اگر از ما بپرسند چند بار تا به حال شمال رفتید الا ماشالاالله. اصلاً آخرین بار همین هفته پیش بود، رفتیم و ساعت‌ها در ترافیک گیر کردیم. افتخار هم می‌کنیم از تهدید فرصت ساختیم. وسط جاده زدیم کنار و با بقیه ماشین‌ها زدیم سر و کله هم و از هوا لذت بردیم. 
هنگام مسافرت پیش‌فرض‌هایتان را در خانه جا بگذارید
 ابتدا سفر می‌رویم تا خودمان را گم کنیم و بعد، تا خودمان را پیدا کنیم. سفر می‌رویم تا قلب و چشمان‌مان را باز کنیم و درباره دنیا بیش از آنی بفهمیم که در روزنامه‌هایمان جا می‌گیرد.
پای صحبت مادران دانش‌آموزان
سارا ۴۰ ساله و دارای سه فرزند می‌گوید: سبک زندگی ما از شب اول مهر تغییر می‌کند که یکی از آن‌ها خواب است. زودتر می‌خوابیم و زودتر بیدار می‌شویم. من در نبود بچه‌ها کلاس هنری می‌روم و همزمان با بچه‌ها به خانه می‌آیم. زمان درس و تکلیف بچه‌ها تلویزیون نمی‌بینیم، با تلفن هم کار نمی‌کنم تا بچه‌ها بی‌انگیزه نشوند
با مدرسه و معلم علیه فرزند خود ائتلاف نکنید! روش‌های آموزشی دو سه دهه پیش به موزه سپرده شده است، فرزند خود را مثل سیستم کهنه آموزش و پرورش نمره پرور بار نیاورید. حالا به جای ۲۰، ۱۹ شود.
تقارن آغاز سال تحصیلی با میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع)
بی‌تردید بزرگ‌ترین معلم اخلاق و مربى نفوس انسانى و منبع تمام فضائل، ذات پروردگار است و نزدیکی و قرب به او جز از طریق خو گرفتن به اخلاق الهى امکان‌پذیر نیست. بنابراین هر فضیلت اخلاقى رابطه‌اى میان انسان و خدا ایجاد مى‌کند و او را گام به گام به ذات مقدسش نزدیک‌تر مى‌کند
همکاری و هماهنگی نداشتن خانه و مدرسه 
جای هیچ شک و تردیدی نیست که دو نهاد خانه و مدرسه به دنبال کسب موفقیت دانش‌آموزان هستند و در مسیر این هدف مشترک می‌توان تشریک مساعی و همدلی ایجاد کرد، اما با وجود این هدف مشترک و زمینه‌های مساعدی که برای ایجاد و برقراری همکاری‌های مشترک وجود دارد، متأسفانه مابین این دو نهاد، کمترین سطح از همکاری مشاهده می‌شود
سال تحصیلی فقط سال دانش‌آموزان نیست
حرفمان این است که یک سال تحصیلی فقط متعلق به فرزندان ما نیست، بلکه متعلق به همه ماست. بدون شک «دغدغه‌های مدرسه‌ای!» پدر و مادر یک دانش‌آموز در یک سال تحصیلی، نه تنها کمتر از فرزندشان نیست، بلکه چندین برابر اوست
دکتر سیما فردوسی، روانشناس:
باید خود والدین به مدرسه پیشنهاد دهند کلاس‌های آموزش خانواده به شکل جدی برقرار شود. سال‌ها قبل این کلاس‌ها اجباری بود و مدارس مجبور بودند جلسات آموزش خانواده را برقرار کنند، بنابراین والدین می‌آمدند و مدارس با دعوت از کارشناسان درباره مسائل مربوط به دانش‌آموزان مانند روانشناسی کودک و نوجوان صحبت می‌کردند
آذردخت داوری، روان درمانگر و روانشناس بالینی: 
بیشتر مواردی که دانش‌آموزان را دچار اضطراب می‌کند به رفتار والدین بستگی دارد. اینکه برای دانش‌آموزی نمره مهم بوده و مدام پیگیر آن است که چه نمره‌ای گرفته و امتحاناتش را چگونه داده است و بعد از نتیجه امتحان چگونه با اولیای مدرسه و والدینش مواجه شود، موضوعی است که ریشه آن عموماً به خانه برمی‌گردد
درس و مشق بچه‌های خیابان به روایت محمدحسن داوودی، مدیر و مؤسس مدارس «صبح رویش»
کودکان کار اساساً هیچ فرصت و امکانی برای استفاده از سیستم آموزشی ندارند و همین باعث شد تیم مؤسسین صبح رویش این امکان را فراهم کند. در واقع ما بار بر زمین مانده را برداشتیم. هر زمان دولت این بار را تحویل بگیرد، ما کنار می‌رویم و در واقع آرزوی‌مان در صبح رویش این است که نیاز به ما نباشد
۳۴