احمد نوری، نویسنده و ویراستار:
یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، جابه جایی و مخلوط شدن زبان‌ها با یکدیگر در متون است. مثلاً نویسنده‌ای پایان نامه یا پژوهش علمی را با زبانی می‌نویسد که بیشتر در اینستاگرام دیده می‌شود یا پژوهشگری وارد حوزه داستان می‌شود و شبیه نثر علمی می‌نویسد. این قاطی شدن مرز‌های زبان عامیانه، زبان معیار و زبان دستوری باعث می‌شود بخش‌هایی از زبان در جای نامناسب به کار رود و این یکی از مهم‌ترین چالش‌های حفظ زبان فارسی است
۲۷ شهریور محمل دو مناسبت ارزشمند در تقویم ملی است «روز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت استاد محمدحسین شهریار» بی‌تردید این یکی بودن ریشه در جایگاه ویژه ادبی و فرهنگی این شاعر بزرگ کشورمان دارد.
گزارشی از بی‌تفاوتی جمعی به زبان مادری
پیام‌ها را باز می‌کنی پر از واژه‌های شکسته، غلط‌های املایی، مخفف‌هایی که گاهی خود نویسنده هم یادش نمی‌ماند از کجا آمده‌اند: «س. خ. چطوری؟! مرس بابت تگت
بازتاب ادبیات در زندگی و خاطرات مردم
با وجود برخی بی‌مهری‌ها به زبان فارسی، اما از بیت‌های حافظ در کوچه پس کوچه‌های شهر تا ضرب‌المثل‌های حکیمانه در روستا‌های دورافتاده، شعر و ادب فارسی بخش جدانشدنی از زندگی و هویت مردم ایران است
گاه انسان دلتنگ چیز‌هایی می‌شود تا زمانی که از میان نرفته‌اند، قدرشان را نمی‌داند؛ چیز‌هایی ساده، اما عمیق، مانند بوی چای تازه‌دم توی استکان کمرباریک، صدای آرام قرآن در نخستین ساعت‌های بامداد و واژه‌هایی که تنها مادربزرگم بلد بود و کسی دیگر آنها را به همان شیوه ادا نمی‌کرد. 
یادم می‌آید در گذشته بسیاری از پدر و مادر‌ها سواد بالایی نداشتند، اما گنجینه‌ای از شعر و ضرب المثل در ذهن‌شان بود
معصومه امیرزاده، نویسنده و پژوهشگر حوزه زبان و ادبیات فارسی:
زبان فارسی در فضای آموزشی و رسانه‌ای بیشتر به‌عنوان ابزاری برای انتقال اطلاعات دیده می‌شود، نه به‌عنوان یک موجود زنده و خلاق. ساده‌سازی‌های افراطی در رسانه‌ها، بی‌دقتی در کاربرد واژه‌ها و آموزش حافظه‌محور در مدارس، روح زبان را تهدید می‌کند. زبان باید مجال تجربه، تخیل و آفرینش بدهد، نه صرفاً حفظ و تکرار باشد
مهدی صالحی، کنشگر زبان فارسی: 
فضای مجازی یک «ویترین» است؛ محلی برای نمایش. آنچه ما در مدارس، دانشگاه‌ها و رسانه‌های رسمی آموزش داده‌ایم، در فضای مجازی بازتاب می‌یابد. اگر ما در نظام آموزشی، انواع نگارش را به دانش‌آموزان آموخته باشیم، درست‌نویسی و ارزش زیبانویسی را برای‌شان تبیین کرده باشیم، طبیعتاً آنها در فضای مجازی نیز از این ظرفیت زبانی و ادبی بهره خواهند گرفت
 مهدی سیف، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه:‌
فضا‌ها و برنامه‌های آموزشی ما، گام‌های اصولی و مؤثر در تقویت زبان فارسی را کمرنگ می‌کنند. گام مهم در این زمینه باید به گونه‌ای برداشته شود که زبان فارسی به عنوان عامل انسجام هویت جامعه ایرانی به نسل جدید معرفی شود. نکته اصلی این است که با شناخت و درک درست از فرهنگ و زبان خود اقدام کنیم، به طوری که افراد به زبان خود تفاخر کنند. این امر مستلزم بازنگری در شیوه‌های آموزشی است
محبوبه کاظمینی، مدیر مرکز مشاوره تخصصی پیش از ازدواج و تحکیم خانواده:‌
تربیت فرزند، تنها آموزش‌های روزمره نیست، بلکه مسیری پنهان دارد که از بازی‌های کودکانه آغاز و به انتخاب همسر و زندگی مشترک آینده او ختم می‌شود
۹