تربیت نسل منتظر به روایت مسئولان مجموعه‌های آموزشی «ریان» و «موعود»
مصطفی کلانکی: علاوه بر آموزش‌های قرآن و عترت، برنامه‌هایی نیز در راستای تربیت منتظران واقعی امام زمان (عج) در نظر گرفته شده است. این برنامه‌ها به بچه‌ها کمک می‌کند با درک صحیح از فلسفه مهدویت و فرهنگ انتظار، خود را آماده حضور در عصر ظهور کنند و در این راستا، مسئولیت‌پذیری و وظیفه‌شناسی در قبال آرمان‌های انقلاب اسلامی و اهداف عالی امام زمان (عج) را به‌طور عملی تجربه کنند.
حجت‌الاسلام مرتضی عباسیان، کارشناس مذهبی:
در کودکی، محبت با داستانگویی، بازی و ذکر دعا‌هایی مانند دعای فرج ایجاد می‌شود. در نوجوانی، این محبت باید به شناخت تبدیل شود و در جوانی، این شناخت باید به اطاعت و مسئولیت‌پذیری برای یاری امام عصر (عج) بینجامد. خانواده‌ها باید به این مراحل توجه داشته باشند.
دکتر اکبر امراهی، عضو هیئت علمی گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی دانشگاه فردوسی مشهد:
در عصر دیجیتال و به‌ویژه با ظهور هوش مصنوعی، باید به این فکر کرد که چگونه می‌توان روایت مهدویت را به‌گونه‌ای ارائه داد که برای نسل جدید، قابل درک، ملموس و الهام‌بخش باشد. بسیاری از تولیدات فعلی نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های جدید مانند تولید محتوای تعاملی، بازی‌های رایانه‌ای، پادکست‌های تخصصی، فیلم‌های با کیفیت جهانی و استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی در تحلیل و پردازش مفاهیم مهدوی بهره ببرند
مسئله «موعود» در تاریخ بشر و تاریخ ادیان همواره مطرح بوده است. صاحبنظران معتقدند پیامبران پیشین برخی آمدن دیگری را وعده می‌داده‌اند، این امر در میان پیامبران بزرگ و مشهور بیشتر مشهود است و از طریق این وعده‌ها و بشارت‌ها در ذهنیت هر یک از امت‌ها موعودی مورد انتظار شکل می‌یافته است.
سبک زندگی منتظران واقعی با دیگران فرق دارد
درخصوص تفاوت‌های فرد منتظر و غیرمنتظر باید گفت، آداب و رسوم یک فرد منتظر با یک فرد غیرمنتظر متفاوت است. این تفاوت را در دکوراسیون خانه، انتخاب وسایل و نماد‌های فرهنگی، مراسمات فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و ملی می‌توان مشاهده کرد.
شهر منتظر‌ها دزد ندارد، نامرد ندارد. کسی به ناموس کسی تعرض نمی‌کند. کسی با امنیت جانی و مالی مردم بازی نمی‌کند. کسی از پنجره باز خودرو گوشی و کیف نمی‌دزد. در این شهر کسی هزار حقه نمی‌چیند که مردم را سنگ قلاب کند و آنها را در هچل بیندازد.
حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی:
فردی که به فرهنگ مهدویت معتقد است، نمی‌تواند نسبت به مشکلات جامعه خود بی‌تفاوت باشد. او عدالت‌خواه، ظلم‌ستیز و در عین حال اهل اصلاح و تلاش خواهد بود. چنین فردی مقابل آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های فرهنگی سکوت نمی‌کند بلکه در مسیر اصلاح قدم برمی‌دارد
حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با «جوان»:
انتظار همان عملیاتی کردن شاخصه‌های فرهنگ مهدویت است که در دوران غیبت جامعه را برای ظهور آماده می‌کند
پژوهشگر و مدرس مسائل زنان و خانواده در گفت‌و‌گو با «جوان»:
وقتی افراد یک جامعه از صبح تا شب در شبکه‌های مجازی به صورت مستقیم و غیرمستقیم با مفهوم خوشبخت نبودن مورد هجمه قرار می‌گیرند، اخبار روزانه اتفاقات ناگوار را پوشش می‌دهند و از بازنمایی موفقیت‌ها، دستاورد‌ها و استعداد‌ها عاجزند، سینما، تلویزیون و افراد شاخص دائماً در حال سیاه‌نمایی هستند، نتیجه‌ای جز عدم‌رضایت عمومی مورد انتظار نیست. مردم چنین اجتماعی رفته‌رفته دچار بدبینی فزاینده می‌شوند 
منصوره الزامی، روان‌شناس و مشاور خانواده:
مشکلات اقتصادی اثرگذار است ولی فقط سهم خود را دارد، همچنین تغییرات اجتماعی و فرهنگی، مثل تغییر در ارزش‌ها، باور‌ها و رفتار‌ها می‌توانند اثرگذار باشند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و رسانه‌ها، افراد بیشتر وقت‌شان را در فضای مجازی می‌گذرانند و ارتباطات عمیق‌تری که قبلاً بین اعضای خانواده وجود داشت، کمرنگ‌تر شده است، علاوه بر این، استرس‌های روزمره، مشکلات سلامتی و حتی بحران‌های جهانی مثل ویروس کرونا که پشت سر گذاشتیم هم اثر قابل توجهی داشتند و دارند. 
۹