کد خبر: 959356
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
معاون گردشگری جزئیات توافق ایران و عراق برای توسعه همکاری‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی را تشریح کرد و از پیش‌شرط ایران برای مرمت ایوان مدائن (طاق کسری) و قبرستان وادی‌السلام سخن گفت و از توافق طرفین برای تشکیل پرونده مشترک «پیاده‌روی اربعین» برای ثبت در یونسکو خبر داد.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: ولی تیموری با اشاره به برگزاری اجلاس نمایندگان اتاق بازرگانی کشور‌های عضو اکو در اردبیل و دیداری که با هیئت عراقی در حاشیه آن انجام شد، به ایسنا گفت: نمایندگان ۱۰ کشور در این اجلاس حضور داشتند که یکی از آن‌ها عراق بود. این اجلاس بر گردشگری سلامت تمرکز داشت و از آنجا که عراق یکی از بازار‌های هدف در این بخش به شمار می‌آید، سفر هیئت عراقی به این منظور تنظیم شد.
او همچنین درباره پیگیری پیشنهاد قبلی عراق درباره مرمت «ایوان مدائن» (طاق کسری) و قبرستان «وادی‌السلام» اظهار کرد: ایران برای مرمت این آثار باستانی قبلاً هم اعلام آمادگی کرده بود، اما شرط آن، تأمین هزینه‌های متخصصان ایرانی از سوی عراق است که اگر این شرایط از سوی آن‌ها فراهم شود، ایران در این باره اقدام خواهد کرد.
این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از توافق دو کشور برای تشکیل پرونده مشترک «اربعین» برای ثبت در یونسکو خبر داد و گفت‌: این پیشنهاد از سوی ایران مطرح شده و مدت‌ها بود که پیگیر تشکیل این پرونده برای ثبت در یونسکو بوده است. اکنون با عراق توافق شده این پرونده، مشترک برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو تشکیل شود. تیموری که به عنوان نماینده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در نشست با هیئت عراق و معاون گردشگری این کشور حضور داشت، به توافق‌های صورت گرفته در موضوع صنایع دستی اشاره کرد و افزود: در نشست‌های پیشین طرفین درباره صنایع دستی موضوع خاصی را مطرح و پیگیری نکرده بودند، اما در این دور مشخصاً به این موضوع پرداخته شد. قرار شد در مقابل برگزاری دوره‌های آموزشی از سوی ایران، طرف عراقی مکان‌هایی را در شهر‌های نجف، کربلا و بغداد برای عرضه و فروش محصولات صنایع دستی ایران اختصاص دهد. توافق شد این مکان‌های نمایشگاهی دائمی باشد. وی اضافه کرد: موضوع صنایع دستی خارج از اختیارات معاون گردشگری عراق است، برای همین قرار شد هماهنگی‌های لازم با مسئول ذی‌صلاح در عراق انجام شود تا پس از توافق نهایی، این مکان‌ها جانمایی شود.
تیموری گفت: این توافق‌ها در دستور کار دو دولت قرار گرفته است و قرار شده پس از تعیین جزئیات گام به گام اجرایی شود. عراق نیز برای میزبانی چهارمین نشست کمینه فنی گردشگری دو کشور در پنج ماه آینده در شهر بغداد اعلام آمادگی کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار