیم یا لااقل برای باسوادشدن خود تلاش نمی‌کنیم. در واقع بی‌سوادی حقیقی ربطی به معلومات و تحصیلات ندارد.
۸ سوادی که باید بیاموزیم
امروزه، سواد از توانایی خواندن و نوشتن فراتر رفته و شامل طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها و توانایی‌هایی است که برای پیشرفت در قرن بیست و یکم ضروری هستند. مفهوم سواد دیگر فقط به خواندن و نوشتن محدود نیست، بلکه به مجموعه‌ای گسترده از مهارت‌ها اشاره دارد
فرشید رضایی، سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت: 
فقدان سواد سلامت در جامعه موجب تشدید تغذیه نامناسب، گرایش روز افزون به دخانیات و افزایش بیماری‌ها شده است
احمد نادری، استاد مردم‌شناسی و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی:
تعصب در سطح ملی موجب تقویت و همگرایی ملی و فرهنگی، ولی تعصب محلی یا تعصب قومی و نژادی مانع از ایجاد فضای تعاملی و گفت‌وگویی در جامعه می‌شود. تعصب فرهنگی یعنی نپذیرفتن، در سطح ملی یک مفهوم ایجابی به شمار می‌رود و عامل تقویت هویت فرهنگی است، ولی در سطح محلی یک مفهوم سلبی به شمار می‌رود چراکه موجب واگرایی فرهنگی و تضعیف هویت فرهنگی و ملی خواهد شد
دکتر علیرضا رحمانی کارشناس تعلیم و تربیت: 
یونسکو در تلاش است تا مفهوم سواد را به روز کرده و به ابعاد مختلف آن توجه کند. طبق نظر این سازمان، سواد دیگر تنها به توانایی خواندن و نوشتن محدود نمی‌شود
۲۰