کد خبر: 959223
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸
پس از مطالبه رسانه‌ای به سود موسیقی نواحی اتفاق افتاد
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد اعلام کرد که اجرا‌های موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک را از قانون کسر ۱۰درصد جدا می‌کند.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: به گزارش «جوان» به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، قانون کسر ۱۰ درصد از درآمد کنسرت‌های موسیقی به نفع خزانه دولت، موجب اعتراض شدید اهالی موسیقی شد. ۲ هزار تن از هنرمندان نامه‌ای اعتراضی به وزیر ارشاد نوشتند، اما این نامه بی‌پاسخ ماند.
در هفته‌های گذشته مصاحبه‌ها و واکنش‌های منفی بسیاری از سوی هنرمندان عرصه موسیقی نسبت به این قانون رخ داد تا در نهایت مدیرکل دفتر موسیقی در این‌باره مجبور به عقب‌نشینی شود. روز گذشته محمد اللهیاری مدیرکل دفتر موسیقی در گفت‌وگویی تصویری و سفارشی عقب‌نشینی وزارت ارشاد را اعلام کرد.
اللهیاری گفت: «در بازه زمانی که من به دفتر موسیقی آمدم، ۱۰ درصد در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ تصویب شده بود. من از مدیرعامل خانه موسیقی، مجمع صنفی ناشران حوزه موسیقی و همچنین از رئیس انجمن صنفی هنرمندان دعوت کردم که تشریف بیاورند تا درباره این قانون با هم گفت‌وگو کنیم. الان تلاش‌هایی که از جانب وزارتخانه صورت گرفته و من هم برای اولین بار آن را اعلام می‌کنم، مایل بودیم که کار به نتیجه برسد و سپس آن را اعلام کنیم. الان امیدواری فراوان داریم که با اضافه کردن یک تبصره به قانون، موسیقی نواحی، موسیقی ردیف دستگاهی و موسیقی کلاسیک را از شمول قانون ۱۰ درصد خارج کنیم.»
این گفته‌های اللهیاری نشان می‌دهد وزارت ارشاد در مقابل اعتراض هنرمندان در حال عقب‌نشینی است، از سوی دیگر باید دید این تبصره‌ای که اللهیاری از آن دم می‌زند چه زمانی اعمال می‌شود. البته هنوز پاسخ اصلی پابرجاست و آن هم اینکه اصلاً چرا باید دولت از اجرا‌های صحنه‌ای ۱۰ درصد از درآمدشان را بخواهد و اینکه چرا باید این درآمد را که از طریق کنسرت‌های موسیقی به دست می‌آید، در راه دیگری خرج کنند؟
براساس اصل ۴۴ قانون اساسی دولت باید از بخش خصوصی و جریان خصوصی‌سازی حمایت کند، اما به نظر می‌رسد قانون کسر ۱۰ درصد از درآمد اجرا‌های صحنه‌ای در تقابل با این اصل قانونی است. در کنار این پرسش‌ها، ابهام‌های دیگری هم درباره این قانون وجود دارد که باید دید مسئولان وزارت ارشاد برای پاسخگویی به این ابهام‌ها چه زمانی تصمیم به پاسخگویی می‌گیرند.
شاید بهتر است که مسئولان وزارت ارشاد دست از مصاحبه‌های سفارشی بردارند و گامی درست در راه پاسخگویی و شفاف‌سازی بردارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار