سیده رقیه آذرنگ، کارشناس فرهنگی:
کار‌های خانه تکانی و نقاشی منزل و حتی جابه‌جایی‌ها را قبل از ماه مبارک انجام دهیم تا در موعد روزه به مشکل برنخوریم. مواردی که شاید کمی مشکل باشند، اما با برنامه‌ریزی منسجم می‌توان این دو تقارن را مدیریت کرد
تربیت نسل منتظر به روایت مسئولان مجموعه‌های آموزشی «ریان» و «موعود»
مصطفی کلانکی: علاوه بر آموزش‌های قرآن و عترت، برنامه‌هایی نیز در راستای تربیت منتظران واقعی امام زمان (عج) در نظر گرفته شده است. این برنامه‌ها به بچه‌ها کمک می‌کند با درک صحیح از فلسفه مهدویت و فرهنگ انتظار، خود را آماده حضور در عصر ظهور کنند و در این راستا، مسئولیت‌پذیری و وظیفه‌شناسی در قبال آرمان‌های انقلاب اسلامی و اهداف عالی امام زمان (عج) را به‌طور عملی تجربه کنند.
حجت‌الاسلام مرتضی عباسیان، کارشناس مذهبی:
در کودکی، محبت با داستانگویی، بازی و ذکر دعا‌هایی مانند دعای فرج ایجاد می‌شود. در نوجوانی، این محبت باید به شناخت تبدیل شود و در جوانی، این شناخت باید به اطاعت و مسئولیت‌پذیری برای یاری امام عصر (عج) بینجامد. خانواده‌ها باید به این مراحل توجه داشته باشند.
دکتر اکبر امراهی، عضو هیئت علمی گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی دانشگاه فردوسی مشهد:
در عصر دیجیتال و به‌ویژه با ظهور هوش مصنوعی، باید به این فکر کرد که چگونه می‌توان روایت مهدویت را به‌گونه‌ای ارائه داد که برای نسل جدید، قابل درک، ملموس و الهام‌بخش باشد. بسیاری از تولیدات فعلی نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های جدید مانند تولید محتوای تعاملی، بازی‌های رایانه‌ای، پادکست‌های تخصصی، فیلم‌های با کیفیت جهانی و استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی در تحلیل و پردازش مفاهیم مهدوی بهره ببرند
مسئله «موعود» در تاریخ بشر و تاریخ ادیان همواره مطرح بوده است. صاحبنظران معتقدند پیامبران پیشین برخی آمدن دیگری را وعده می‌داده‌اند، این امر در میان پیامبران بزرگ و مشهور بیشتر مشهود است و از طریق این وعده‌ها و بشارت‌ها در ذهنیت هر یک از امت‌ها موعودی مورد انتظار شکل می‌یافته است.
سبک زندگی منتظران واقعی با دیگران فرق دارد
درخصوص تفاوت‌های فرد منتظر و غیرمنتظر باید گفت، آداب و رسوم یک فرد منتظر با یک فرد غیرمنتظر متفاوت است. این تفاوت را در دکوراسیون خانه، انتخاب وسایل و نماد‌های فرهنگی، مراسمات فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و ملی می‌توان مشاهده کرد.
شهر منتظر‌ها دزد ندارد، نامرد ندارد. کسی به ناموس کسی تعرض نمی‌کند. کسی با امنیت جانی و مالی مردم بازی نمی‌کند. کسی از پنجره باز خودرو گوشی و کیف نمی‌دزد. در این شهر کسی هزار حقه نمی‌چیند که مردم را سنگ قلاب کند و آنها را در هچل بیندازد.
حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی:
فردی که به فرهنگ مهدویت معتقد است، نمی‌تواند نسبت به مشکلات جامعه خود بی‌تفاوت باشد. او عدالت‌خواه، ظلم‌ستیز و در عین حال اهل اصلاح و تلاش خواهد بود. چنین فردی مقابل آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های فرهنگی سکوت نمی‌کند بلکه در مسیر اصلاح قدم برمی‌دارد
حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با «جوان»:
انتظار همان عملیاتی کردن شاخصه‌های فرهنگ مهدویت است که در دوران غیبت جامعه را برای ظهور آماده می‌کند
پژوهشگر و مدرس مسائل زنان و خانواده در گفت‌و‌گو با «جوان»:
وقتی افراد یک جامعه از صبح تا شب در شبکه‌های مجازی به صورت مستقیم و غیرمستقیم با مفهوم خوشبخت نبودن مورد هجمه قرار می‌گیرند، اخبار روزانه اتفاقات ناگوار را پوشش می‌دهند و از بازنمایی موفقیت‌ها، دستاورد‌ها و استعداد‌ها عاجزند، سینما، تلویزیون و افراد شاخص دائماً در حال سیاه‌نمایی هستند، نتیجه‌ای جز عدم‌رضایت عمومی مورد انتظار نیست. مردم چنین اجتماعی رفته‌رفته دچار بدبینی فزاینده می‌شوند 
۱۴