کد خبر: 959230
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸
اوایل هفته گذشته بود که رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در اظهار نظری تأکید کرد نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر به صورت هوشمندانه، دقیق و مستمر تمام حرکات دشمنان خود را زیر نظر دارند و رصد می‌کنند.
سرویس سیاست جوان آنلاین: سردار باقری تصریح کرده بود: در صورت نیاز به صورت علنی، آشکار و پر قدرت و با شدت با دشمنان ملت و منافع ملی کشور برخورد و در منطقه‌ای بسیار وسیع از آن دفاع خواهند کرد و هیچ ملاحظه‌ای در قالب پنهان‌کاری و فریب‌کاری نخواهند داشت زیرا چنین ملاحظه‌ای را کشوری در دستور کار خود قرار می‌دهد که ضعف قدرت و توانمندی داشته باشد.
بامداد روز پنج‌شنبه این قدرت و قاطعیت بدون هرگونه فریب و پنهان‌کاری عملی شد و نیروی هوافضای سپاه یک فروند هواپیمای بدون سرنشین متجاوز امریکا را که ۱۲ هزار کیلومتر دورتر از خاک امریکا به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران تجاوز کرده بود، ساقط کرد؛ خبری که روابط عمومی کل سپاه آن را اعلام کرد و بلافاصله به سرخط خبر‌های ایران و جهان تبدیل شد.
روابط عمومی سپاه از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی امریکایی در ساعات اولیه بامداد پنج‌شنبه ۳۰ خرداد پس از تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران مقابل منطقه کوه مبارک استان هرمزگان توسط آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه خبر داد. روابط عمومی سپاه اضافه کرد یک فروند پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک امریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبه‌روی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

مختصات جغرافیایی محل سقوط پهپاد متجاوز
کوه مبارک از شهر‌های استان هرمزگان در جنوب ایران و شرق استان هرمزگان است. این شهر در بخش بیابانی شهرستان جاسک و در کرانۀ دریای عمان واقع شده است. از طریق راه اصلی در ۱۵۵ کیلومتری میناب و ۶۵ کیلومتری جاسک قرار دارد. کوه مبارک در دهانه ورودی دریای عمان به تنگه راهبردی هرمز واقع شده است و هر شناوری که بخواهد وارد تنگه هرمز و خلیج فارس شود، باید از مقابل این منطقه عبور کند که همین امر بر اهمیت راهبردی کوه مبارک می‌افزاید.

متعرض به مرز‌های ایران نابود می‌شود
ساعاتی پس از ساقط کردن این پرنده متجاوز، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه در همایش کنگره ملی ۵۴۰۰ شهید کردستان در سنندج با تأکید بر اینکه مرز‌ها خط قرمز ماست، تصریح کرد: هر دشمنی که به این مرز‌ها تعرض کند، بر نخواهد گشت و نابود خواهد شد. وی گفت: نیروی هوافضای سپاه یک فروند هواپیمای جاسوسی دشمن را که از مرز‌های ما عبور کرده و در حال تعرض به امنیت ملی ما بود، شجاعانه سرنگون کرد.
وی با بیان اینکه این منش، روش و قاعده ملت ایران در برخورد با دشمنان است، گفت: سرنگون کردن هواپیمای جاسوسی امریکا، حامل یک پیام آشکار، واضح، قاطع، سریع و دقیق بود و آن اینکه مدافعان مرز‌های میهن اسلامی ایران در مقابل تعرض هر بیگانه‌ای به این سرزمین عکس‌العمل‌های قاطع، تمام‌کننده و قطعی خواهند داشت. سلامی با تأکید بر اینکه مرز‌ها خط قرمز ما است، گفت: هر دشمنی که به این مرز‌ها تعرض کند، بر نخواهد گشت و نابود خواهد شد. فرمانده کل سپاه تنها راه دشمنان را احترام به تمامیت ارضی و منافع ملی ایران توصیف و تصریح کرد: اعلام می‌کنیم، بنای جنگ با هیچ کشوری را نداریم، اما برای جنگ کاملاً آماده‌ایم و حادثه امروز نشانه روشنی از این پیام دقیق بود؛ پس ما ایستاده‌ایم.
پس از آن روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای دیگر جزئیاتی از هدف قرار گرفتن پهپاد متجاوز امریکایی در حریم جمهوری اسلامی ایران توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه را اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده است: پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک در ساعت ۱۴ دقیقه بامداد پنج‌شنبه از یکی از پایگاه‌های نیرو‌های امریکایی در جنوب خلیج فارس با مختصات معلوم به هوا برخاسته و بر خلاف قوانین هوانوردی کلیه تجهیزات مربوط به معرفی خود را خاموش نموده و در نهایت پنهان‌کاری، از تنگه هرمز به سمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد. این اطلاعیه افزوده است: این هواپیمای بدون سرنشین در زمان بازگشت به سمت غرب منطقه در محدوده تنگه هرمز با تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران، مشغول جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی می‌شود. در ادامه اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه تصریح شده است: در ساعت چهار و پنج دقیقه بامداد در حالی که هواپیمای متجاوز وارد فضای سرزمینی کشورمان شده بود، توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه مورد هدف قرار گرفت و سرنگون گردید.
گلوبال هاوک از پیشرفته‌ترین هواپیما‌های جاسوسی جهان محسوب می‌شود که بر اساس اطلاعات به دست آمده بیش از ۲۰۰ میلیون دلار قیمت دارد.

سامانه بومی سوم خرداد، شکارچی پهپاد متجاوز
پهپاد RQ-۴ (گلوبال هاوک) امریکایی با شلیک سامانه پدافندی موشکی سوم خرداد ساقط شده است. این سامانه یک سامانه پدافندی ارتفاع متوسط کاملاً بومی است که به‌دست متخصصان توانمند صنایع دفاعی کشور طراحی و تولید شده است و برای اولین مرتبه در سال ۱۳۹۳ و در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه دستاورد‌های نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد. این سامانه از یک رادار آرایه فازی بهره می‌برد که می‌تواند همزمان با چهار هدف درگیر و هشت موشک را به‌سمت آن‌ها هدایت کند. نسخه‌های اولیه سامانه ۱۵ خرداد مجهز به موشک‌های طائر بود که در نمونه‌های جدید به موشک‌های صیاد ۲ مجهز شده است. این موشک می‌تواند اهداف را در برد ۵۰ تا ۷۵ کیلومتری و ارتفاع ۲۵ تا ۳۰ کیلومتری منهدم کند.

اقدامات دیپلماتیک ایران در محکومیت اقدام امریکا
به موازات این اقدام شجاعانه دفاعی نیروی هوافضای سپاه در ساقط کردن پهپاد متجاوز امریکایی به مرز‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران، اقدامات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران نیز آغاز شد. محمد جواد ظریف در توئیتی نوشت: «امریکا علیه ایران تروریسم اقتصادی به راه انداخته و دست به اقدامات مخفیانه زده و حالا هم حریم هوایی ما را نقض کرده است. ما به دنبال جنگ نیستیم ولی غیورانه از آسمان، زمین و آب‌های خود دفاع می‌کنیم. ما این تجاوز جدید امریکا را به سازمان ملل ارجاع داده و نشان خواهیم داد که امریکا در مورد آب‌های بین‌المللی دروغ می‌گوید.»
پس از آن نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد مراتب اعتراض خود را نسبت به تجاوز پهپاد جاسوسی امریکا اعلام کرد و سپس سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع امریکا به وزارت خارجه فراخوانده شد.

شکایت ایران از امریکا به سازمان ملل
مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد اعتراض خود را نسبت به تجاوز پهپاد جاسوسی امریکا به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. روانچی خاطرنشان کرده این نامه را برای مطلع کردن سازمان ملل از یک «اقدام غیرقانونی و بسیار خطرناک و تحریک‌آمیز» نیرو‌های مسلح امریکا علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران نوشته است. نماینده ایران تصریح کرد پهپاد امریکایی بامداد پنج‌شنبه در وضعیت پنهان‌کار از یکی از پایگاه‌های امریکا در جنوب خلیج فارس پرواز کرد و از تنگه هرمز به سمت بندر چابهار حرکت کرد. این پهپاد به دلیل آنکه در حال انجام عملیات جاسوسی بود تمامی تجهیزات شناسایی خودش را خاموش کرده بود.» تخت روانچی این اقدام تحریک‌آمیز را نقض فاحش قوانین بین‌الملل و منشور ملل متحد توصیف و آن را محکوم کرده است. در این بیانیه آمده است: «در حالی که جمهوری اسلامی ایران به دنبال جنگ نیست، حق ذاتی خود طبق بند ۵۱ منشور ملل متحد جهت اتخاذ تمامی تدابیر مناسب در برابر هر گونه اقدام خصمانه برای تجاوز به سرزمین‌های خود را محفوظ می‌داند و مصمم به محافظت از حریم زمینی، دریایی و هوایی خود است.»
نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین بامداد جمعه در مصاحبه با شبکه رادیویی «اِن. پی. آر» تصریح کرد که پهپاد متجاوز امریکایی به هشدار‌های ایران برای اجتناب از ورود به حریم هوایی این کشور توجه نکرده است.
تخت روانچی در پاسخ به سؤالی درباره دلیل هدف قرار داده شدن پهپاد امریکایی توسط ایران، توضیح داد: «ما تلاش کردیم که از طریق فرستنده رادیویی به این پهپاد هشدار دهیم که به حریم هوایی ما نزدیک نشود. متأسفانه آن پهپاد پاسخی نداد و به حریم هوایی ما نزدیک و نزدیک‌تر شد. وی با تأکید بر اینکه پهپاد امریکایی‌ها برای جاسوسی و کسب اطلاعات محرمانه قصد ورود به حریم هوایی ایران را داشت، افزود: «به‌ناگاه متوجه شدیم که آن پهپاد در حال ورود به حریم هوایی ما بود. در آن زمان، به دلیل اینکه آن یک پهپاد جاسوسی بود، ما هیچ انتخابی جز ساقط کردن آن نداشتیم».

احضار سفیر سوئیس در تهران به وزارت امور خارجه
وزارت خارجه کشورمان هم سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع امریکا را فراخواند و با ارائه یادداشت رسمی نسبت به تجاوز هواپیمای بدون سرنشین این کشور به قلمرو هوایی جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرد. محسن بهاروند دستیار وزیر و مدیرکل امریکای وزارت امور خارجه کشورمان در ملاقات سفیر سوئیس در تهران با وی با ارائه یادداشت رسمی نسبت به تجاوز هواپیمای بدون سرنشین امریکایی به قلمرو هوایی کشورمان اعتراض کرد و دولت امریکا را مسئول عواقب اینگونه اقدامات تحریک‌آمیز دانست.
در این ملاقات ضمن ارائه جزئیات بیشتر از چگونگی این تجاوز، از جمله اعلام مختصات جغرافیایی دقیق محل اصابت هواپیمای امریکایی در قلمرو ایران، به وی اطلاع داده شد که بقایای لاشه هواپیمای ساقط شده نیز در آب‌های ایران یافت شده و در اختیار نیرو‌های مسلح ایران قرار دارد که در صورت لزوم نشان داده خواهد شد.
دستیار وزیر امور خارجه همچنین خواستار انتقال این پیام شد که ایران به دنبال جنگ با هیچ کشوری از جمله ایالات متحده امریکا نیست ولی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه اقدام تجاوزکارانه را تحمل نکرده و به شدت و بلادرنگ با آن برخورد خواهند کرد. وی گفت: نیرو‌های مسلح ایران حتی‌الامکان خویشتنداری پیشه می‌کنند تا امنیت و آرامش منطقه حساس خلیج فارس و دریای عمان حفظ شود، ولی اگر طرف مقابل دست به اقدامات تحریک‌آمیز و نسنجیده بزند با پاسخ متقابل مواجه خواهد شد که پیامد‌های آن قابل پیش‌بینی نیست و زیان و خسارت آن متوجه همه طرف‌ها خواهد بود. سفیر سوئیس در این دیدار گفت که مراتب را بلافاصله به واشنگتن منتقل خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار