کد خبر: 959376
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸
روایت رسانه‌های امریکایی از ۳ جلسه رئیس‌جمهور امریکا با پنتاگون، مشاوران و کنگره
رئیس‌جمهور امریکا بعد از آنکه تلاش کرد عقب‌نشینی خود از واکنش به اقدام ایران در سرنگونی پهپاد جاسوسی متجاوز امریکایی را در قالب ژست انسان‌دوستانه توجیه کند، دوباره سعی کرد به بازی لو رفته خود مبنی بر آمادگی برای مذاکره بدون پیش‌شرط و به نوعی عدول از مواضع سابق در پیش‌شرط‌گذاری و از طرف دیگر تهدید مجدد ایران بپردازد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  به هر حال ترامپ احتمالاً از حمله به خاطر عواقبش عقب نشسته و ترجیح داده است به قول فیصل قاسم، مجری شبکه الجزیره فاکتور هواپیمایى را که ایرانی‌ها زدند، براى عربستان بفرستد.
دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: هیچ شرطی برای گفت‌وگو با ایران ندارد و در عین حال مدعی شد که خواهان جنگ با ایران نیست، اما اگر درگیری با ایران پیش آید، این کشور ویران خواهد شد.

انسان دوستی یا ترس از عواقب
ترامپ روز جمعه در چندین توئیت مدعی شد که در نظر داشته است به سه هدف در ایران حمله کند، اما پس از آنکه یک ژنرال به او گفته است که چنین حمله‌ای به مرگ ۱۵۰ نفر منجر خواهد شد، تنها ۱۰ دقیقه قبل از عملیات تصمیم گرفته است این حمله را لغو کند.
اما روایت‌هایی که نیوریوک‌تایمز و واشنگتن‌پست از ماجرا ارائه می‌کنند، چیز دیگری نشان می‌دهد.
نیویورک‌تایمز طی گزارشی از تأثیرپذیری ترامپ از مجری و تحلیلگر مشهور فاکس‌نیوز در مورد «حمله به ایران» خبر داده است.
این روزنامه امریکایی با اشاره به اظهارات ترامپ در مورد انصراف از حمله به ایران، ۱۰ دقیقه پیش از شروع عملیات، گزارش داده است که تاکر کارلسون، تحلیلگر شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز در لغو تصمیم او مؤثر بوده است.
براساس گزارش نیویورک تایمز، پس از ساقط شدن پهپاد امریکا از سوی ایران، جان بولتون قصد داشته ترامپ را مجاب به اقدام نظامی علیه تهران کند، اما ترامپ در این باره به کارلسون مجری فاکس‌نیوز گوش می‌کند که به او گفته بود پاسخ نظامی به تهران غیرعاقلانه و دیوانه‌وار است.
تاکر سوانسون مکنیر کارلسون، تحلیلگر سیاسی محافظه‌کار امریکایی است که از سال ۲۰۱۶ میلادی برنامه سیاسی «امشب» را با نام خود و در شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز اجرا می‌کند. رسانه‌ها و ناظران سیاست امریکا، شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز و برنامه کارلسون را از برنامه‌های مورد علاقه ترامپ معرفی کرده‌اند. براساس گزارش نیویورک‌تایمز، این تحلیلگر تلویزیونی در میان نمایندگان کنگره، دولتمردان، مشاوران و فرماندهان نظامی، از نفوذ قابل‌توجهی برخوردار است. نگرانی‌ای که کارلسون در این زمینه به ترامپ منتقل کرده مربوط به شخصیت رئیس‌جمهور در پرهیز از کشیدن ماشه و جنگجویانه و متقابلانه نبودن وجهه عمومی او بوده است. کارلسون در برنامه تلویزیونی جمعه ۳۱ خردادماه در شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز درباره جنگ با ایران، سیاست‌های امریکا در خاورمیانه را زیر سؤال برده و غیرمفید خوانده بود.
او اعلام کرده بود: «از ۱۱ سپتامبر، امریکا میلیارد‌ها دلار را به همراه جان هزاران امریکایی خرج کرده تا خاورمیانه را در تصور ما بازسازی کند. ناراحت‌کننده است که این را با صدای بلند بگوییم،، اما باید بگوییم که این موضوع موفق نبوده است.»
از سوی دیگر، واشنگتن‌پست گزارش کرده است که بعد از ساعت ۷ صبح روز پنج شنبه ترامپ چهار نشست مختلف با مقامات پنتاگون، قانونگذاران و مقامات امنیت ملی برگزار کرده است که طی همه این نشست‌ها خودش از حمله حمایت می‌کرده است، در حالی که اکثر طرف‌های مشاوره وی در این جلسات مخالف حمله بوده‌اند و همین موضوع باعث تغییر نظر یکباره ترامپ شده است.
براساس گزارش واشنگتن‌پست، ترامپ در بیش از سه جلسه مختلف با پنتاگون، مشاورین امنیت ملی و نمایندگان کنگره متقاعد شده که جنگ با ایران تبعات غیرقابل پیش‌بینی خواهد داشت و در نهایت به مشاورانش گفته است: خوشحالم دست به حمله نزدم. بعد از آن هم توئیتی کرده است که تحریم‌های ایران همین امشب هم بیشتر شده است.

احضار کاردار امارات
وزارت خارجه ایران از احضار کاردار امارات خبر داده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس اداره خلیج فارس وزارت خارجه ایران در اعتراض به کاردار امارات گفته است که ایران «ارائه تسهیلات به نیرو‌های بیگانه را برای هرگونه تعرض به قلمرو آبی، خاکی و فضایی ایران نمی‌پذیرد و کشور‌ها نمی‌توانند در اینگونه موارد از خود سلب مسئولیت کنند.»

امریکا: هیچ پیامی ندادیم
خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی به نقل از «مقام‌های ایرانی» مدعی شد که امریکا از طریق عمان برای تهران نامه‌ای فرستاده، اما ساعتی بعد این ادعا از سوی مقامات ایرانی تکذیب شد.
مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز می‌گوید کشورش هیچ پیغامی از سوی عمان برای ایران نفرستاده است و بدون توجه به اینکه این سخنان توسط ایران زودتر تکذیب شده، گفته «این خبر نادرست و بخشی از پروپاگاندای دولت ایران است.» سخنگوی وزارت خارجه امریکا می‌گوید ایران باید دیپلماسی را با دیپلماسی پاسخ دهد.
کیوان خسروی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایران روز جمعه به شبکه خبر ایران گفته بود: «این موضوع تحت هیچ عنوان صحت ندارد.»‌

خشم اسرائیلی‌ها
به‌رغم اینکه رژیم صهیونیستی رسماً به این عقب‌نشینی امریکا واکنش نشان نداده، اما یک مقام اسرائیلی از عقب‌نشینی رئیس‌جمهور امریکا ابراز انزجار کرد.
این مقام مسئول که نامش ذکر نشده در گفت‌وگو با پایگاه تحلیلی امریکایی «المانیتور» بار دیگر ایران را در مسائل اخیر به وجود آمده درباره برخی نفتکش‌ها در خلیج فارس متهم کرد و گفت: حقیقت آن است که امریکا به ساقط شدن پهپاد و حمله به نفتکش‌ها در خلیج [فارس]واکنش نشان نداد و این موضوع باعث افزایش اعتماد به نفس سپاه پاسداران ایران شد. اگر ایرانی‌ها بفهمند که ترامپ با ترس با آن‌ها رفتار می‌کند در برابر وی نیز مانند باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق امریکا نمایش قدرت خواهند داد.
در ادامه این گزارش به نقل از یک مسئول عالی‌رتبه اسرائیلی آمده است: هدف ایران آن است که به دولت امریکا ثابت کند ایران قدرت بسیاری برای آسیب به منافع امریکا و متحدان آن در منطقه دارد؛ ایران آماده است کاری کند که ترامپ بهای ادامه تشدید تحریم‌ها را بپردازد.

ماهاتیر محمد: امریکا ایران را تحریک می‌کند
از امریکا تا افکار عمومی جهان عرب و از آنجا تا جنوب شرقی آسیا، افکار عمومی درگیر سرنگونی پهپاد امریکایی بر فراز آب‌های ایران شده‌اند. در حالی که ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی، امریکا را به تحریک ایران متهم کرده و هشدار داده که محاسبات غلط ترامپ می‌تواند منجر به جنگ جهانی شود، مجری شبکه الجزیره به طعنه نوشته که می‌ترسم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا فردا فاکتور هواپیمایی را که ایرانی‌ها ساقط کرده‌اند، برای عربستان بفرستد و بگوید پولش را بدهید.
ماهاتیر محمد عصر دیروز درباره حوادث اخیر خلیج فارس اظهار داشت: این امریکاست که در حال تحریک کردن ایران است و خطر فزاینده محاسبات غلط می‌تواند منجر به «جنگ جهانی» شود. ماهاتیر با بیان اینکه این امریکاست که اقدامات تحریک آمیز در خلیج فارس انجام می‌دهد تأکید کرد، ترامپ یک دوره دیگر انتخاب شود کل دنیا آسیب می‌بیند. ماهاتیر محمد که در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان بی‌سی» در «بانکوک» سخن می‌گفت، در پاسخ به این سؤال که چه کشوری مسبب اتفاقات اخیر است، گفت: «فکر می‌کنم تا آنجا که در جریان هستم این امریکا است که همه اقدام‌های تحریک‌کننده را انجام می‌دهد.» وی در ادامه افزود: «آن‌ها نخست از معاهده هسته‌ای خارج شدند و اکنون کشتی‌های جنگی به خلیج فارس اعزام می‌کنند و کار‌هایی انجام می‌دهند که ایران را تحریک می‌کند.»
رهبر ۹۳ ساله مالزی با هشدار درباره بالا رفتن احتمالی قیمت انرژی در صورت جنگ در خلیج فارس گفت: «این بدین خاطر است که ما ایران را یکی از تأمین‌کنندگان بزرگ می‌دانیم.» ماهاتیر گفت: «در واقع این تحریم علیه مالزی نیز هست، زیرا نمی‌توانیم با یک شریک تجاری خوب که ایران برای ما فراهم می‌کند، داد و ستد کنیم.» او در مخالفت با تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران گفت: «این نوع بازی اعمال تحریم‌ها و مجبور کردن کشور‌های دیگر با موافقت کردن با تصمیم یک قدرت بزرگ کاملاً غیردموکراتیک است، این قلدری است.»

مقام کویتی: ما فقط رباب داریم!
ناصر الدویله، سیاستمدار برجسته کویت و عضو سابق مجلس الامه نیز در واکنش به عقب‌نشینی رئیس‌جمهور امریکا از حمله به اهدافی در ایران، تأکید کرد وی از تمام خطوط قرمز خود که قبلاً اعلام کرده بود، عقب نشست. وی افزود: با این حساب اگر کشور‌های ما در معرض خطر قرار گیرند ترامپ هرگز مداخله نخواهد کرد، چرا که آن‌ها (ایرانی‌ها) گرانقیمت‌ترین پهپاد جهان را سرنگون کردند و ترامپ هیچ اقدامی نکرد و تنها به سرزنش بسنده کرد. الدویله نوشت: «ایران فناوریی در اختیار دارد که می‌تواند گرانقیمت‌ترین پهپاد امریکا و حتی گرانقیمت‌ترین و پیشرفته‌ترین پهپاد در سطح جهان را ساقط کند، اما کشور‌های ما چه چیزی دارند جز رباب (نوعی ساز قدیمی)».
همچنین فیصل قاسم، مجری شبکه الجزیره در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «می‌ترسم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا فردا فاکتور هواپیمایی را که ایرانی‌ها ساقط کرده‌اند، برای عربستان بفرستد و بگوید پولش را بدهید... حواست باشه قیمتش ۲۰۰ میلیون دلاره... همچین ارزون نیست ها!» او در توئیتی دیگر نوشته است: «عجیب است که ایرانی‌ها یکی از گران‌ترین هواپیما‌های جهان را به بهای ۲۰۰ میلیون دلار وقتی وارد آسمان آنان می‌شود، فوراً ساقط می‌کنند، اما پهپاد‌های کوچک ۱۰۰ دلاری انصارالله وقتی وارد آسمان سعودی می‌شود، فرودگاه‌ها را به آتش می‌کشد و تأسیسات نفتی را نابود می‌کند».
روزنامه نیویورک‌تایمز تا حوالی غروب دیروز کامنت‌های بیش از ۲ هزار و ۵۶۰ نفر از خوانندگان خود را ذیل خبر سقوط پهپاد امریکا منتشر کرد که نشان‌دهنده حساسیت قابل توجه افکار عمومی امریکا است. یک کاربر به نام ciblu نوشته است: «از زمانی که امریکا آشکار و بی پرده هزاران پهپاد مسلح به موشک‌های هلفایر در سراسر خاورمیانه مستقر کرده و این پهپاد‌ها هزاران نظامی و غیر نظامی را کشته‌اند، چطور ایران باید تشخیص دهد که یک پهپاد با ارتفاع بالا، مسلح است یا نه؟ اگر آن‌ها چنین پهپادی را ساقط نکننده احمقند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
2
0
عدم اقدام نظامی ترامپ :از سر ترس باشد یا مصلحت دولتش و یا از سر انساندوستی ،قابل تقدیر است و باید به عنوان نقطه آغاز یک تفکر صلح تقویت شود . اقدام متقابل ایران میتواند با یک پیام صلح آمیز این نقطه را به جریان تبدیل کند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
مرگ برتوی منافق
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
0
3
از ترامپ بپرسید دراین 40سال روزی بوده که برای ایران دردسر درست نکنی ما مذاکره باتورا نمیخواهیم به خیر توهیچ امیدی نیست شر نرسان
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
0
1
تا ترامپ راپیش صدام نفرستیم دست بردار این مسئله نیستم.جنایات ترامپ در حق ملت ایران بمراتب بیشتر از صدام است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
0
1
کاردار امارات را اخراج کنید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار