کد خبر: 959242
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴
«رضایت از سلامت برای دولت‌ها ۲۵ تا ۳۵ درصد رأی‌آوری دارد» این جمله ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت را خیلی‌ها به اعتراف یک مدیر دولتی در رابطه با بهره‌گیری انتخاباتی دولت یازدهم از طرح تحول سلامت تعبیر کرده‌اند. طاهر موهبتی، رئیس سازمان بیمه سلامت هم در پاسخ به سؤال «جوان» درباره پنهان‌کاری مشکلات طرح تحول تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و اهداف انتخاباتی که در پس این رفتار نهفته بود با تأکید بر اینکه نمی‌تواند بر چنین امری صحه بگذارد، تصریح می‌کند: «اگر همچنین باشد برای جمهوری اسلامی تبلیغ کردند، دولت‌های قبلی هم مشابه این کار‌ها را داشته‌اند و رئیس‌جمهور هم هدفش خدمت بوده است.»
زهرا چیذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: با اجرای طرح تحول سلامت بیمه ۱۱ میلیون -به تعبیر رئیس‌جمهور حاشیه‌نشین- به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های این طرح یاد می‌شود. ۳۰ اردیبهشت ۹۶ با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری رفته‌رفته زمزمه‌های مشکلات طرح تحول و بن‌بست‌های بودجه‌ای آن هم آغاز شد، به طوری که از اواخر خرداد یعنی کمتر از یک ماه از برگزاری انتخابات نخستین گام عقب‌گرد از طرح تحول با افزایش سهم فرانشیز پرداختی بیماران بستری از ۶ درصد به ۱۰ درصد در شهر‌ها و از ۳ درصد به ۵ درصد در روستا‌ها اتفاق افتاد و گام بعدی دریافت حق بیمه از بیمه‌شدگان رایگان براساس آزمون وسع بود و در نهایت هم بیمه‌شدگان رایگان به بیمارستان‌های دولتی محدود شدند. اصلی‌ترین دلیل این برنامه‌ها هم تحمیل یک‌باره ۵/۵ میلیون بیمه شده اضافی به نظام سلامت بود و اینکه بنا بوده در این طرح ۵/۵ میلیون نفر از افراد فاقد بیمه به صورت رایگان بیمه شوند، اما افزایش دو برابری آن‌ها بار مضاعفی را به بدنه نظام سلامت و بیمه سلامت تحمیل کرد. سؤال اینجاست آیا این اشتباهات چند روز بعد از انتخابات به یک‌باره آشکار شد یا در همان روز‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری هم این اشتباهات و لزوم تصحیح آن‌ها آشکار شده بود، اما بنا به مصالح سیاسی و انتخاباتی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت ترجیح دادند تا برگزاری انتخابات در این باره سکوت کنند؟

تبلیغ امریکای جنایتکار که نکردند!
طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در گفت‌وگوی اختصاصی با «جوان» در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «هر حکومتی و حتی در دین بحث‌های تبلیغی وجود دارد. اینکه ما در دین تبلیغ می‌کنیم آیا می‌خواهیم سوء‌استفاده کنیم؟ باید تبلیغ و ترویج کرد.» وی با بیان اینکه تبلیغ امریکای جنایتکار که نکردند، تصریح می‌کند: «برای جمهوری اسلامی تبلیغ کردند و اگر تبلیغ شد که طرح تحول رضایت عمومی مردم را بالا برده است، جنایت که نکرده‌اند. حالا اگر چنین تدبیری بوده باشد که من نمی‌توانم چنین چیزی را گردن بگیرم کار بدی نکردند و دولت‌های قبلی هم مشابه این کار‌ها را داشته‌اند و رئیس‌جمهور هم هدفش خدمت بوده است و مهم‌تر از همه اینکه طرح تحول سلامت تأیید مقام معظم رهبری را بر تارک خود دارد.»

طرح‌های خوب کاغذی
موهبتی با تأکید بر اینکه گاهی اوقات روی کاغذ طرح‌های خوبی داریم که مجری نمی‌تواند آن را به خوبی اجرا کند و ایراد از طرح نیست، می‌افزاید: «طرح جلو رفته و یک جا‌هایی اشکال داشته و رفع شده است. کما اینکه در حال حاضر جناب دکتر نمکی هم از طرح تحول حمایت می‌کنند و معتقدند ما نمی‌توانیم قطار طرح تحول را متوقف کنیم، اما اصلی‌ترین مشکل در طرح تحول بحث منابع است.» به گفته وی تصور این بود که منابعی ایجاد می‌شود و از تحریم برداشت دیگری وجود داشت، اما همچنان قبل از طرح تحول در بیمارستان‌ها ۳۷ درصد می‌گرفتند، الان ۱۰ درصد فرانشیز می‌گیرند و ۸۵ درصد بیمه‌شدگان ما رایگان هستند. در حالی که نباید همه این جمعیت رایگان بیمه شوند و باید ارزیابی وسع از همان ابتدا انجام می‌شد، اما قوانین اجازه بررسی حساب افراد را نمی‌دهد. وی تصریح می‌کند: «ما گیت‌هایی برای اصلاح این موارد گذاشتیم و ضمناً همین حالا که ما داریم روند‌ها را اصلاح می‌کنیم خیلی‌ها مخالف هستند و این ربطی به انتخابات ندارد بلکه نگاهشان این بوده است.»

بیمه پوشش خدمات و تعرفه‌ها را تغییر نمی‌دهد
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره حذف و کوچک‌شدن برخی خدمات تأکید می‌کند: «ما به عنوان سازمان بیمه‌ای نمی‌توانیم هیچ خدمتی را کم یا زیاد کنیم و شورای عالی بیمه باید در این‌باره تصمیم بگیرد و تعرفه‌های این‌ها و برخی مصوبات برود هیئت دولت و به خصوص درباره تعرفه‌ها باید به تأیید سازمان برنامه هم برسد.» به گفته وی تنها خدمتی که از پوشش بیمه حذف شد دارو‌های بدون نسخه بود که در تمام دنیا هم این دارو‌ها تحت پوشش بیمه نیست. وی می‌افزاید: «من محاسبه کردم در حال حاضر باید چیزی حدود ۲- ۳ هزار میلیارد تومان دارو در خانه‌های مردم باشد. این دارو‌ها دارو‌های ارزانی هستند و این کار برای ما ۲۰‌میلیارد تومان صرفه‌جویی داشت که در مبلغ ۲۰ هزار میلیاردی هزینه‌های ما هیچ عددی نیست و در این زمینه رویکرد اصلی تغییر رفتار بود. در برنامه ششم توسعه هم بنا شد ما از دارو‌های برند حمایت نکنیم و در نهایت بنا شد با توجه به مشکلاتی که برای مردم به ویژه بیماران خاص ایجاد کرده بود حمایت را داشته باشیم، اما آن را افزایش ندهیم.»

پرداخت طلب داروخانه‌ها از ۵۰۰ میلیون یورو
وی در پاسخ به اظهارات رئیس انجمن داروسازان درباره اینکه ریالی از ۵۰۰ میلیون یورو به داروخانه‌ها نرسیده نیز با رد این ادعا می‌گوید: «۴ هزار و ۴۱۲ میلیارد تومان معادل ۵۰۰ میلیون یورو ما گرفتیم، ۳ هزار و خرده‌ای را دادیم بخش دولتی از این مقدار هزار و ۷۰۰ میلیارد تنها برای دارو و تجهیزات پزشکی داده شد. ما به طور مستقیم نمی‌توانیم پولی به تولیدکننده بدهیم، مصوبه این بود برای دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی باید این پول را اختصاص دهیم. ما پول را به دانشگاه می‌دهیم، دانشگاه به پخش می‌دهد و پخش به تولیدکننده. ما سه ماه بدهی‌های سال ۹۶ داروخانه‌ها را از همین پول تسویه کردیم، اما خودمان مستقیماً نمی‌توانیم دانشگاه را رصد کنیم. اگرچه به نظر می‌رسد آن‌ها برابر تأکیدی که صورت گرفت بدهی خود به بخش دارویی را پرداخت کرده‌اند.»

تکذیب قرارداد ۵/۵ میلیون یورویی با ترکیه
قرارداد ۵/۵ میلیون یورویی با شرکت ترکیه‌ای برای طراحی سامانه بیمه سلامت به رغم توانایی داخلی برای طراحی چنین سامانه‌هایی، موضوع دیگری بود که رئیس سازمان بیمه سلامت آن را تکذیب و از امضای تفاهمنامه‌ای با شرکت مزبور خبر می‌دهد. موهبتی می‌افزاید: «قراردادی در کار نبود. قراردادی در این سطح نیازمند مناقصه بین‌المللی است. معاملات متوسط به بالا یعنی از ۳۲۸ میلیون تومان به بالا نیاز به برگزاری مناقصه دارد.» به گفته وی ترکیه در جریان طرح تحول سلامت به عنوان مشاور کشور بود و بنا شد تا در حوزه آی تی هم از مشاوره آن‌ها استفاده کنیم. تفاهمنامه‌ای در این زمینه مبادله شد، اما اتفاقی که افتاد این بود که آن‌ها انتظار داشتند به حوزه نرم‌افزاری ورود کنند. رئیس سازمان بیمه سلامت تأکید می‌کند: «ما در این حوزه ورود آن‌ها را صلاح نمی‌دانستیم. به همین خاطر هم ماجرا در حد تفاهمنامه ماند. همان مشاوره هم در چارچوب قرارداد‌های مجزا و قوانین سرزمینی و قانون جمهوری اسلامی این کار انجام شود که در نهایت انجام نشد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار