شهروندان از چالش‌های خرید آنلاین می‌گویند
در ایران نیز با گسترش اینترنت و استفاده بیشتر از تلفن‌های همراه هوشمند، خرید آنلاین رواج زیادی پیدا کرده است. این تحولات اگرچه خرید را برای مردم راحت‌تر کرده و کسب‌وکار‌ها را به سمت دیجیتالی‌شدن و نوآوری سوق داده است، اما چالش‌هایی نیز به همراه دارد که موجب نارضایتی خریدار و فروشنده در بازار‌های مجازی شده است؛ چالش‌هایی که بخشی از آن به موضوع فرایند‌ها و زیرساخت‌ها در این بازار شلوغ برمی‌گردد. 
تلفیق تجارت الکترونیک با سنتی
کسب‌وکار‌های سنتی با ایجاد فروشگاه‌های آنلاین می‌توانند به مشتریان بیشتری در سراسر کشور دسترسی پیدا کنند و محدودیت‌های جغرافیایی را از بین ببرند.
سرهنگ رامین پاشایی، رئیس مرکز امداد و فوریت‌های سایبری پلیس فتا‌
کلاهبرداری در خرید‌های آنلاین به سه شکل اصلی رخ می‌دهد: ۱- فروشگاه و کالا که کاملاً دروغین است و پس از دریافت پول، ارتباط قطع شده و کالایی تحویل داده نمی‌شود. ۲- کالای اصل تبلیغ می‌شود، اما کالای تقلبی و نامرغوب تحویل داده می‌شود. ۳- خریدار به درگاه‌های جعلی (فیشینگ) هدایت می‌شود و اطلاعات بانکی‌اش سرقت می‌شود
خرید‌های اینترنتی در ایران، چالش‌ها و راهکار‌ها
یکی از مهم‌ترین مزایای خرید آنلاین، راحتی آن است. خریداران می‌توانند در هر زمان از شبانه‌روز و در خانه خود، محصولات مورد نظر را جست‌وجو و خریداری کنند و نیازی به مراجعه حضوری به فروشگاه‌ها ندارند
ز دست دیده و دل هر دو فریاد که هر چه دیده بیند دل کند یاد...
دکتر سمیه سرافراز، جامعه‌شناس و مشاور برندینگ:‌
نظارت دولتی و صدور مجوز‌های قانونی برای فروشگاه‌های آنلاین، امنیت و اعتماد مشتریان را تضمین و از ایجاد فضای غیرقانونی جلوگیری می‌کند
حسن حسن‌خانی، تحلیلگر مسائل اقتصادی:
یکی از مشکلات اساسی در کنترل فریبکاری و کلاهبرداری‌های مبتنی بر تجارت الکترونیک، سکو‌هایی است که در کشور فعالیت می‌کنند از جمله اینستاگرام که هیچ نظارتی روی آن صورت نمی‌گیرد و به دلیل عدم تعامل با مدیر این اپلیکیشن به راحتی یک صفحه اختصاصی زده می‌شود که از طریق همان صفحه هرگونه روش نادرست برای کلاهبرداری انجام می‌شود و در نهایت هم فرد فروشنده می‌گریزد بی‌آنکه قابلیت پیگیری داشته باشد
گسترش فروشگاه‌های مجازی به مصرف‌زدگی خانواده‌ها دامن زده است
نمی‌خواهیم بگوییم که فقط دختران و زنان خانواده اهل خرید هستند، اما واقعیت این است که خرید یکی از علاقمندی‌های اصلی بانوان است
دکتر علیرضا شریفی‌یزدی، جامعه‌شناس: 
اگر افراد فقط در خرید‌های آنلاین نیاز‌های واقعی خود را برآورده کنند، این نگاه می‌تواند به اقتصاد خانواده کمک کند، اما اگر تحت تأثیر نیاز کاذب قرار بگیرند، نه تنها کمکی نمی‌کنند بلکه بار اضافی نیز بر دوش خانواده خواهند گذاشت
سمیه حمزه‌خانی، دانشجوی دکترای مطالعات حقوق خانواده، پژوهشگر ومدرس مسائل زنان و خانواده:
در سبک زندگی اسلامی زنان به عنوان «سیدالبیت» تدبیرکنندگان اصلی سیاست‌های منزل با گزاره‌های ارزشی نظیر قناعت معرفی می‌شوند. پرواضح است مصرف‌گرایی مبتنی بر نیازسازی به جای نیازسنجی و تجمل‌گرایی که مترصد اغنای حس مسموم برتری‌طلبی است با چنین ارزش‌گذاری‌هایی نسبتی کاملاً عکس دارد
۱۹