کد خبر: 959245
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲
کوکاکولا به عنوان بزرگ‌ترین فرآوری کننده پلاستیک، سالانه بیش از ۱۱۰ میلیارد بطری پلاستیکی تولید می‌کند! این حجم از پلاستیک در شعب این کمپانی در کشور‌های غربی تولید و ۸۰ درصد آن به کشور‌های درحال توسعه صادر می‌شود. درواقع این کمپانی «معضل پلاستیک» را به کشور‌های درحال توسعه صادر می‌کند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: جالب اینکه خود کشور‌های غربی از تولیدات نوشیدنی در قوطی‌های آلومینیومی که به سادگی قابل بازیافت است، استفاده می‌کنند.
به طور نمونه کانادا و امریکا با انتشار بیانیه‌ای از ممنوعیت کامل استفاده از اقلام پلاستیکی یک‌بار مصرف از سال ۲۰۲۱ خبر دادند. پارلمان اروپا هم در تصمیمی مشابه اقدام به تصویب قانون ممنوعیت استفاده از اقلام پلاستیکی یک‌بار مصرف کرد. ضمن اینکه کم‌تر از ۲۰ درصد پلاستیک مصرفی در اتحادیه اروپا هم بازیافت می‌شود و بسیاری از این محصولات به دیگر کشور‌ها صادرات یا بهتر است بگوییم تحمیل می‌شود.
تصورش را بکنید که در جهان در هر ثانیه بیش از ۲۰ هزار نوشیدنی در بطری‌های پلاستیکی خریداری می‌شود. این مقدار یعنی در هر سال حدود ۵۰۰ میلیارد بطری پلاستیکی به مجموعه بطری‌های قبلاً تولید شده افزوده می‌شود.
آمار‌ها نشان می‌دهد که تنها شرکت‌های کوکا کولا و پپسی سالانه بیش از ۱۷۰ میلیارد بطری پلاستیکی تولید می‌کنند. این بطری‌های پلاستیکی اولین آلوده‌کنندگان مناطق ساحلی در جهان هستند و گذشته از تکه‌های ریز پلاستیک که می‌تواند به راحتی باعث مرگ پرندگان و آبزیان (به شکل ویژه) شود. در‌های پلاستیکی این بطری‌ها را می‌توان قاتل پرندگان و آبزیان نامید. به علت فرم و شباهتشان با طعمه و غذای این جانوران به سرعت توسط آن‌ها شکار می‌شود. توجه به توقف افزایش پلاستیک‌های رها شده در اقیانوس‌ها بسیار قابل اهمیت است. بنا به گزارش سازمان‌های جهانی تا سال ۲۰۵۰ نسبت پلاستیک‌ها از ماهی‌ها بیشتر خواهد بود.
یک سرآشپز معروف انگلیسی بعد از سفر به مالزی، از مشاهداتش در مورد کوه‌هایی از زباله‌های پلاستیکی می‌گوید که انگلیسی‌ها تولید کرده‌اند و ۶۵۰۰ مایل دورتر در مالزی به‌سادگی تخلیه و سوزانده می‌شوند.
او در مستند تازه‌ای از یک مجموعه مستند در نشنال جئوگرافی که به بررسی ضایعات زیستی می‌پردازد به این موضوع اشاره می‌کند. او در بخشی توضیح می‌دهد: «باعث شرم است که پلاستیک مواد غذایی ما از رودخانه‌های شرق آسیا سر در بیاورند و ریختن آشغال در کشور دیگر و سوزاندنش آنجا شبیه این است که به خودمان دروغ گفته باشیم.»
بسیاری از کشور‌های جهان در تجارت سیاه و کثیف زباله با آگاهی از وضعیت اسفبار به‌بار آمده اقدام به انتقال، دفن و سوزاندن زباله‌های خود در کشور‌های کمتر توسعه یافته می‌کنند و بهایی را به این دولت‌ها بابت این تجارت پرداخت می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار