کد خبر: 959227
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰
گفت‌وگوی «جوان» با انیمیشن‌سازی که هدف قرار گرفتن پهپاد امریکایی را پیش‌بینی‌کرده بود
اگر چه در زمان انتخابات ریاست جمهوری امریکا شایعه شد که یک انیمیشن چند سال زودتر پیش‌بینی کرده بود شخصی با مشخصات ترامپ رئیس‌جمهور می‌شود، در ایران، اما یک انیمیشن‌ساز جوان هم چند سال زودتر پیش‌بینی کرد که نیرو‌های ایرانی یک پهپاد پیشرفته امریکایی را بر فراز خلیج فارس منهدم می‌کنند.
محمدصادق عابدینی
 سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: فرهاد عظیما، کارگردان انیمیشن‌های «نبردخلیج فارس ۱ و ۲» یک روز بعد از آنکه ایران پهپاد «گلوبال هاوک» را هدف قرار داد و ساقط کرد، در گفت و گو با «جوان» نگاهی به پیش‌بینی قدیمی‌اش دارد.

پیش‌بینی یک مسئله استراتژیک در انیمیشن، خیلی غیرعادی است، چه شد که فکر کردید چنین اتفاقی خواهد افتاد؟
ما در این انیمیشن به غیر از موضوع پهپاد چند پیش‌بینی دیگر نیز داشته‌ایم، مثلاً استفاده از UGV روبات‌های زمینی کنترل شونده به جای نیروی انسانی یا استفاده از UAV‌ها یا همان پهپاد‌ها در نبرد‌ها و پیش‌بینی کرده بودم که ناوگان کلاسیک امریکا در جریان یک نبرد نامتقارن نابود می‌شود. این پیش‌بینی‌ها در اندیشکده وابسته به پنتاگون بررسی شده است. زمانی که ما در انیمیشن نبرد خلیج فارس از حمله‌های موشکی ایران صحبت کردیم، هنوز «شهر موشکی» سپاه رونمایی نشده بود یا حتی بعد از آن بود که موشک‌های «سجیل» معرفی شدند. این در حالی است که ما ساخت این موشک را به صورت سه‌زمانه پیش‌بینی کرده بودیم و الان سجیل دو مرحله‌ای داریم.

نگفتید چطور این پیش‌بینی‌ها را کردید؟
من فکر می‌کردم که نیرو‌های نظامی ایرانی این فناوری‌ها را در اختیار دارند، اما هنوز اعلام نکرده‌اند یا باید در آینده به آن دست پیدا کنند و به این تکنولوژی‌ها نیاز دارند. متأسفانه ما در ساخت فیلم در حوزه سینمای دفاع مقدس خیلی سنتی نگاه می‌کنیم در حالی که نیازمند آثار راهبردی هستیم؛ آثاری که در آن نقاط عطفی مانند نگاه به آینده وجود داشته باشد. در ساخت این انیمیشن ما از مشاور نظامی بهره نبردیم و اطلاعات خاصی هم به ما نداده بودند، فقط تصورمان از آینده را بیان کردیم.

«نبرد خلیج فارس» از این نظر که به آینده نگاه داشت مورد خاصی در سینما بود، اما اصلاً در اکران دیده نشد!
سینمای ما دارای پشت صحنه‌ای است که مانع دیده شدن «نبرد خلیج فارس» شد. برایم عجیب بود که انیمیشن‌های به مراتب ضعیف‌تر کار ما فروش دارند، اما زمان اکران ما نه سانس خوبی دادند، نه سینمای خوبی. برای تبلیغات هم روی کاغذ A۴ می‌نوشتند اکران فیلم و زمانش را می‌زدند. برای ما در زمان چهارشنبه سوری اکران گذاشتند و کلاً چهار پنج سینما داشتیم. اکران مشهد را که خفه کردند و کلاً نقره‌داغ شدیم. فیلم‌های سینمایی چند ماه بعد از ساخت اکران می‌شوند ولی ما چهار سال برای انیمیشن «نبرد خلیج فارس» زمان گذاشتیم. ما در حد و مقامی نیستیم که بخواهیم با اباعبدالله (ع) خودمان را مقایسه کنیم، اما مگر در جریان شهادت امام حسین (ع) فقط شمر مقصر بود؟ به زیارت عاشورا نگاه کنید، چندین نفر و قوم و خاندان را به خاطر دخالت در آن کار لعنت می‌کند. ما هم اگر بخواهیم مقصران به شکست رساندن اکران «نبرد خلیج فارس» را نام ببریم باید علاوه بر حوزه هنری که پخش‌کننده بود، خیلی‌ها را لعنت کنیم. من توقع داشتم با بازگشت سرمایه بتوانم کار بعدی را بسازم، اما کل پولی که از اکران این فیلم به دست آوردم ۱۷ میلیون تومان بود، یعنی برای چهار سال کار شبانه‌روزی فقط ۱۷ میلیون به دست آوردیم که پول دو دست مبل است.

اما نبردخلیج فارس در فضای مجازی خیلی دیده شد، این یعنی کار بازتاب خوبی داشته است!
در یکی از کانال‌های یوتیوب، انیمیشن را گذاشته بودند و بیش از ۱۰۰ هزار نفر بازدید داشت. اگر قرار بود هر کدام از آن‌ها فقط ۹ هزار تومان برای تماشا هزینه کنند ۹۰۰ میلیون تومان می‌شد ولی رایگان نگاه می‌کنند. به مسئول آن صفحه که اتفاقاً حزب‌اللهی بود گفتم چرا محصولی که برای تهیه آن هزینه شده را رایگان پخش می‌کنی؟ گفت: ما کار فرهنگی می‌کنیم! این‌ها انگار می‌خواهند خون را با خون بشویند، برای جمع کردن فالور یا کار فرهنگی حق‌الناس را زیر پا می‌گذارند. ما می‌گوییم دشمن اصلی امریکا و اسرائیل است ولی کاری که این نوع حزب‌اللهی‌ها انجام می‌دهند، بدتر از کار دشمن اصلی بود.

درست است که از نظر حقوقی باید حق شما داده می‌شد، ولی پخش این آثار در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود مخاطب جهانی با مضمون کار شما آشنا شود و تاثیر خود را به نوع دیگری بگذارد!
یکی از انتقاد‌های اصلی من به نهاد‌های فرهنگی این است که چرا یک اینستاگرام یا تلگرام داخلی مناسب درست نکرده‌اند که ما مجبور نباشیم ویدئو‌ها و مطالب را در آن‌ها ببینیم! الان ارزش کار سپاه در ساخت موشک را در زدن پهپاد امریکایی می‌بینیم، اما چرا هنوز تاثیر بودجه‌ای که سازمان سراج برای راه‌اندازی اپلیکیشن مشابه تلگرام گرفته است نمی‌بینم؟ تا زمانی که این اتفاق نیفتد اینستاگرام می‌تواند با فشردن یک دکمه همه زحمت بچه حزب‌اللهی‌ها را پاک کند!

روز گذشته ویدئویی از انیمیشن «نبرد خلیج فارس» در اینستاگرام منتشر کردید که از سوی اینستاگرام پاک شد، چرا این اتفاق افتاد؟
اینستاگرام تا به حال چند بار محتوای منتشر شده توسط من بر ضدامریکا را پاک کرده و یک بار به طور کل همه صفحه من را پاک کرد که خوشبختانه توانستیم آن را برگردانیم. از زمانی که مدیر اسرائیلی برای اینستاگرام آمده اوضاع بدتر هم شده است، قبلاً صبر و حوصله بیشتری نسبت به مطالب داشتند، اما الان هار شده‌اند و من از آن به عنوان «هارگرام» یاد می‌کنم. دیروز بخشی از انیمیشن نبرد خلیج فارس را روی صفحه اینستاگرام گذاشتم و نوشتم قرار بود «گلوبال هاوک» جایگزین «U۲» افسانه‌ای شود و نوشتم که ایران با زدن این پهپاد کاری افسانه‌ای کرد. بعد از چند ساعت دیدم پست را پاک کرده‌اند. انگار هر روز مسئولان اینستاگرام صبح‌شان را با دیدن صفحه من و پاک کردن پست‌ها شروع می‌کنند. آن‌ها تحمل همین چهار تا حرف را هم ندارند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مریم علی ابادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
0
8
عالیست دست مریزاد
زکریا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
0
1
هاتگرام...
زهرا عباسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
0
1
کارتون حرف نداره خدا قوت
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
0
1
کاش نهاد های فرهنگی بیشتر از این انیمیشن ها حمایت میکردن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار